Új menetrendet és új járatokat hoz a nyári vakáció: lesz 6-os troli, a 7-es megszűnik, a 9-es másfelé jár

A koronavírus-járványnak is köszönhető utasszámcsökkenés menetrend-módosítást és a viszonylatok újragondolását hoz június 16-ától. A változás olyannyira szükséges, hogy a Fideszben is egyetértenek a javaslatokkal.
Garai Szakács László

2022. június 01. 07:01

Új
menetrendet és új járatokat hoz a nyári vakáció: lesz 6-os
troli, a 7-es megszűnik, a 9-es másfelé jár

Háromévente végeztet keresztmetszeti utasszámlálást Szeged önkormányzata: ez az a klasszikus számlálás, amikor a számlálóbiztosok minden járművön ott ülnek, és strigulázzák, hányan szálltunk fel és le. A legfrissebb adataik tavalyiak, azok alapján ezt a grafikont lehetett megrajzolni:

 

Csökkentek az utasszámok, délután, koraeste hamarabb laposodik a görbe, húsz óra után gyakorlatilag nincs már csúcsidő

 

– 154 ezerről 119 ezerre esett vissza a nap utasszám. Már jöttünk ki a koronavírus-járvány miatti szigorításokból, és már többen használtuk a közösségi közlekedést, de a pandémia előtti állapotokhoz képest jelentős a visszaesés. Ez nemcsak Szegeden van így, mindenhol a világon ezt lehet tapasztalni. Ennek több oka is van: az idősebbek még mindig kevesebbet utaznak, mint a járvány előtt, az aktív dolgozók jelentős részének pedig még mindig meg van engedve a home working – mondta Nagy Sándor. A városfejlesztési alpolgármester azt is mondta, a szegedi tapasztalatok megegyeznek a nyugat-európaiakkal. A mostani változásban az SZKT az utasszámcsökkenést nemcsak a menetrendben, hanem a hálózatban is leképezi, azaz:

 

máshogy és másfelé járnak majd a trolibuszok.

 

Nyaranta óránként hat 2-es villamos indul majd az eddigi hét-nyolc helyett (fotók: Szabó Luca)

 

Változás a villamosok menetrendjében

  • A 2-es villamos tanítási időszakban reggelente hat percenként közlekedett, szeptember 1-jétől 7-8 percenként közlekedik csúcsidőben. A nyári időszakban a 2-es villamosok csúcsidőben 10 percenként követik egymást az eddigi 7-8 perc helyett.
  • A 3/3F és 4-es vonal csúcsidőben 12 perc helyett 15 perces ütemű követéssel közlekedik, a közös szakaszon, azaz Tarján és Dugonics tér között összehangolva, azaz itt 7-8 percenként követik egymást a szerelvények.

 

Trolik: nemcsak a menetrend, a vonalak is változnak!

  • Június 16-ától megszűnik a 7/7A járat, a Bakay Nándor utcában a 9-es közlekedik helyette, azaz ez a troli a Lugas utcától a Bakay Nándor utcáig jár, ezzel is kiszolgálva a Cédrusliget megnövekedő közlekedési igényét, illetve javítva a felsővárosi lakótelepek és az Árkád közlekedési kapcsolatát.

 

A 7-es és a 7A-s trolik a menetrendváltásig közlekednek

 

  • Új járat indul 6-os jelzéssel Vértói út és Újszeged Gyermekkórház között, az 5-ös troli menetrendjével összehangolva: az 5-ös és a 6-os munkanapokon napközben, illetve hétvégén 20-20 percenként közlekedik, a közös szakaszon a Makkosházi körút és Újszeged között ez tíz perces követést jelent. Reggel és délutáni csúcsidőben 8–12 perces követésre sűrűsödnek a járatok, azaz, a közös szakaszon 6–8 perces követés lesz.
  • Az 5-ös, 6-os és 19-es trolik hétköznapokon napközben – húsz perces ütemű közlekedésnél – mindkét irányban összehangolva közlekednek a 21-es buszokkal a Mars tér és a Rózsa utca között, így itt öt perces közös követés lesz;
  • A 8–10-es járat tanítási időszakban az eddigiekhez képest reggeli csúcsidőben 5 perc helyett 6 perces követéssel közlekedik, a közös szakaszon a Berlini körút és a Klinikák között továbbra is összehangolva.
  • A 9–19-es járat iskolaidőszakban az eddigiekhez képest reggeli csúcsidőben 10 perc helyett 12 perces, délutáni csúcsidőben 12 perc helyett 15 perces követéssel közlekednek, a közös szakaszon a Mars tér és a Csillag tér között összehangolva, így ezen a szakaszon reggel 6 perces, délután 7-8 perces közös követés lesz.

 

Miért van erre szükség? Spórolni kell – ezzel a Fidesz is egyetért

  • A villamosvonalakon az SZKT a módosításokkal több mint 96 millió forintot,
  • a trolivonalakon 154,5 millió forintot

takarít meg.

 

A vadonatúj vonalhálózati térkép – innen nagy méretben letöltheti! (forrás: SZKT)

 

A fenti változtatásokat a városüzemeltetési bizottság csütörtöki ülésén tárgyalják meg, aligha lesz, lehet fideszes ellenvetés. Ugyanis Tápai Péter, a Fidesz közgyűlési frakcióvezetője a pénzügyi bizottság május 4-i ülésén már azt mondta az önkormányzati cégek beszámolóinak a tárgyalásakor az SZKT kapcsán, ha változik az utasszám, változtatni kell a tömegközlekedés szerkezetén. Ezt lépheti meg az SZKT.

 

Ugyanaz sematikusan – innen, nagy méretben letöltheti! (forrás: SZKT)