Több száz éve isszuk, ma már a mindennapi életünk része a kávé

A világ egyik legkedveltebb itala a kávé, hiszen naponta 3 milliárd csészényi fogy belőle. Annyira népszerű, hogy már világnapja is van, mégpedig szeptember 29-e, azaz a mai nap.
Vass Imre

2022. szeptember 29. 14:40

Több száz éve isszuk, ma már a mindennapi életünk része a
kávé

A kávészemek serkentő hatásának felfedezéséhez több legenda is fűződik. Az egyik változat szerint a kávé élénkítő hatását egy Káldi nevű etióp pásztor fedezte fel Kr. e. 300-ban, aki észrevette, hogy ha a kecskéi a piros bogyókat legelészik, sokkal élénkebbek lesznek. Ezt elmondta a közelben élő szerzeteseknek, akik rájöttek arra, hogy ha a magokat megpörkölik, ízletes italt készíthetnek. A másik történet szerint egy Rhazes nevű arab orvos a kávét, a quawa nevű élénkítő növényt orvosságként használta. Annyi bizonyosnak tűnik, hogy először a 15. században Jemenben használták élénkítő hatása miatt.

 

A kávéfogyasztást a világban többször is betiltották. Azonban mára az egyik legnépszerűbb ital lett, amelynek már világnapja is van, a mai, azaz szeptember 29. A kávéfogyasztási szokások folyamatosan változnak, újabb és újabb trendekkel szembesülhetünk. Ezek közül válogattunk ki néhányat.

 

 

Hidegen is szeretjük

Nemcsak a szupermarketek polcain, de a kávézók itallapjain is egyre több hideg kávéváltozattal találkozhatnak az ital kedvelői, és egyre többen keresik is ezeket a változatokat. A fogyasztásra kész jegeskávék mellett a frissen főzött kávéknál is hódít a hideg szervírozási mód. A jegeskávék hagyományos elkészítésétől merőben eltérő Cold Brew módszernél hideg vizet használnak az elkészítéshez, a Flash Brew esetében viszont forró vizet öntenek a kávéra, majd gyorsan lehűtik.

 

Növekvő egészségtudatosság

Már régóta megfigyelhető, hogy a fogyasztók az italok esetében is az egészségesebb alternatívákat keresik, és ezt a trendet a koronavírus-járvány csak felerősítette. Az üdítő italok helyett egyre többen keresik a jeges kávékat, melyek frissítenek és a koffeinnek köszönhetően lendületet is adnak. Ennek a trendnek is köszönhető, hogy a folyamatosan nő az egy főre jutó kávéfogyasztás, jelenleg Magyarországon évente átlagosan 3,1 kg kávét iszunk meg fejenként, és ezzel a világranglista 24. helyét foglaljuk el. (A világelső finneknél 9,6 kg/fő/év a mennyiség).

 

 

Vágy a különleges ízekre

A kávés italokkal szemben is folyamatosan nőnek az elvárások, ez vonatkozik az ital elkészítéséhez használt kávé minőségére, de a többi alapanyagra is. Ma már a fogyasztók sokszor nem elégszenek meg egy sima cappuccinóval, hanem keresik növényi tejjel készült verziókat és az ízek terén is változatosságra vágynak. A különleges ízek elterjedése is azt mutatja, hogy sütemény, édesség helyett egyre inkább ezekkel a finomságokkal kényeztetjük magunkat, például sós karamellás vagy rumos dió ízű jegeskávékkal.

 

Fontos az íz és a minőség, de a fenntarthatóság is

A fogyasztók vásárlási döntéseiknél nagyon komolyan figyelembe veszik azt, hogy az adott márka mennyire fenntartható módon állítja elő a terméket, mennyire etikusan működik. És ez nemcsak magára kávétermesztés módjára vonatkozik, hanem a teljes ellátási láncra, beleértve például a csomagolt jegeskávéknál a csomagolóanyagot. A világon kapható, fogyasztásra kész kávéitalok több mint 30 százaléka a végtelenszer, 100 százalékban újrahasznosítható aludobozban kerül forgalomba, és folyamatosan nő ennek a csomagolóanyagnak a térnyerése.

 

 

Nem csészében, hanem csomagolva

Kávénkat többségében otthon vagy munkahelyünkön isszuk meg, de egyre több kávét iszunk útközben, munkába menet, esetleg kávézókban. Jelenleg már az összes mennyiség egyötöde fogy elviteles, azaz ’on-the-go’ kiszerelésben, hiszen így bárhova magunkkal vihetjük kedvenc koffeines frissítőnket.

Vélemények

mutasd mind