Utcai mobilozás=nyaki gerincsérv?

Az okostelefonok megjelenése óta mobilunkat egyre több célra és egyre többet használjuk. És ezek közül maga a lassan háttérbe szoruló telefonálás a legkevésbé káros. Az érintőképernyő használata önmagában is problémás, az általa kikényszerített testhelyzet pedig plusz kockázati forrás. SZPONZORÁLT TARTALOM
Szeged.hu

2022. március 24. 16:56

Utcai mobilozás=nyaki gerincsérv?

Szinte evidens, hogy a telefont használó kezünk (elsősorban) hüvelykujja túlterhelődik, ami súlyosabb esetben az inak gyulladását okozza. Szintén gyakran olvashatunk arról, milyen káros, ha este az ágyban használjuk mobilunkat, mivel a kibocsátott kék fény a szem rongálásán túl az elalvási folyamatot is gátolja. De alig van szó a mobil gerincre gyakorolt hatásairól.

 

Az utcai mobilozás hatása a mozgásunkra

Ki ne látott volna az utcán a telefonját egyik kezében tartva nyomkodó gyalogost? Akár üzenetet ír, akár a hírfolyamot görgeti, olvas vagy egy videót néz – a test- és a fejtartás mindig ugyanolyan. Merev, statikus pozíció, amiből elvész testünk gyaloglás közbeni természetes, ritmusos mozgása: felsőtestünk enyhe jobbra-balra forgása, karjaink szabad lóbálása. Ez akkor is igaz, ha nem két, csak egy kézzel „telefonozunk”, mert ilyenkor a szabad karunk mozgása is ösztönösen leáll. Két kézzel fogva a telefont még rosszabb a helyzet. Mindkét karunk, vállunk is megmerevedik, izmaink „feleslegesen” megfeszülnek.

 

Az utcai mobilozás hatása gerincünk nyaki szakaszára

A másik gond, hogy ilyenkor szinte törvényszerűen lefelé nézünk, fejünket előre és lefelé lógatjuk. Ezzel extrém módon terheljük a gerincoszlop nyaki csigolyáit. Ahogy az ülés az ágyéki szakasz csigolyáinak, úgy a lefelé lógatott fej a nyaki szakasz csigolyáinak egymáshoz képesti helyzetét változtatja meg. A csigolyák első oldala egymáshoz zár, ezzel a köztük lévő nyaki porckorong az ellenkező irányba nyomódik ki. Ha ez a nyaki pozíció gyakran és/vagy huzamos ideig áll fenn, akkor az jelentősen megnöveli a nyaki porckorongsérv kockázatát. Hasonlóan az ülőmunka közben előre nyújtogatott nyakhoz, bár a két helyzet más-más izmokat nyújt meg és másképp terheli a csigolyákat is.

 

Mindig a megelőzés a kulcs

A gerincünknek persze az a legjobb, ha az utcán sétálva egyáltalán nem vesszük elő a mobilunkat. Csak így biztosítható a séta közbeni kismértékű, természetes törzsrotáció. De ha mindenképpen muszáj használnunk telefonunkat, emeljük fel a készüléket a szemünk vonaláig és előre nézzünk, fejünket és nyakunkat egyenesen tartva. Ezzel a nyaki terhelés csökken, ugyanakkor a test természetes mozgása nem biztosítható. Ezért még jobb, ha erre a pár pillanatra megállunk és úgy nézzük, keressük meg azt mobilunkon, amit feltétlenül muszáj. Ha végeztünk, akkor pedig tegyük el a telefonunkat és úgy menjünk tovább.

 

Árulkodó tünetek és sport

Milyen tünetek esetén kezdjünk el gyanakodni? Ha gyakran fáj a nyakunk hátsó része vagy csak érezteti velünk, hogy van. Ha nehéz vagy kellemetlen, kényelmetlen elfordítani a fejünket valamelyik irányba. Ha nyakunk elfordítása közben a mozdulat viszonylag korán „falnak ütközik”, azaz egy ponton túl egyszerűen nem tudjuk tovább elfordítani a fejünket. De gyakori kísértőtünet a fülzúgás, szédülés is. Ha úgy érezzük, hogy vállunk, karunk gyengül, szintén ne habozzunk felkeresni orvosunkat, gyógytornászunkat. A karok zsibbadása pedig egyértelmű vészcsengő.

 

Ha tüneteink még enyhék és ritkák, válasszunk olyan sportokat, amelyek korrigálják a helytelen tartást és fejünket, nyakunkat a természetes állapotukban tartják. Ennél azonban hatékonyabb megoldás, ha kifejezetten a kialakult problémára reagáló gyógytornát választunk. Ezek közt mind erősítő, mind nyújtó, mobilizáló jellegűeket találhatunk, utóbbiak minden esetben átmozgatják a nyaki szakaszt is. De a rossz szokások miatti nyaki panaszok kezelésére vagy a nyakizmok terhelhetőségének növelésére az Első Szegedi Gerincstúdióban az erre a területre külön hangsúlyt fektető ülőmunka-tornát ajánljuk. Ennek a lumbális szakasz tornáztatása mellett része a célzott nyaki gerinctorna is. A szakképzett gyógytornász által vezetett kiscsoportos, maximum ötfős tornák része 20 perc kardiomozgás is – szigorúan telefon nélkül.

 

(X)

Címlapon

mutasd mind