Szegeden 2018. június 25. 10:02 Forrás: Szegedi Tükör

Bengáli, te... Te szeretve gyűlölt villamos!

Képriport
Minden tavasszal kirajzanak a Pulz utcai kocsiszínből a nosztalgiavillamosok, és egész nyáron felváltva közlekednek az 1-es vonalon. A város közlekedésével foglalkozó sorozatunk második részében megismerkedhetnek a 813-as pályaszámú FVV csuklós villamossal, azaz a Bengálival.

Szegeden háromféle nosztalgiaszerelvény is pihen a Pulz utcai remízben: a 12-es pályaszámú favázas motorkocsiról és a 313–314-es pályaszámú iker motorkocsiról sorozatunk első részében írtunk. Most a 813-as pályaszámú FVV csuklóst, azaz a Bengáli mutatjuk be – a többségnek erről vannak (szép) emlékei.

A Pulz utca Bengálival és Q típusú ikerkocsival. Az SZKV (ma SZKT) kocsiszíne 1969-ben. Ha a nyitóképünkre kattint, külön galériában is megnézheti felvételeinket! (fotók: Fortepan)

Itt maradt hírmondóként

A Bengálira talán csak a legfiatalabb városlakók nem emlékeznek: a Pesa villamosok megérkeztéig részei voltak a városképnek. Az utolsó éveikben többnyire a 3-as és a 4-es vonalon közlekedtek. Ha nagyon szarkasztikusak akarnánk lenni, mondhatnánk azt, ezek a villamosok egyből nosztalgiajárműveknek épültek újonnan a hatvanas években. Mindez igazából akkor is igaz, ha megjegyezzük, ezek között voltak, amelyeket kifejezetten Szegednek készítettek. Az első prototípus jármű 1961-ben készült egyirányú, egyoldali háromajtós villamosként a Fővárosi Villamosvasút (FVV) Füzesi Főműhelyében.

Egy Bengáli a Kossuth Lajos sugárúton 1986-ban

A ráadás

A közlekedő szerelvények mellett még egy villamos dolgozik Szegeden: a Somogyi utcában a 7-es. Valaha ez is közlekedett a fővárosi síneken, sőt a mostani örökös állomáshelyére is a „saját lábán” érkezett annak idején. A villamos egy 1000-es motorkocsi. Ilyen villamosok 1911–1912-ben készültek a Kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár, illetve a Ganz üzemeiben a Budapesti Közúti Vasút Társaságnak. A Somogyi utcai villamos eredetileg 1055-ös pályaszámú volt, amelyet az új tulajdonosok átfestettek 1950-re, vagyis a szegedi 7-es vonal indulásának évszámára. A 7-es villamosok Kiskundorozsmára jártak, egészen 1977 decemberéig, akkor hagytak föl a villamosközlekedéssel, helyette indultak el a Volán buszai.

Kétoldali ötajtós kivitel

Szegeden végül 1962 és 1979 között negyvennégy különböző típusú FVV-szerelvény állt forgalomba. Ezek közül az egyik, a 813-as pályaszámú már ingázik az 1-es vonalon nosztalgiajárműként, két másik társa, a 609-es és a 656-os pályaszámú villamos pedig arra vár, hogy egyszer ők is megszépüljenek. Mire föl akkor a fönti megjegyzés? Az FVV-nél „úgy gondolták”, nem változtatnak a bevált technikán, elővették a harmincas években készült terveket, és azok alapján építették meg ezeket a villamosokat. Nem unatkoztak hát a szerelők a Pulz utcai műhelyben, az SZKT és jogelődje, az SZKV a mindenkori szakmai színvonalának megfelelően és anyagi lehetőségeihez mérten folyamatosan korszerűsítette a Bengálikat.

A szegediek többsége a sokféle típus közül a kétoldali ötajtós kivitelűre emlékezhet leginkább: a Tisza Lajos körút és a Dugonics téri kettős körforgalom elkészülte után már csak ezek a típusok közlekedtek rendszeresen. Korábban a 3-as vonalon előfordultak olyan szerelvények is, amelyeknek csak a jobb oldalán voltak ajtók, az 1-esen pedig háromajtós szerelvények is közlekedtek még a 2000-res évek elején is. A 813-as villamos 1977-ben érkezett Szegedre – egyike volt az utolsó villamosoknak a hetvenes években, amelyek a Ganz-gyárban készültek. Újdonság volt, hogy ezen a villamoson már volt lépcsővilágítás, sőt vészkijárati ablak is.

Az 1-es villamos végállomása egy FVV csuklós villamossal, azaz a Bengálival a Szeged-Rókus vasútállomásnál 1977-ben. Háttérben a Kossuth Lajos sugárút

Pedig hogy utálta mindenki a Bengálikat... Most meg mosolyogva szállunk föl rá, hiszen mégis mennyi emlék köt hozzájuk. Iszonyatosan hangosak. Ráznak. Borzasztó lassúak. Föláll a szőr a hátunkon a kerekeik csikorgásától. Télen meg lehetett fagyni bennük. Ha nem figyeltünk oda, leszállásnál szinte biztos, de néha fölszállásnál is könnyen beverhettük a fejünket az ajtók záródását jelző piros lámpába – a berregőt inkább hagyjuk... Nem is gondolunk rájuk, mígnem újra megjelenik a hírmondóként itt maradt 813-as, aminek láttán szinte mindenkiből kitör: „Te jó ég, úristen!” És ha éppen fölszállni nem is tud rá, de „még egyszer, utoljára” lefotózza – hátha egyszer jó lesz valamire; már a fénykép...

(Cikkünkben felhasználtuk forrásként a 100 éves a szegedi villamos című kötet vonatkozó fejezeteit.)

Garai Szakács László

* * *

Szeged.hu – Rólunk, nekünk, velünk, értünk. Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: 1-es villamos nosztalgiavillamos SZKT villamos