Szegedi színészek iskolák osztálytermeibe vitték el Szókratész védőbeszédét: ősztől folytatódik a rendhagyó előadássorozat

A darab kiindulópontja egy komikus alaphelyzet: a történet fiatal főhősei – Sziládi Hajna és Kállai Ákos – egy különös szertartás során megidézik Szókratész szellemét, hogy az egyikőjük válaszokat kapjon élete nagy dilemmáira.
A varázslat nem úgy sül el, ahogy tervezték, és a görög gondolkodó megszállja nagymamájukat, akit Molnár Erika személyesít meg.
A nagyi immáron Szókratészként igyekszik bejutni a város középiskoláiba, hogy a boldog és helyes élet mibenlétéről filozofáljon a diákokkal. Amikor pedig bejut egy osztályközösséghez, akkor nincs más hátra, végig kell „játszani” vele védőbeszédének történetét. Az események egyre komolyabb fordulatokat vesznek; a szereplőknek nem csak a kialakult helyzettel, de életük sorsdöntő kérdéseivel is szembe kell nézniük.
Az alkotók fontosnak tartják, hogy párhuzamot teremtsenek a fiatalok generációs dilemmái és a Szókratész gondolatainak tulajdonított filozófiai felvetések között.

A darab történetét kiindulási pontként használva, a saját tapasztalataikból merítve vizsgálják a döntéseik természetét, valamint a számukra helyesnek vélt élet ismérveit. Az előadás lényeges eleme, hogy kérdve-kifejtő módon további kérdéseket generáljanak a fiatalokban, illetve megadják az esélyt, hogy releváns válaszokat találhassanak a saját életükre nézve.
A diákok aktív, a történet cselekményét és gondolatiságát befolyásoló résztvevőivé válnak az előadásnak. A színészek szinte végig interaktívan tartják velük a kapcsolatot, hogy a kölcsönös párbeszéden keresztül alaposabban megérthessék a kialakult helyzeteket és kérdéseket.
A Farkas Attila és Kállai Ákos által rendezett darab dramaturgja Lengyel Zoltán.
A népszerű osztálytermi előadássorozat folytatódik a következő tanévben, jelentkezni a kooperalo@szinhaz.szeged.hu email címen lehet folyamatosan.

Az évad során több mint ötezren vettek részt a Kooperáló programban
A színház 2018/2019-es évadában indult Kooperáló célja olyan színházi nevelési programok megvalósítása, melyek által a fiatal és felnőtt érdeklődők résztvevőivé válnak a színházban zajló művészeti folyamatoknak, amikben együtt alkotó és gondolkodó, a színházi kultúrát értő és formáló közösséget alkothatnak.
Ennek érdekében többek között osztálytermi előadásokat szerveznek szegedi iskoláknak, színházik alkotóműhelyeket hoztak létre, felnőtteknek a tanulás vagy munka utáni szabadidejük eltöltésére közösségi játékteret működtetnek, valamint felkészítő és feldolgozó foglalkozásokat szerveznek általános- és középiskolai osztályoknak a színházi évadban futó darabokkal kapcsolatban.
A 2021–22-es színházi évadban a Kooperáló Színházpedagógiai Alkotótér előadásain, illetve kreatív workshopjain több mint ötezren vettek részt, ezzel a Szegedi Nemzeti Színház pedig az egyik legsokoldalúbb színházpedagógiai alkotótérrel rendelkezik a magyar kőszínházak között.