Szegeden 2018. április 30. 21:15

Május 1. a világ legmenőbb autóbuszával

1987., az alig tíz éves szegedi Ikarus gyár dolgozói a cég vadonatúj buszával vonulhattak föl Szeged belvárosában.

A legjobb helyről indult a menet: a Mignon mellől. Az élelmes felvonulók biztos, hogy már az indulás előtt legalább egy stampedlivel beljebb voltak... A jó tíz perces videón a felvonulások összes „bája” tetten érhető. A felvételen az látható, ahogy a felvonulók a Kossuth Lajos sugárúton elindulnak, elsétálnak többszöri megállások közepette a Széchenyi tér közepéig, a vasalóháznál, befordulnak jobbra a térre, elvonulnak az elvtársi emelvény előtt, majd a tér másik oldalán újra jobbra kanyarodnak.

De akkor „beszéljünk” a buszról is. A videón, vagy sokkal inkább super 8-ason látható 415-ös elővárosi kivitelű busz volt, gyakorlatilag még gyári szaga volt: a 415-ösöket 1987-ben kezdték gyártani a BKV megrendelésére. Hasonló busszal a szegediek a Corában, Auchanba utazhattak egészen sokáig, még 2016-ban is használták, pedig eredetileg egy évvel korábban selejtezték volna.

Hogy a buszőrülteknek se legyen hiányérzetük, bár ezeket az adatokat úgyis kívülről fújják:

A videón látható 415-ös az első sorozatgyártásból való.

  • Hosszúsága: 11 500 mm
  • Szélessége: 2500 mm
  • Magassága: 3000 mm
  • Tengelytávja: 5570 mm
  • Maximális terhelése: 6250 kg
  • Maximális össztömege: 16 200 kg
  • Utasok száma: 88–100 fő
  • Motor: Rába D12 U6
  • Sebességváltó: Prága 4 AB 110
  • Maximális sebesség: 77 km/óra

És ha már május 1-je, 1987-ből, akkor álljon itt Szeged humoristájának, Boncz Gézának az írása, szintén abból a korból

Május 1.

„A Nemzetközi Munkásosztály nagy seregszemléje.
Reggel az Építőipari Dolgozók a fölvonulási épület előtt gyülekeznek.
Mindenki kap egy kitüntetést, amit este vissza kell szolgáltatni.
Zászlókkal és táblákkal, ami télen hólapát, elvonulnak az emelvény előtt.
A hatás kedvéért egymás nyakába ülve.
Kormányunk tagjai az emelvényen és mikrofonon keresztül üdvözlik őket.
Valahogy így: ...regszemléje, kapitalizmus ellen, imlialista propaganda, cializmus, hős sásosztály.
Mindenki egy emberként a ligetbe, ahol száras alsóra vetkőzve, gumilabdát kerget a romlott virslik között.
Emelkedett zsibongás a padokon és alatta.
A Hortysta rendszerben nem volt szabad megemlékezni erről a szabad Május elsejéről, mert jött a rendőrterror.
Ilyenkor a munkásosztály egységbe tömörült és tiltakozott az áremelkedések ellen.
Ilyenre ma már nincs szükség.
Mert itt van Május elseje...”

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: felvonulás Ikarus majális Május 1. Széchenyi tér Kossuth Lajos sugárút