Hirdetés
Hirdetés
Színes 2020. június 30. 09:57

Ezek a féktárcsakopás jelei?

A biztonságos közlekedés nem csak a körültekintő vezetésen múlik, hanem azon is, hogy milyen állapotban van a gépjármű. Tudta, hogy nedves körülmények között kopott autógumival akár négyszeresére is nőhet a féktávolság? A tények magukért beszélnek, így mindenképpen megfontolást érdemel a gépjárműre való fokozott odafigyelés.

Hirdetés

Mindez persze költségekkel jár, mint minden más is. A rendszeres szervizelés azonban a közlekedés biztonságán túl a nagyobb meghibásodások elkerülését is szolgálja. Az autóban minden összefügg mindennel, és ha a kisebb hibákat figyelmen kívül hagyjuk, idővel költségesebb kiadásokra, alkatrészcserékre szorulhatunk. Hosszasan vitatkozhatnánk arról, hogy a vezérmű cseréje a fontosabb, vagy a rendszeres olajcsere, de egy biztos. A fékrendszer állapota is mindenképpen figyelmet érdemel.

A fékrendszer teszi lehetővé, hogy szükség esetén azonnal meg tudjunk állni, és a lassítás is optimálisan működjön. A fékpedál megnyomásától kezdődően egy zárt rendszerben zajlik a folyamat, ahol a folyadékban levő nyomás növelésével érkezik el a jel a féktárcsákhoz és a fékbetétekhez. Egyúttal ezek is a leginkább látható alkatrészei a rendszernek. A fékbetétek manapság már fel vannak szerelve kopásjelzővel, így a műszerfal felhívja a figyelmet arra, ha csere szükséges. De mégis milyen gyakran kell a cserére pénzt áldozni? Milyen jelek utalnak a fokozott kopásra?

A féktárcsák 25 ezer és 115 ezer megtett kilométer után szorulnak cserére. Ez egyébként a használt fékbetéttől és a vezetési stílustól is függ. Vannak olyan fékbetétek, melyek agresszívabban viselkednek, mint a többi. Ezt onnan tudhatjuk, hogy sok fékpor termelődik, ami féktárcsából származó vasból áll. Ha olyan fékbetétet használunk, ami kíméletesebb, akkor kevesebb fékpor termelődik, és a féktárcsa kopása is lassabban megy végbe.

Alapvetően elmondható, hogy féktárcsa kopása a vezetési stílustól, a tereptől, a használati módtól függ. Mivel egy sportos vezetés több fékezést tesz szükségessé, ezért gyakrabban ellenőrzésre szorul a féktárcsa. Nem mindegy, hogy milyen útviszonyok között közlekedünk, ugyanis a lefagyott utakon, vagy a hegyvidéki körülmények között szintén gyakrabban és intenzívebben használjuk a féket. Érdemes a rakományra is figyelni, ugyanis egy megpakolt autót természetesen lefékezni is nehezebb. A leginkább hasznosnak az bizonyul, ha a rendszeres szervizelések alkalmával ellenőriztetjük azt, milyen állapotban van a fékrendszer. Az autodoc.hu információi szerint az első kerekeknél negyven–hatvanezer kilométerenként szükséges a csere, a hátsóknál kicsit tovább húzzák azok, és ötven–nyolcvanezer kilométer után érdemes a szervizt ilyen céllal felkeresni.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a biztonságos közlekedés több tényező összjátékaként alakul. A rendszeres szervizelés nélkülözhetetlen, ezen nem szabad spórolni, ugyanis hosszú távon komolyabb gondokat előzhetünk meg ilyen módon. Ugyanakkor tény az is, hogy a fékezésben fontos szerep jut a gumiknak is. Nem véletlen hangsúlyozzák a szakemberek az évszakváltáskor aktuálissá váló gumicserét.

A négyévszakos gumikat sokan preferálják, és bár míg nyáron elközlekedhetünk azokkal, télen már kevésbé váltják be a hozzájuk fűzött reményeket. Pláne így van ez akkor, ha korán reggel, komoly mínuszokban indulunk útnak, vagy hegyvidéken közlekedünk. A nyári gumi kapcsán a profilmélység és a megfelelő márka kiválasztása érdemel figyelmet. Amint a kritikus 1,6 mm-es profilmélységet megközelíti a kopás, mindenképpen ajánlott a cseréről gondoskodni. Felelős autósként saját és szeretteink biztonsága érdekében sem mindegy, milyen állapotban van a jármű, biztonsággal számíthatunk-e a fékrendszerre, az abroncsok megfelelő reagálására. Kérjen időpontot a szervizbe, hiszen sok múlhat rajta!

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: autó
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés