Több ezer voltot vezettem át saját magamon önként és még mindig életben vagyok

Kicsi volt az áramerősség, persze. Szétnéztünk az idei Szegedi Fizika Napján a szegedi egyetem Fizikai Intézetében.
Több ezer voltot vezettem át saját
magamon önként és még mindig életben vagyok

Meg lehet-e győzni egy szombat délelőtt diákokat arról, hogy válasszák a fizikát?

  • Ha visszaemlékszünk az Agymenők sorozat egyik epizódjára, amelyben Sheldon, Leonard és Howard visszamentek utóbbi iskolájába, hogy lányokat győzzenek meg arról, miért érdemes a középiskola után fizikát tanulni, akkor a válasz nyilván nem.
  • De ha eljövünk egy ilyen kísérleti délelőttre a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Karának Fizikai Intézetébe, akkor a válasz már lehet, hogy a lehet lesz.

 

Ennek a délelőttnek ugyanis az volt a legfontosabb része, hogy az egyetem oktatói megmutassák, a fizika nem csak azt jelenti, hogy teleírjuk képletekkel, egyenletekkel a táblát, hanem kísérletezni, megfigyelni is lehet azt, amit a táblára is fel lehet egyébként írni képletekkel, kísérletekkel.

 

(fotók: Szabó Luca)

 

A Bolyai Intézet második emeletén épp ezért mutatták meg többek között azt, mi történik, ha szárazjégre forró vizet öntünk. 

 

Spojler: elszublimál, és mivel nehezebb a levegőnél ezért a flakonból „kiszabadulva” lefelé száll, látványosan. És Tesla-transzformátorral is lehetett játszani, több ezer voltnyi áram folyt át rajtam: nagyfrekvenciájú indukált áramot „készített” a két tekercs, ás az áramkör rajtam keresztül záródott. Mivel nagyon kicsi volt az áramerősség, a testem ellenállása elég volt ahhoz, hogy ne legyen baj. De azért naphosszat nem lettem volna az áramkör része. A transzformátor egyébként arra is alkalmas volt, hogy egy, a tekercshez elég közel tartott fénycsövet felkapcsoljon a levegőben keletkező indukált áram, elektromos erőtérváltozásnak köszönhetően.

 

 

A kísérletekkel a fizikusok igazából sokkal inkább az általános iskolásokra „lőnek”, mint a középiskolásokra. Hopp Béláék ugyanis tudják, hogy sokszor már ott eldől az érdeklődés, ott kell megfogni a diákokat.

 

Ilyen kísérletekkel lehet is.

 

 

A nyílt napon nemcsak játszani lehetett Szabó Gábor Gábor Dénes életművéről, Szalai Tamás a James Webb űrteleszkóp célba érésének fontosságáról, Iglói Ferenc a kaotikusan és véletlenszerűen viselkedő rendszerek beszélt – ezekről az előadásokról hamarosan külön cikkeket olvashatnak nálunk.