Szegeden 2018. július 26. 11:52

Az egész városban a közösségi közlekedés fejlesztésén dolgoznak

Képgaléria
Az év végéig 1 milliárd 130 millió forintot költ az önkormányzat döntően európai uniós forrásból a szegedi közlekedés és infrastruktúra fenntartható fejlesztésére. A munkálatok már városszerte zajlanak. A program hivatalos nyitányát ma tartották a városházán.

A programnyitón elsőként Nagy Sándor alpolgármester mutatta be, miért is fontos fenntartható módon szervezni és fejleszteni a közlekedést egy olyan nagyvárosban, mint Szeged.

Példaként egy Seattle-i kísérletet mutatott be, ahol azt vizsgálták, mennyivel több tér marad a gyalogosoknak és hely a zöldfelületeknek, ha csak indokolt esetben autóznak az emberek, egyébként kerékpárra ülnek vagy a közösségi közlekedést részesítik előnyben.

Míg 200 ember 177 autóval éri el úticélját, addig ezt mindössze három autóbusszal is megtehetik, így öt közlekedési sávból négy felszabadul. Még kisebb terhelést jelent a környezetre, ha ezek az emberek kerékpárra ülnek.

– Szegeden az elmúlt húsz évben csak kevéssé, 20 százalékról 23-ra nőtt a gépkocsival naponta közlekedők aránya, míg a kerékpáros forgalom megnégyszereződött, a közösségi közlekedési járművekre jegyet váltók száma pedig 50 százalékról 37-re esett vissza – mondta el Nagy Sándor.

Németh Zoltán Ádám, az SZKT közösségi közlekedési és vasútbiztonsági vezetője elmondta, utoljára 2011-ben, az elektromos tömegközlekedési nagyprojekt idején volt egyszerre ennyi építkezés a városban, mint most.

A város közösségi közlekedési hálózata mára már kialakult, a rendszerbe csak a finomhangolás és a balesetveszélyes helyek kiküszöbölése okán nyúlnak bele. Többek között a város számtalan pontján alakítottak ki újabb kanyarodósávokat, helyeztek át buszmegállókat, hogy ezzel is biztonságosabbá tegyék a forgalmat.

Tapasztó Sándor, a Szeged Pólus Nkft. projektigazgatója részletesen is bemutatta, milyen munkálatok kezdődtek meg az elmúlt hetekben.

Az 1 milliárd 130 millió forint mellé Szeged önkormányzata 171 milliós saját erőt is biztosított, hogy négy nagyobb területen elvégezhessék a közlekedésfejlesztési beruházásokat.

A fejlesztésnek mind a négy része elkezdődött, a teljes projekt pedig várhatóan az év végére befejeződik.

A korszerűsítés célja a közösségi közlekedés előnyben részesítése és modernizálása, ezáltal a környezet védelme. A fejlesztés olyan korábbi beruházások sorába illeszkedik, mint az elektromos tömegközlekedés fejlesztése nagyprojekt, a Tisza Lajos körút felújítása, amelyek eredményei azóta is kedvező hatást fejtenek ki a város fenntartható közlekedésére.

A folytatásban az önkormányzat fejleszti az ELI–ALPS lézerközponthoz vezető utat és tömegközlekedését, tovább bővíti és korszerűsíti Szeged közösségi közlekedési járműparkját.

A fejlesztés a város tömegközlekedése, azon belül is a közösségi közlekedés szempontjából egyik legfrekventáltabb területén valósul meg.

A projekttel érintett tömegközlekedési járatok – 8-as és 10-es jelzésű trolibuszok, 20-as, 20A-s, 36-os, 74-es és 74A jelzésű autóbuszok – rendkívül jelentős méretű utazóközönséget szolgálnak ki. A komplex fejlesztés érdekében a projekt több területre fókuszál.

A zöldfelületek, a közvilágítás rekonstrukciója és a járdaszakaszok felújítása a Tisza Lajos körút Petőfi Sándor és Boldogasszony sugárút közötti szakaszán zajlik.

A közösségi közlekedés előnyben részesítése érdekében megállóhelyeket és csomópontokat építenek át a Felső Tisza-part – Huszár Mátyás rakparti csomópontban, valamint a Tisza Lajos körút Petőfi Sándor sugárút és a Boldogasszony sugárút közötti szakaszán, amely faltól falig megújul az idén.

Az áttekinthető, biztonságos és gyorsabb közlekedés érdekében átépítésre kerül a Szilléri sugárút és Fecske utca csomópontjában található körfogalom is.

Ezeken túl városszerte 36 autóbusz- és trolibuszmegálló is teljesen megújul.

A program megvalósítására 417 millió forintot költenek. Ebből többek között minden egyes peron sárga színű díszburkolatot kap, ami nemcsak esztétikusabb lesz a jelenleginél, de már messziről könnyebben felismerhetővé teszi a megállók helyét, az előttük lévő útszakaszon pedig bazaltbetonra cserélik az aszfaltot.

A munkálatok során mind a 36 megállót akadálymentesítik, kerékpártámaszokat, korlátokat és utastájékoztató kijelzőket is telepítenek.

Természetesen ahhoz, hogy ezeket a munkákat a szakemberek elvégezhessék forgalomkorlátozásokra, útlezárásokra és terelésekre is szükség van. A szegedieknek pedig türelemre – hiszen értünk és nekünk épül minden a városban, ha kész lesz, biztosan azt mondjuk majd, megérte!

Videónk is van! Nézze meg a Szeged Televízió híradójának riportját is!

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: fejlesztés közlekedés Nagy Sándor