Hirdetés
Hirdetés
Szegeden 2018. április 7. 19:45

Amikor Subás, Cipő és Somló hívott szavazni

Képriport
Derék férfiemberek, pár jó poén és egy szépasszony, meg még egy, akinek viszont nem az arca látszik. Politikai hirdetések a rendszerváltás utáni Magyarország választásairól.

Hirdetés

Ha áttekintjük a rendszerváltás utáni választási kampányok szórólapjait, hirdetéseit, meg kell állapítanunk, hogy sokat vesztett a varázsából ez a műfaj az utóbbi huszonnyolc év alatt. Ma már a riogatás, egymás lejáratása a fő szempont, ha meg akarják győzni a választókat a politikusok arról, hogy érdemes rájuk szavazni. Régen több volt a könnyedség, a humor, az ötlet a kampánykiadványokban. Cikkünk ezek közül mutat be néhányat, jellemzően a szegedi jelöltekkel. (Valamennyi kordokumentum, nézzék el az olykor ferde képeket, levágott mondatokat. A gyűjtés koránt sem teljes, sőt – a szerk.)

1990-ben még a Fidesznek is voltak igazán fiatalos, eredeti ötletei a választási kampányban. A mai kormánypártot ismerve meglepően szellemes, praktikus, ugyanakkor hasznos az a söralátét, amivel akkoriban népszerűsítették a pártot. Később olyan összefüggésben került ismét szóba a Fidesznél ez a kocsmai kellék, hogy Orbán Viktor a 2010-es választások idején megígérte, hogy egy ekkora helyen is elfér majd az adóbevallásunk. Azóta is várjuk ennek az ígéretnek a beteljesülését.

Az 1994-es választások nagy ötlete az amúgy brutális vereséget szenvedő MDF-tól a virágmagok osztása volt. Az egykori kormánypárt azóta eltűnt a Fidesz éhes szájában, a virágmagoknak meg lejárt a szavatosságuk.

Egy másik, azóta megszűnt rendszerváltó párt szolgált a kampányok leghumorosabb plakátjaival. A Szabad Demokraták Szövetsége főleg a 2002-es választások előtt rendkívül szellemes módon utalt az első Orbán-kormány gyengéire. Ennek egyik ékes példáját látjuk abban a feszes női combban, amint arra csábít, váltsuk le a Fideszt, amely nem tudott maradandót alkotni 1998 és 2002 között. A „haverok, buli, junta” jelige ma is nagyon aktuális, ám a végén mégis a liberálisok pártja tűnt el a történelem süllyesztőjében, a Fidesz pedig él és virul, sőt, újabb kormányzati ciklusra készül.

Sok a hasonlóság a 2002-es és a mostani kampány hangulata között. Az SZDSZ akkor hírességekkel buzdított szavazásra, így például az azóta elhunyt két zenész, Somló Tamás és Cipő, valamint Sub Bass Monster kérte a polgárokat, járuljanak minél többen az urnákhoz. Meg is lett az eredménye. A második fordulóban állították fel a modernkori magyar demokrácia választási részvételi csúcsát, ami több mint 73 százalék volt. Az ellenzék célja most is ennek az aránynak a megközelítése, mert csak így van esély a kormányváltásra. 2002-ben ez sikerült...

Talán tizenhat éve azért szenvedett váratlan vereséget a Fidesz, mert elég hagyományos, úgy is mondhatnánk „öreges” volt a kampányuk. Erre példa az az Orbán Viktorról készült fénykép, amely leginkább Mr. Beant juttatja eszünkbe. Ilyen megdöbbentő hasonlóságot a miniszterelnök és a humorista között csakis Habony Árpád tudott kiaknázni, pedig akkor még csak koronaőrként kereste a kenyerét. Ugyanebben a kiadványban megszemlélhetjük az Orbán-családot fiatalabb kiadásban. Nem véletlenül ül középen Orbán Ráchel, aki már akkor is apja nyomdokaiba próbált szegődni, mögötte pedig az ex-focista Orbán Gáspár kukucskál sihederként.

Mondhatnánk, hogy fiatalság bolondság, de a politikusok korábbi, mosolygós képeit elnézve ez nem minden esetben tűnik helyes megállapításnak. A Kétfarkú Kutya Párt például 2006-ban is rendkívül szellemes plakáttal rukkolt elő. A kutya-közeli Kutyo-Stat felmérést elnézve a szegedi gyökerű politikai tömörülés egy dologban következetes tudott maradni: náluk mindig a poén az első.

És egy igazi csemege még 1994-ből. A szegedi Magyarossy József ügyvéd az akkori Konzervatív Párt jelöltjeként került fel az ötezer forintos bankjegyre. A papírpénzen szerepel a párt elnökének a kézjegye is, aki nem volt más, mint Csizmadia László, a Békemeneteket szervező Civil Összefogás Fórum (CÖF) alapítója és vezetője. Így nem múlik el a világ dicsősége!

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: kampány Szeged választás
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés