Szeged–Szabadka vasútvonal: több kérdésre sem kaptak megnyugtató választ a szentmihályiak, akik felüljárót szeretnének, de nem ad rá pénzt a kormány

Csak pár ülőhely maradt szabadon szerda este a szentmihályi Móricz Zsigmond Művelődési Házban, ahol a MÁV és a kivitelező V-Híd Zrt. képviselője tájékoztatták az ott élőket a Szeged–Szabadka vasútvonal fejlesztési munkálatairól. A lakosokat elsősorban a zajvédelem, a biztonság és az ingatlanjaik elértéktelenedése érdekelte. A végén azonban sokan elégedetlenül távoztak.
Vass Imre

2022. március 17. 19:07

Szeged–Szabadka vasútvonal: több kérdésre sem kaptak
megnyugtató választ a szentmihályiak, akik felüljárót szeretnének, de nem ad rá pénzt a kormány

Közel 45 milliárd forintból építi át a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. a Szegedet Röszkével összekötő vasútvonal tizennyolc kilométeres szakaszát. Szentmihályon a sínek közvetlenül a házak mögött futnak. Az ott lakók azt sérelmezték, hogy bár a munkálatok már megkezdődtek, de eddig senki sem tájékoztatta őket a beruházás részleteiről. 

 

Mihálik Edvin, a Zöld Város Program tanácsnoka kereste meg a MÁV Zrt.-t és a kivitelezőt, hogy egy lakossági fórumon válaszoljanak a kérdésekre.

 

A MÁV Zrt. Fejlesztési és beruházási főigazgatóságának képviselője, Czirják Sándor elmondta, a pálya vonala nem változik, azonban a beruházás során két pár sínt építenek ki, valamint villamosítják is a vonalat. Szentmihályon is lesz fedett megálló, parkolóval és kerékpártárolókkal.

 

Nyomvonal (fotók: Iványi Aurél)

 

Az új vonalon a vonatok akár 120 kilométeres sebességgel is mehetnek majd. A környék lakói többek között a vonatok által keltett rezgéstől is tartanak.

 

A szakember szerint a szükséges védőtávolságokat megtartják és betartják, így a lakók nem érzik majd a vonatok elhaladását. Az előírások szerint 9 méter a védőtávolság, de ilyen közel egy ingatlan sincs a vonalon, a legközelebbi 40–50 méterre helyezkedik el.

 

Többen is felvetették, hogy hogyan védik majd az elhaladó vonatok zaja ellen az ott lakókat. Kiderült, a zajvédelmen már dolgoznak, a tervek várhatóan két hónap múlva elkészülnek, és megmutatják a lakosoknak is. Czirják Sándor elmondta, az előzetes vizsgálatok alapján három helyen kell majd 2,5–3 méteres magasságú zajvédőfalat építeni, körülbelül 1000 méteres hosszúságban. Kérdésre válaszolva azt is hozzátette, hogy reményeik szerint a vonatközlekedés elindulására a fal is készen lesz majd.

 

 

A fórum résztvevői arra is kíváncsiak voltak, hogyan biztosítják a kereszteződéseket, mivel Szentmihályon három olyan hely is lesz majd, ahol a közút és a vasút keresztezi egymást. A válaszból kiderült, mindhárom kereszteződésben fényjelző készülékkel biztosítanák a forgalmat.

 

A zajterhelés növekedése mellett az is aggasztja a lakókat, hogy a kelebiai vasútvonal felújítása miatt 2025-ig az ottani teherfogalom is ezen a vonalon halad át, ez pedig napi 10–12 tehervonatot jelent. Az itt élők úgy vélik, nemcsak a kertvárosi nyugalmuk vész el, hanem ingatlanjaik értéke is jelentősen csökkenhet.

 

Elhangzott az is a fórumon, hogy a Bazsalikom utca lakói – akik a legközelebb vannak az épülő sínekhez – egy csoportot alakítottak annak érdekében, hogy leálljon az építkezés. A megjelent képviselőjük azt hozzátette, hogy nem igazán bíznak abban, hogy ezt el tudják érni, így legalább valami kártérítést kérnének, mert szerintük ingatlanjaik elértéktelenednek a beruházás miatt.

 

 

Czirják Sándor szerint nincs esély a kártérítésre, hiszen minden engedélyük megvan az építkezésre és a jogszabályokat betartják. Arra a kérdésre pedig, hogy van-e lehetőség a Szabadka úti vasúti átjárónál egy felüljáró építésére, hogy csökkentsék a nagyobb tehervonatforgalom miatti várhatóan megnövekvő várakozási időt, a beruházás képviselői határozott nemmel válaszoltak. Hozzátette, az egy közúti közlekedést fejlesztő beruházás lenne, és így erre ebben a projektben nincs forrás. Elmondta azt is, hogy egy ilyen fejlesztés ára 3 milliárd forint körül van.

 

A fórum végén úgy tűnt, a résztvevőket nem nyugtatták meg a hallottak. Tar Tibor, a Szeretem Szentmihályt Egyesület elnöke elmondta, sem a zajvédőfalra, sem a kártérítésre nem kaptak megnyugtató választ.

 

Mihálik Edvin, a Zöld Város programért felelős tanácsnok ígéretet tett arra, hogy a továbbiakban is figyelemmel kíséri az építkezést és a vitás kérdésekben segít majd a lakosságnak.

 

A kivitelező is folyamatos tájékoztatást ígért a projektről, de az is elhangzott, újabb lakossági fórumot már nem terveznek. A beruházás egyébként szerintük jól halad, a régi síneket már fölszedték, a munkagépek folyamatosan dolgoznak.