Szegeden 2018. június 16. 15:32

Nyaralna a déli parton? Induljon szombaton, vonattal!

Képriport
Csak elindulni volt nehéz, de úgy tűnik, elsőre nagyot futott az Aranyhíd Expressz.

Ha nincs a Siemens, pontosabban, ha normális biztosítóberendezést gyártana a MÁV-nak, akkor az isten se mosná le rólam, győzelmi jelentést írtam a vasúttársaságnak: egy 379 kilométeres utat ugyanis szinte biztos, hogy pontosan tett volna meg a 1228-as Szili rángatta 1787-es Aranyhíd Expressz, amely a nyári menetrendváltásnak köszönhetően augusztus 26-áig minden hétvégén és augusztus 20-án is átszállás nélküli utazási lehetőség kínál a Balatonhoz, annak déli partjához, egészen Keszthelyig.

Nem lesz ez egy kicsit kevés? Aranyhíd Expressz indul Keszthelyre a harmadik vágányról. Ha az első képünkre kattint, megnézheti galériánkat is!

Ekkora és ilyen? Ekkora és ilyen!

Szeged Nagyállomásra tartva egy hatalmas, legalább tízkocsis szerelvényt vizionáltam, amely persze nem lógott le a leghosszabb peronról, de jóval nagyobb volt, mint bármelyik Szegedről Budapest felé induló szerelvény. Itt a nyár, országos „átlós” vonat, mindenki rohan a Balatonra. Valószínűleg autóval. Már ami a rohanást illeti. Pedig az első út alapján, legalábbis monitor elől, valós alternatívának tűnik a vaskerék a gumikerékkel szemben. Ha csak naphosszat ázni akarunk a tóban, és egyáltalán nem vagyunk kíváncsiak a környék nevezetességeire, akkor meg száz százalék, hogy megéri vonatozni. Ha bringát viszünk, dettó. Itt egyébként akkora luxust tapasztaltam, hogy tényleg elakadt a szavam, erről is mindjárt.

Nem kellett megszakadnia a mozdonynak: négy személykocsi ma már egy teljesen átlagos szerelvényhossz a Dél-Alföldön (is)

Szóval szinte láttam az egykori Tisza Expressz nagyságú szerelvényt legelni a peronon, erre amikor fölértem, nem is akartam elhinni, hogy négy kocsis az egész vonat. Ezt nemcsak én nem akartam elhinni, a vasúttársaság is kételkedhetett magában, de az is lehet, a kocsirendezésnél volt valami gigszer, ám végül hagyták az egészet. Történt ugyanis, hogy a jegyvizsgáló a vonat végéről elkezdte beszámozni a szerelvényt, az utolsó negyedik kocsiba ajtajába az 5-ös számot rakta, majd jött a 4-es, a 3-as, utóbbi ugye már a második vagon ajtajaiban, majd következett az 1-es. Hogy ez miért fontos, legott kiderül.

– Mi történik akkor, ha valaki a 2-es számú vagonba kapott helyjegyet?
– Majd ül máshova, nem fogom leharapni a fejét, így kellett beszámoznom a szerelvényt.

A 2-es számú vagon érdeklődés hiányában kimaradt. A 3-asként tündöklő második kocsi ajtónyitó gombjai pedig kezdetben nem működtek

De nemcsak ezzel volt átmeneti baj indulás előtt. A második kocsit ajtónyitó gombokkal lehetett csak kinyitni, illetve bezárni. Ez kezdetben nem ment, de még indulás előtt kiderült, rossz állásban volt egy kapcsoló, ami blokkolta az ajtókat.

Itt egykor egy szűk, kicsi, büdös illemhely volt. Ha szerencséje volt az utasnak, akkor volt benne nem iható víz, „porszappan”, papír kéztörlő, és WC-papír. De az utasnak általában nem volt szerencséje. Most viszont remek kerékpártárolónak lehet itt örülni

A négy kocsira egyébként nem lehetett panasz: az első egy klasszikus kerékpárszállító vagon volt, klasszikusra koszolódott ablakokkal, de tiszta ülésekkel, tisztítószerszagú padlóval, a másik három pedig szépen felújított fülkés kocsi volt, a ragadós, zsíros, felhasított, és zsákvarrótűvel és kötélvastagságú cérnával összestoppolt műbőrülések és fejtámlák helyett, szövet és szivacs várta az utazót. Ezekben a kocsikban is lehetett kerékpárokat szállítani, vagononként hármat. Ezt úgy tudta biztosítani a MÁV, hogy az egyik – az átlagos vasúti kocsik többségén nem túlzás a szó – budit a felújításkor kivette, és annak a helyén alakította ki kerékpárkampókat.

