Zaporozsec Bt, azaz baráti társaság tiszteletét tette Szegeden

Szombaton koradélután érkezett a Zaporozsec-karaván Kiskunfélegyházáról Szegedre, ahol a Széchenyi tér fáinak hűvösében felsorakoztak. Tizenöt éve kezdett szerveződni ez a társaság, és szervezettségüket jelzi, hogy az idei hazai találkozóra hat Zaporozsec érkezett Németországból, annak keleti feléből.
Az autók, és ezen belül a Németországból érkezetteket műszak állapota jelzi, hogy közülük öt lábon, egy pedig tréleren tette meg az utat – mondta érdeklődésünkre Szász Attila, a Zaporozsec Baráti Társaság egyik vezetője, a mostani találkozó szervezője.
A valaha a Szovjetunióban, majd Ukrajnában készülő autókat 1958 és 1994 között gyártották, és összesen 3 millió darab készült belőlük. Magyarországon ebből mindössze 12-13 ezer darabot értékesítettek, és ez is jelzi, hogy finoman szólva nem volt ez volt a legkedveltebb márkája a hazai vásárlóknak.
A miértről Sipos Tamás, a Zaporozsecek talán legnagyobb ismerője a Szeged.hu-nak elmondta, hogy 1960-as évek legelején készült ZAZ–965 és ZAZ–965A típusjelzésű autókat az akkor működő, a kereskedelmi engedélyeket kiadó hazai szervezet, a KERMI nem engedte be az országba, így azokat forgalmazni nem lehetett.
A Fiat 500-as emlékeztető konstrukciót ezért nem ismerhetik a magyarok. A mostani szegedi találkozón derült ki, hogy egyetlen példány van ebből forgalomban az országba. Ez a példányt itt is volt.
A magyarok számára ismert Zaporozsecek forgalmazása 1970-ben kezdődött el itthon, és mindössze 1982-ig tartott. Már a kezdet sem sikerült fényesre, mert 1972-ben műszaki problémák miatt leállították a fogalmazást, amit jó fél év múltán oldottak fel.
Vélhetően a kereslet drasztikus megcsappanása miatt szüntették be 1982-ben az autó hazai forgalmazását, ezt támasztja alá, hogy ezt követően még tizenkét évig gyártották. Annyira nem volt keresett autó a Zaporozsec – tudtuk meg Szász Attilától, hogy az 1980-as évek legelején várólista nélkül azonnal hozzá lehetett jutni. A MERKUR-korszakban ez szinte példátlan volt.
A szovjet képlet egyszerű volt annak idején: egy olcsó, megbízható népautót kellett az ottani mérnököknek tervezni. A második széria 1200 köbcentis motort kapott, ami 40 lóerős volt, és ahogy Szász Attila elmondta ezzel 80-90 kilométeres utazó sebességre voltak képesek az azóta megszűnt német autómárkára, az NSU küllemére emlékeztető autók.

Sok volt velük a műszaki probléma, 100 ezer futott kilométer után a motort fel kellett újítani, de ez inkább gyári adat volt, mert valójában 60-80 ezer futott kilométer bírtak az autók.
Magyarországi sorsát az is megpecsételte, hogy pocsék volt az alkatrészellátása, és a hazai szervízek nem készültek fel azok javítására.
Az autónak soha nem volt nagy presztízse, de az igazi mélyrepülése az 1990-es és a 2000-es évek elejére esett, amikor szó szerint semmit nem ért a Zaporozsec. Ma viszont egy felújítás előtt álló autót egymillió forintért lehet megvenni, amire nagyjából másfél-kétmillió forint rákölt a gazdája – tette hozzá az elmondottakhoz Szász Attila.
Minden évben az ország más pontján rendezik meg a Zaporozsec-találkozót. A mostaninak azért részben Szeged a helyszíne, mert a szervezője, Szász Attila kiskunfélegyházi. A gyűjtők ott találkoztak, onnan Kunszállás és Kistelek érintésével jutottak el Szegedre.

Szeged azért is fontos hely számukra, mert a Deák Ferenc utcában itt található Zápor József Kávézó, ahol egy félbevágott Zaporozsec jelzi, hogy mivel vállal közösséget a szórakozóhely. (A hajdani szlengben Zápor Jóskának nevezték a Zaporozsecet.)
Ide egyszer minden Zaporozsec-tulajdonosnak el kell jutni, ez bakancslistás hely nekik – hallhattuk a szervezőtől.
Hogy a nosztalgia mennyire jelen van, éppen a bizonyította, hogy a rekkenő hőség ellenére a Széchenyi téren sétálók közül nagyon sokan voltak kínácsiak a zömmel ötven éves autókra.
Legendaoszlatással kell zárni. A Zaporozsec motorja önálló fejlesztés, nem a T54-es szovjet gyártmányú harckocsi indító motorja. A viszonylag alacsony teljesítmény (40 lóerő) annak is betudható, hogy ennek az autónak a 72-es oktánszámú benzinnel is üzemképesnek kellett lenni. A kompressziós viszonyok miatt ez kompromisszumokat igényelt.
Jó volt néhány percre a múltba nézni a Széchenyi tér fái alatt. Autótörténeti pillanatokat éltünk át.