A pedagógusok nyakába akarja varrni a közoktatás rendszerszintű problémáit Pintér legújabb terve a szakmai szervezetek szerint

„Egy tudatlan ember teljes dilettantizmusa és gonoszsága tükröződik legújabb ötletéből. Milyen ostoba pontok. Milyen aljas pontok. A besúgást, a nemtelen versengést fogja generálni egy rakás éhbérért dolgoztatott rabszolga között, akik majd összevesznek a koncon, mint munkatáborosok a fűrészporkenyéren, vagy káposztatorzson”
– ezzel a felütéssel jelentette be Simkó Edit a Facebookon, hogy lemond közszolgálati jogviszonyáról. A Petőfi Sándor Gimnázium pedagógusánál Pintér legújabb terve, az egyéni teljesítményértékelés bevezetése volt
„az utolsó csepp a pohárban, ráadásul mérgező csepp”.
Az újabb ötlet, miszerint a pedagógusoknak és az intézményvezetőknek minden évben át kellene esniük egy belső értékelési folyamaton, amely alapján 20 százalékkal növelhetnék vagy éppen csökkenthetnék a fizetésüket, a szakmai szervezetek tetszését sem nyerte el.
Trencsényi László, a Magyar Pedagógia Testület elnöke a Népszavának azt mondta,
a kormányzati koncepció a pedagógiai munka teljes félreértésén alapul.
Szerinte a pedagógusok munkáját így nem lehet egyéni szinten mérni, hiszen a diákok eredményei nem egy-egy tanártól, hanem szinte az egész tantestülettől és más körülményektől is függenek. Az egyénileg megjelölt teljesítménycélokat pedig nem lehet a rendszerből kiemelve teljesíteni. Például a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók számának csökkentését, vagy a nyelvvizsgával rendelkező diákok arányának növelését nem tudja egy-egy pedagógus vagy intézményvezető egyénileg elérni. Mégis úgy tűnik, a szaktárca „az ő nyakukba akarja varrni” a rendszerszintű problémák megoldását. Az MPT elnöke hozzátette: addig, amíg nincs helyreállítva a köznevelési intézmények szakmai autonómiája – mind a tantervkészítés, tankönyvválasztás, vagy akár a gazdálkodás tekintetében –, nincs is sok értelme egyéni teljesítményekről beszélni.
Hasonlóan vélekedik Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szervezetének országos választmányának tagja is. Szerinte
az új értékelési rendszer és az egyéni bérezés lehetősége egy nem túl egészséges, feszültségekkel teli versenyt teremthet a tantestületekben, hiszen akik jobb eredményeket értek el, feltehetőleg azt a pénzt kaphatják meg plusz juttatásként, amit az alacsonyabb pontszámokat elérő kollégáiktól elvontak.
Miközben annak, hogy az oktatásirányítás megpróbálná megteremteni a minőségi oktatás valódi feltételeit – például értékálló bérezéssel, a tanárok szakmai önállóságának növelésével – nyoma sincs. Nagy szerint az ilyen „motivációs” lehetőségektől nem lesz több szaktanár az iskolákban, sőt, aki eddig úgy tervezte, hogy egy ideig még a pályán marad, az is el fog menni.
(Borítóképünk forrása: Huszti István/Telex)