Amikor még rakoncátlankodott az ajtó. Az utasok türelmesen várták, hogy megjavuljon

„Jó lenne, ha már tavasztól járna egészen őszig”

Az első Aranyhíd Szegedről – sportos becsléssel – huszonöt utassal indult el. Persze útközben simán megtelhetett, sőt, ha Pesten laknék, Kökin vagy Fradiban tuti erre szállnék föl, és nem a Déliből induló zsúfolt, kényelmetlen Flirtökre. Szegeden is van igény a vonatra, minimális biztos. Vajai Márta és Gutiné Klára egyetértett abban, jó lenne, ha tavasztól járna már a szerelvény egészen őszig. – Kaposvárig utazom, Fonyódon szállok majd át, a gyerekekhez megyek. Nekem nagyon jó így ez a vonat, nem szeretek buszozni. Viszont nagy kár, hogy csak ilyenkor és így jár – mondta Vajai Márta. – Én is jobban örülnék neki, ha nemcsak a nyári szünetben lehetne így eljutni a Balatonra. Siófokra megyek rokonlátogatásra, tavasszal, ősszel föl kell mennem Pestre, átbumlizni a Délibe, és onnan le Balatonhoz. Kellenének ezek a vonatok, szerintem is. Vasárnap vissza is ezzel a vonattal jövök majd kíváncsi leszek, hogy közlekedik – jegyezte meg Gutiné Klára.

Most könnyebb lesz eljutni a rokonokhoz: Vajai Mártának (áll) még át kell szállnia Fonyódon Kaposvár felé, Gutiné Klára akkor már nem lesz a szerelvényen. Ő csak Siófokig ment

Fischer Zoltánék Keszthelyig utaznak egy teljes hétig lesznek ott. – Nekünk ez nagyon jó így. Nem kell korán kelni, a szállást úgyis csak kettő után lehet elfoglalni, ideális. Arról nem beszélve, hogy már a vonaton sörözhetek! – mondta a családfő, majd hamar megjuhászodott, persze ehhez kellett az is, hogy a felesége a szokásosnál jobban ránézzen...

Így megy át az országon az Aranyhíd Expressz

Ez is csak egy olyan nyárként indul

A családfő jókedvébe valószínűleg az is belefért, hogy negyedórás késéssel érkezzenek meg a Balaton túlsó végébe. Mondhatnánk persze, mi ebben a meglepő, sose volt olyan, hogy egy vonat pontos legyen. Most mégis megvolt rá az esély, sőt. Az Aranyhíd vezére mindent megtett, hogy a lehető legpontosabban érjen Zala megyébe, de a Siemens gyártotta biztosító-berendezés ezt nem hagyta.

Ahogy minden évben, úgy idén is a nyári menetrendváltás előtt büszkén jelentette be a MÁV, mennyire jól felkészült a balatoni csúcsforgalomra, milyen sűrűn járnak majd a tóhoz a vonatok, elkészült a déli parton a pályafelújítás, aminek köszönhetően tovább csökkent a menetidő. Majd néhány nap múlva ki kellett adni egy közleményt, hogy a 30-as, Balatonra tartó fővonalon hat vasúti átjáróban nem működnek a fénysorompók, jelzőőrök irányítják a közúti forgalmat, a vonatok csökkentett sebességgel kénytelenek közlekedni, és akár harminc perc késések is lehetnek emiatt. Mindez azért, mert a biztosítóberendezés szoftvere nem működik rendesen.

Ezt a szoftvert készítette a Siemens, állítólag két hét alatt kijavítják. Legyen így.

Garai Szakács László

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Aranyhíd Expressz Balaton Keszthely MÁV-Start