Szakértő az új üzemanyagár-szabályozásról: ez egy indirekt adóemelés, amit a vállalkozások fizetnek, majd továbbhárítanak, ezért növeli az inflációt

Zsiday Viktor szerint az üzleti bizalmat is rombolja a szombati bejelentés, mert láthatóan kapkodás zajlik.
Kovács M. Norbert

2022. július 31. 17:57

Szakértő az új üzemanyagár-szabályozásról: ez egy indirekt adóemelés, amit a vállalkozások fizetnek, majd továbbhárítanak, ezért növeli az inflációt

Vasárnapi posztjában erősen kritizálja a kormány szombaton bejelentett új üzemanyagár-szabályozását Zsidai Viktor befektetési szakértő. A bejelentése után kevesebb mint egy órával már életbe is léptetett szabályozás Zsiday szerint meglehetősen értelmetlennek, és a fontos makrogazdasági célok szempontjából javarészt hatástalannak tűnik.
 

“Az intézkedés valós hatása mindössze annyi, hogy megemeli a vállalkozások költségeit, amit azok továbbhárítanak, tehát inflációt generál, miközben megemeli a MOL profitját (mert csökkenti a veszteséges üzemanyag-értékesítés mennyiségét), amit azonban a különadó emelésével el is vesz a kormány”

 

– írja Zsiday a bejegyzésében.
 

A közgazdász szerint az intézkedés nem segíti elő az ellátásbiztonság növekedését, a fogyasztáscsökkentés várhatóan csak nagyon kis mértékben fog megvalósulni, hiszen bár 

 

“a céges autók egy része valójában magánhasználatban van, de jellemzően azért inkább céges ügyintézést folytatnak vele, ez pedig nem nagyon fog csökkenni a magasabb üzemanyagárak miatt (pl. egy területi képviselőnek dízelártól függetlenül továbbra is végig kell látogatnia az ügyfeleit).”


Ami pedig Zsiday szerint nagyon fontos: továbbra sem éri meg behozni Magyarországra feldolgozott termékeket (üzemanyagot), mert csak annyi változott, hogy nem nagyon nagy, hanem “csak” nagy veszteséggel adná el a terméket a kereskedő.


Így tehát az intézkedés ellenére továbbra is kialakulhat üzemanyaghiány Zsiday szerint, nem sokat javul a folyó fizetési mérleg (és a forint) helyzete, nem nő a kiszámíthatóság, ellenben nő az infláció, valamint nőnek a kormányzat bevételei, ami talán az intézkedés egyetlen pozitívuma. 

 

“Azt is mondhatnánk, hogy ez egy indirekt adóemelés, amit a vállalkozások fizetnek”

 

– írja a szakértő.
 

Ráadásul Zsiday szerint az üzleti bizalmat is tovább rombolja az új bejelentés, 

 

“mert láthatóan kapkodás zajlik: senki sem tudhatja, hogy holnaptól melyik szabályozást hogyan módosítják, a kiszámíthatóság alacsony marad.”
 

A közgazdász posztja végén úgy összegez, hogy 

 

“az árrögzítés szinte minden esetben káros, gazdaságtorzító, jellemzően szociálisan igazságtalan, és hosszabb távon hiánygazdasághoz vezet.” 

 

Mint írja, az üzemanyagokkal is pontosan ez a helyzet, ezért azt javasolja, hogy azonnal, teljes mértékben el kellene törölni a szerinte értelmetlen árszabályozást, és helyette a szociálisan valóban rászorulókat kellene direkt módon támogatni.