Vidám, zenés korrajz azokból az időkből, amikor még csókolózni jártunk moziba – Eisemann operettet rendez Juronics Tamás

Klasszikus magyar évadnak nevezte az ideit Barnák László főigazgató az olvasópróba előtt.
Az idei évad előadásainak több mint fele klasszikus magyar szerzőktől származik: Molnár Ferenc színművével indult, hamarosan jön Örkény István Macskajátéka és ebbe a sorba illik Eisemann Mihály zenés vígjátéka is, amelyre több vendégművészt is meghívtak.
– Eisemann darabot nézni szerintem mindig jó, nagyon jó a szöveg, nagyon vidámak és ismertek a dalok. Maga darab a válásról szól, ami úgy tűnik, nem sokat változott a harmincas évek óta, ma is ugyanolyan problematikus, mint kilencven évvel ezelőtt. A történet egyik oldalról egészen izgalmas, hiszen rejteget titkot rejt, a másik oldalról viszont nagyon szórakoztató, jó karakterek vannak benne, kiváló szereposztással. Mi más kellene még egy jó előadáshoz? – tette fel a kérdést Juronics Tamás a próbák kezdetén.

Beszélt arról is, a darab egy olyan korban, a harmincas években született, amikor forrongott a világ: nem régen kaptak választójogot a nők, akik rádöbbentek arra is, hogy nem kell elviselniük egy rossz házasságot, mert el is lehet válni. Ezért azután hirtelen tömegesek lettek a válóperek. A darab is erről szól, de nagyon vidáman, sok-sok humorral, hiszen
Eisemann szerzőtársai, Halász Imre és Bekeffi István a kor ismert kabarészerzői is voltak egyben.
Juronics Tamás nem először rendezi Eisemann művét. 2019-ben a Thália Színházban többek között Molnár Piroskával, Gubás Gabival, Hunyadkürti Istvánnal és Mentes Júlia Virginiával már színpadra állította.

A darab története szerint Dr. Sáfrány a válóperes ügyekre szakosodott. Ügyfelei tehetős asszonyok, akik vagy válni akarnak, vagy pont ellenkezőleg, nem akarnak válni. Annie azért keresi fel, mert szeretne elválni idős férjétől tekintve, hogy a nászéjszakáján – egyetlen csóktól eltekintve – nem történt semmi. Bár e tényt még orvosi papírokkal is tudnák bizonyítani, megbonyolítja a válást, hogy Annie beleszeret a férje ügyvédjébe.
Sáfrányéknál azonban nemcsak a kliensek, a háziak magánélete is kaotikus. Tecának, a cselédnek, kisbabája született, de az apa kilétét a lány nem hajlandó elárulni, pedig az nem más, mint az ügyvéd fia, Péter, akivel lassan egy éve házasságban él. Dr. Sáfrány faggatózását egyre nehezebben tűrik, ezért időhúzásképpen a telefonkönyvben keresnek apajelöltet.
És innen csak fokozódnak a bonyodalmak…
– Szerintem a könnyű műfaj a legnehezebb, mert azt a könnyedségét, lazaságát, játékosságát úgy megformálni, hogy azon ne látszódjon az erőlködés. Ezért számomra is kihívás ez a szerep, ráadásul ez az évadban az első bemutatóm. Annie primadonna szerep, amit én eddig még soha sem játszottam, emiatt is igazgatottan várom a próbákat – mondta Sziládi Hajna.
Juronics Tamás autentikus rendezésében a jelmezek és a díszletek is a harmincas éveket fogják idézni:

– Bianca Imelda Jeremias jelmezei tükrözni fogják a szereplők társadalmi helyzetét, azt, hogy milyen helyet foglalnak el a kor társadalmi hierarchiájában – mondta a rendező.
A díszletet tervező Tóth Kázmér a forgószínpad adta lehetőségeket igyekszik kihasználni, valamint arra helyezi a hangsúlyt, hogy a szereplők döntően a színpad elején fognak majd játszani, mert ez nem egy klasszikus, sok szereplős, sok táncost felvonultató nagyoperett lesz a Kisszínházban.
Táncos jelentek természetesen így is lesznek a darabban – árulta el tőle egyáltalán nem szokatlan ódon Juronics Tamás.
A bő hat hetes próbaidőszak után a tervek szerint november 25-én a Kisszínházban mutatják be a darabot.