Szegeden 2018. május 31. 13:14

Egy óra alatt föltölthető a villanyautó az SZKT trolitelepén

Képriport
Az ELIPTIC projektben tizenegy európai város közlekedési társaságai vettek részt. A május végével záruló, uniós támogatással megvalósult fejlesztés szegedi eredményeit csütörtök reggel mutatták be a Szegedi Közeledési Kft. Csáky telepén.

A hatmillió eurós összköltségvetésű projekt célja az volt, hogy a már meglévő közösségi közlekedési vagy más elektromos infrastruktúrát felhasználjanak, továbbfejlesszenek más célokra. Szegeden például a részben önjáró, elektromos autóbuszok töltését és működtetését irányozták elő, amely a projekt végére részben meg is valósult. A cég újrókusi telepén bemutatták azt a troli- és autótöltő e-pontot, amely egyszerre képes két személyautót és egy trolibuszt tölteni. Ez egy úgynevezett villámtöltő, amely körülbelül egy óra alatt képes a személyautók akkumulátorait ismét menetékes állapotba hozni.

A töltőállomást egy mobiltelefonos applikáció segítségével is lehet működtetni, így nem kell közvetlenül az e-pont mellett lennünk, hogy leállítsuk vagy elindítsuk a töltést. A kijelzőn minden fontos adatot látunk, vagyis nyugodtan más tevékenységbe is foghatunk, miközben töltődik az elektromos autó. Szegeden még kevés ilyen töltőállomás van (az SZKT még egyet üzemeltet az Arany János utcában), de a Csáky utcai telepen lévőt használhatják magánszemélyek is a nyitvatartási időszakban.

A trolik töltése egy másik töltőegységről megy, amely közvetlen összeköttetésben van a jármű felsővezetékével, így az áramszedőn keresztül folyik. Németh Zoltán Ádám, a közlekedési cég közösségi közlekedési és vasútbiztonsági vezetője elmondta, menet közben gyorsabban töltődnek az Ikarus-Škoda trolik akkumulátorai, de most már lehetőségük van arra is, hogy álló helyzetben lássák el annyi árammal a járművet, amelynek segítségével vezeték nélkül is legalább 10 kilométert tehet meg utasokkal a fedélzetén. Németh emlékeztetett arra, az ELIPTIC projekt keretében 2016-ban két alkalommal kéthetes időtartamra a szegedi 77A autóbuszvonalon tesztelték a rendszert. Az első két héten besűrítették a járatot önjáró trolibuszokkal, a másik két hétben pedig teljesen kiváltották a szénhidrogén-alapú járműveket. Egyébként a repülőnapon is így utazhattak a szegediek, ugyanis akkor ezek a trolik ingáztak a repülőtér és a belváros között, sőt most a hídivásár alkalmával is a 9/19-es vonalon is ki tudták használni, hogy drót nélkül is képes közlekedni ez a tizenhárom troli.

Az SZKT hosszú távú célja, hogy Szeged meglévő trolibuszüzemeit kiterjesszék elektromos, akkumulátoros járművekkel olyan úticélokig, ahová nem érdemes trolibusz felsővezetéket építeni. Az ELIPTIC projekt ugyan most befejeződött, de az EU pályázati lehetőségei bizonyára újabb pénzügyi forrásokat biztosítanak arra, hogy a fejlesztések ne álljanak meg a mostani szinten. A cél az, hogy leválva a felső vezetékről ezek a trolik akár 20–30 kilométert is meg tudjanak tenni.

Majó-Petri Zoltán, az SZKT ügyvezető igazgatója szerint még csak az út elején tartunk, hiszen a mobilizáció területén szinte minden nap történik valami. Az innováció folyamatos, és sokat lehet tanulni más városoktól. A most üzembe helyezett 50 kW-os villámtöltő ára például most még 10 millió forint, de a technika fejlődésével nyilván csökkenni fognak a költségek, így a város több pontjára is telepíthetnek majd ilyeneket. Jó példa ez a mostani e-pont arra, hogy a privát és a tömegközlekedés segíteni tudja egymást, illetve mindkét területen törekedni kell a környezettudatosságra és a fenntarthatóság szempontjaira.

A szegedi tömegközlekedési fejlesztésekben egyébként komoly partnerre talált az SZKT a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karában, amelynek fejlesztői, kutatói is bekapcsolódtak a munkába.

Videónk is van! Nézze meg a Szeged Televízió híradójának riportját is!

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: SZKT trolibusz ELIPTIC-projekt Majó-Petri Zoltán elektromos autó gyorstöltő