Hirdetés
Szegeden 2018. május 28. 16:50

Teszteltük a tesztüzemet: a menetrend próbája az utazás

A tömegközlekedési megállók utastájékoztatóin mától úgynevezett dinamikus menetrend látható. Ez azt jelenti, hogy a kijelzőkön a járművek, pontosabban a buszok valós érkezési idejét mutatja a villanyújság. A SZKT a troliknál és villamosoknál már eddig is ezt a megoldást alkalmazta. Megnéztük, hogyan sikerült a buszos tesztüzem.
Repülőnap

A szegedi buszjáratokat üzemeltető DAKK Zrt.-nek a várossal kötött hétéves szolgáltatási szerződése szerint már másfél éve úgynevezett dinamikus, percenként frissülő, azaz valós adatokat kellene küldenie az SZKT üzemeltetésében lévő kijelzőkre.

Hétfőtől – egyelőre tesztüzemben – a Dél-Alföldi Közlekedési Központ is küldi a buszokról az úgynevezett dinamikus adatokat a megállókban lévő ledes kijelzőkre. Június közepétől, a nyári menetrendre történő átállás után pedig „élesben” is működik majd az új szolgáltatás – ezt Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester jelentette be az elmúlt héten.

Ez azt jelenti, hogy már a tesztüzem ideje alatt is az elektronikus utastájékoztatókon elvileg valós adatokat olvashatnak az ott várakozók a buszok érkezéséről.

Június közepe után pedig végérvényesen beáll az új rendszer.

A megállókba telepített kijelzők ugyanis

alkalmasak arra, hogy valóban azt mutassák, mikor érkezik meg a troli, a villamos, vagy a busz. Ehhez viszont az kell, hogy a szoftver, amely vezérli a kijelzőket a járműveken található GPS-ekből valós adatokat kapjon a mozgó közlekedési eszközök pillanatnyi helyzetéről.

Az SZKT-tól – a trolibuszokról és a villamosokról – már eddig is érkeztek ezek az adatok, ám a DAKK-tól még nem, vagyis a kijelzőn gyakorlatilag a papír alapú menetrendet láthatták a várakozók elektronikus formában: ami annak és nem a busz mozgásának megfelelően jelezte az érkezést. Ezért számtalanszor előfordult, hogy a jármű nem akkor érkezett a megállóba, amikor azt a kijelző mutatta.

Ebben hoz most változás, előrelépés az új rendszer, amelynek ma, hétfőn kezdődött a tesztüzeme. Így elvben mától már, ha például nagy a dugó, vagy egy baleset miatt megáll a forgalom, akkor az érkezési idők megváltoznak a kijelzőn: akár úgy is, hogy a két perc múlva érkező járatnál a kijelzőn látható várakozási idő, nem 1 percre, hanem visszafelé, 3 percre vált, mert valamilyen ok miatt késik a járat.

Ha a puding próbája az evés, akkor a menetrendé az utazás.

Tettünk egy próbát a tesztüzem első napján, és elmentünk a Centrum áruháznál lévő megállóba, és alaposan meglepődtünk.

Itt kellene megállnia a többek között a 60-as, a 71-es, a 72-es és a 76-os buszoknak, ám az elektromos kijelzőn csak a trolibuszok érkezési ideje olvasható. És ez fél óra elmúltával sem voltozott, miközben egymást követte a 60 Y-os, a 72-es és a 74-es busz.

Egy idősebb úr szerint már jó ideje nem mutatja a buszok érkezési idejét a villanyújság, mások szerint meg soha nem is mutatta.

Egy biztos, amit mutat, az viszont pontos: a trolibuszok a kiírás szerint hajszálpontosan érkeztek a megállóba.

Tettünk egy próbát a Széchenyi téren is, egy olyan megállóban, ahol csak autóbuszokra lehet felszállni.

Itt persze mutatta a kijelző az Újszeged irányába menő buszokat.

Elsőként mindjárt egy 71-est, amire a kijelzőről eltűnve még öt percet kellett várnunk, a 67Y-ra valamivel később csak négyet. A kijelző ugyanis még egyiknél sem mutatta a valós érkezési időt.

Igaz, ez a két buszjárat a szegedi közösségi közlekedés „állatorvosi lova”: mindkettőnek rekord hosszú az útvonala: míg az egyik az Ipari Logisztikai Központból, addig a másik Sziksósfürdőről indul, és 32 helyen kell megállnia a szőregi végállomásig – ezért a sofőrök aligha tudják tartani a pontos menetidőt.

Nem igaz ez a Honvéd térről induló 32-esre és a Mikszáth Kálmán utcából kikanyarodó 71A-as jelű járatra.

Mindkettőhöz órát lehetett volna ma állítani, olyan pontosan érkeztek a megállóba – egyelőre még nem a dinamikus menetrend, egyelőre sokkal inkább a sofőrök jóvoltából.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: autóbusz DAKK Zrt. menetrend SZKT