Hirdetés
Szegeden 2018. augusztus 4. 10:30

Darazsak a Csáky-telepen: Németországból repültek idáig

Képgaléria
Eddig is voltak pótlóbuszai a Szegedi Közlekedési Társaságnak, ám a mostaniak egy kicsit mégis mások, feltűnőbbek: leginkább a színük miatt. A Mercedesek most elsősorban trolikat pótolnak, jövőre viszont a 4-es villamos pályájának felújításakor hárul majd komoly szerep rájuk.

Hirdetés

Nem olyan régen három feltűnő, sárga színű Mercedes busz jelent meg Szeged útjain, amelyek az SZKT trolivonalain jelentek, jelennek meg időről időre. Utánajártunk a miérteknek.

Szerepelt egy húszmilliós forintos tétel az SZKT idei üzleti tervében arra, hogy megújítsa az autóbuszflottáját. Ez azért volt fontos, mert szépen lassan lecsökkent a pótlóbuszaik száma, nyolc ilyen járművük volt a szóban forgó Mercedes Citarók érkezéséig.

– Hét éve, a szegedi nagyprojekt idején, amikor átépült a villamospálya és sokkal komolyabb villamospótlási feladataink voltak, bőven tíz fölött volt ezeknek a pótlóbuszoknak a száma. Közben eltelt rajtuk az idő, néhány hete, hogy műszaki állapota miatt végleg leállítottuk a csuklós Ikarusunkat, de a többi, ezekhez a sárga buszokhoz hasonlatos korábbi szériás Mercedesek is eléggé viseltesek lettek már, megöregedtek

– mondta Németh Zoltán Ádám, az SZKT Közösségi közlekedési és vasútbiztonsági vezetője.

Új buszok vásárlásában nem gondolkodott az SZKT, erre a húszmillió forint egyébként elég kevés is lenne. Az újonnan beszerzett használt járművek viszont vannak olyan állapotban, hogy gond nélkül teljesítsék feladataikat: most elsősorban trolipótlókként vetik be a buszokat, jövőre viszont, amikor hozzálátnak a 4-es villamos vonalának felújításához, villamospótlókként ingáznak majd napi szinten.

– Volt arra példa, hogy korábban ilyen buszokat trolikká építettünk át, most ezt nem tervezzük. Részben azért sem, mert a trolik közül a csuklósainkat szeretnénk a következő ciklusban teljes egészében alacsonypadlósítani. Ezek a buszok úgy kerültek hozzánk, hogy egész egyszerűen elkezdtünk hirdetéseket keresni, hol vannak eladó használt buszok, és azok milyen állapotban vannak. Minél északabbra mentek kollégáink Németországban, annál jobb állapotúak közül válogathattunk. Fontos volt, hogy Mercedes legyen, hogy csuklós és négyajtós legyen, a szóló pedig háromajtós. Végül az észak-németországi Sittensenből sikerült elhozni a buszokat. A csuklósoknak még érvényes forgalmi vizsgájuk is volt, így sokkal könnyebb volt üzembe állítani azokat – sorolta a vasútbiztonsági vezető.

Szerepük a trolipótlásban azért is fontos, mert az SZKT is megérzi a sofőrhiányt.

– Vannak olyan kollégáink, akiknek még nincs trolibuszra jogosítványuk, de autóbuszra érvényesek a papírjaik, így őket ezekre a buszokra osztjuk be. A hiányzó villamosvezetőket a több jogosítvánnyal rendelkező trolisokkal, a kieső trolisofőröket pedig buszvezetőkkel tudjuk pótolni – tette hozzá Németh Zoltán Ádám.

A buszok eredetileg teljesen más színűek voltak, Szegeden fújták és matricázták át ilyen sárga–fekete színkombinációjúra.

– Fontos volt, hogy ezzel is hangsúlyozzuk, ezek villamospótló buszok, és ha meglátják az utasok a villamosmegállóban, hogy „valamilyen sárga közeledik”, akkor nyugodtan szálljanak föl rá. Sokan ugyanis még mindig nem figyelik a kijelzőket, nem olvassák el a kitett utastájékoztatásokat.

Az SZKT-nál hamar megkedvelték a buszokat, ezt mi sem jelzi jobban, mint hogy már becenevük is van: darazsaknak hívják a sofőrök a Mercedeseket.

gszl

A fenti fotóra kattintva még több képet láthat a buszokról!

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: busz közlekedés Szegedi Közlekedési Kft. SZKT trolibusz villamos