• Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Mérnökök nélkül nem sokra mennénk! – Kiállítás nyílt a Szent István téri víztoronyban
Szegeden 2018. július 7. 13:56

Mérnökök nélkül nem sokra mennénk! – Kiállítás nyílt a Szent István téri víztoronyban

Képriport
Mérnöki alkotások Csongrád megyében és Csongrád megyei mérnökök alkotásai. A megnyitón egy Ford T-modell és szegedi hallgatók által tervezett különleges autók is láthatók voltak.

Bodor Dezső, a Csongrád Megyei Mérnöki Kamara elnöke a megnyitón arról beszélt, hogy a kiállítás célja a mérnöki szakma népszerűsítése és a mérnöki alkotások bemutatása, szerinte hétköznapi életünk elképzelhetetlen jól képzett mérnökök és az általuk tervezett mérnöki alkotások nélkül. A kiállításon látható munkákkal pedig a múltat, a jelent és a jövőt is bemutatják.

Kakas Béla, a Csongrád Megyek Közgyűlés elnöke megnyitójában előbb felidézte régi, iskolai élményeit, amikor a műszaki rajzokat még papíron, tussal készítették, majd arról beszélt, hogy

szerinte jól mutatja a mérnöki munka fontosságát, hogy a megyébe érkezett több mint 70 milliárd forint fejlesztési forrás nagy részét így vagy úgy, de mérnöki munkára költik. Mint mondta, meg kell mutatni a mérnökök munkáját, a fiatalokat pedig segíteni kell az érvényesülésben, az ilyen kiállítások pedig éppen ezt teszik.

Tóth Károly önkormányzati képviselő, a város nevében mondott megnyitó beszédében a többi között arról beszélt, hogy Szeged elmúlt éveit a töretlen fejlődés jellemezte, a főváros után ide érkezett a legtöbb uniós támogatás, a város pedig igyekezett kihasználni ezt a lehetőséget. Szerinte Szeged békés fejlődésére az egész országban elismeréssel tekintenek, ahogy a városban és a megyében dolgozó mérnökök kiváló teljesítményeire is.

Kiemelt néhányat az elmúlt évek olyan szegedi beruházásai közül, amik most a kiállítás tablóin is láthatók a mérnöki munka kapcsán.

Mint mondta nyugat-európai versenytársakat is megelőzve sikerült elnyeri a lehetőséget, hogy Szegeden jöhessen létre a kontinens egyik legkomolyabb tudományos beruházása, a lézerközpont, ami hosszú évtizedekre fogja meghatározni Szeged helyét Európa tudományos térképén. Szerinte az egyetemnek, a lézerközpontnak és a köré épülő tudományos parknak köszönhetően Szeged a régió tudományos kutatási, fejlesztési és innovációs központjává vált. Mint mondta, a kiállításnak helyet adó víztorony is egy mérnöki csoda, az ország első vasbeton építménye, amit 2006-ban újított fel a város. Beszélt a szintén 2006-ban átadott szegedi szennyvíztisztító telepről, ami a hozzá kapcsolódó csatornarendszerrel a kétezres évek legnagyobb környezetvédelmi beruházása volt Csongrád megyében. A telep akár napi 60 ezer köbméter vizet is képes biológiai úton megtisztítani, és nemcsak Szeged, hanem a környező települések, Tiszasziget, Újszentiván, Kübekháza és Deszk szennyvízéről is gondoskodik. Megemlítette a város első, Európában is különlegesnek számító technológiával készült napelemparkját is, ami 4200 napelemből áll, és 500 háztartás energiaellátásáról gondoskodik, és reményei szerint a jövőben tovább is bővülhet majd.

Mint mondta, a kiállítás nem jöhetett volna létre a Szeged, Hódmezővásárhely és Makó közötti jó kapcsolat nélkül, amit szerinte a jövőben is ápolni érdemes.

Bíró István, az SZTE Mérnöki Kar dékánja a többi között arról beszélt, hogy széles körben még mindig nem elég ismert, hogy Szegeden komoly mérnökképzés folyik. Ezért fontosak szerinte az ilyen kiállítások, amik segítenek bemutatni és ismertebbé tenni a munkájukat.

A kiállítás megnyitója előtt leparkolt a víztorony előtt egy majdnem száz éves Ford T-modell is, amit Szilágyi László, a Maros-parti Veterán Autós- és Motoros Közhasznú Egyesület elnöke mutatott be, valamint szegedi mérnökhallgatók által tervezett autó, egy pneumobil, más néven léghajtány, és a Shell Eco-marathonra tervezett és épített versenyautó is testközelből látható volt. 

Utóbbiakról Péter Szabó István, gépészmérnök a mérnöki kar főiskolai docense elmondta, hogy több, a hétköznapi használtat szempontjából előnytelen tulajdonságuk miatt nem nevezhetők a jövő közlekedési eszközeinek, viszont olyan mérnöki megoldások, a hallgatók által végzett fejlesztések is kapcsolódnak a létrehozásukhoz, amik az iparban, akár a közlekedésben, akár más területeken hasznosíthatók lesznek a jövőben.

Ezek létrehozásának az elsődleges célja, hogy a mérnökhallgatók már egyetemi éveik alatt is jelentős gyakorlati tapasztalatokat szerezhessenek. A járművekkel egyébként versenyeken indulnak, amiken az elmúlt években komoly sikereket, több bajnoki címet értek el. Mint mondta, a rajtuk látható számos szponzori matrica jól jelzi, hogy ezekkel az iparvállalatok látókörébe kerülnek a hallgatók, ami akár a szakmai jövőjüket is megalapozhatja.

Ezt szolgálja egyébként az is, hogy a duális képzésben több mint harminc iparvállalattal működnek együtt, amelyeknél a hallgatók már az egyetemi éveik alatt komoly szakmai tapasztalatokra tehetnek szert.

A kiállításon a már említettek (lézerközpont, szennyvíztisztító, napelempark, víztorony) mellett tablókon mutatják be a mérnöki munka szempontjából például a szegedi közreműködéssel létrejött budapesti Duna Arénát, a ferihegyi SkyCourt utasterminált, a makói szennyvíztisztítót, víztornyot és az ugyancsak makói Hajnal Antal vízépítő mérnök által tervezett fiumei kikötőt is.

A megnyitón bemutatták Harmat Péter mérnök munkásságát és a Hódmezővásárhely díszkútjai című könyvét is.

Ma a víztorony egyébként délután négyig tart nyitva, fel lehet menni a legtetejéig. A kiállítás szeptember 16-áig látható minden hónap első szombatján 10 és 16 óra között, valamint a szeptemberi nyílt napokon.

A fenti képre kattintva galéria nyílik, amiben megnézheti a megnyitón és a kiállításon készített képeinket.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: Csongrád Megyei Közgyűlés Csongrád Megyei Mérnöki Kamara Kakas Béla mérnök szegedi önkormányzat SZTE Mérnöki Kar Tóth Károly Bodor Dezső pneumobil