Szegedi színészek iskolák osztálytermeibe vitték el Szókratész védőbeszédét: ősztől folytatódik a rendhagyó előadássorozat

Szókratész címmel tartott nagysikerű osztálytermi előadássorozatot a szegedi Kooperáló Színházpedagógiai alkotótér.  Az alkotók célja a diákokkal együtt játszani és gondolkodni arról, hogy a tudás miként függ össze az erkölccsel, az erkölcs pedig a boldogsággal. A színészek improvizációi és Platón Szókratész védőbeszéde című műve nyomán készült produkciót eddig öt iskola 150 diákja tekintette meg.
Rafai Gábor

2022. június 13. 10:32

Szegedi
színészek iskolák osztálytermeibe vitték el Szókratész védőbeszédét: ősztől
folytatódik a rendhagyó előadássorozat

A darab kiindulópontja egy komikus alaphelyzet: a történet fiatal főhősei – Sziládi Hajna és Kállai Ákos – egy különös szertartás során megidézik Szókratész szellemét, hogy az egyikőjük válaszokat kapjon élete nagy dilemmáira. 

 

A varázslat nem úgy sül el, ahogy tervezték, és a görög gondolkodó megszállja nagymamájukat, akit Molnár Erika személyesít meg. 

 

A nagyi immáron Szókratészként igyekszik bejutni a város középiskoláiba, hogy a boldog és helyes élet mibenlétéről filozofáljon a diákokkal. Amikor pedig bejut egy osztályközösséghez, akkor nincs más hátra, végig kell „játszani” vele védőbeszédének történetét. Az események egyre komolyabb fordulatokat vesznek; a szereplőknek nem csak a kialakult helyzettel, de életük sorsdöntő kérdéseivel is szembe kell nézniük.

 

Az alkotók fontosnak tartják, hogy párhuzamot teremtsenek a fiatalok generációs dilemmái és a Szókratész gondolatainak tulajdonított filozófiai felvetések között. 

 

A darab történetét kiindulási pontként használva, a saját tapasztalataikból merítve vizsgálják a döntéseik természetét, valamint a számukra helyesnek vélt élet ismérveit. Az előadás lényeges eleme, hogy kérdve-kifejtő módon további kérdéseket generáljanak a fiatalokban, illetve megadják az esélyt, hogy releváns válaszokat találhassanak a saját életükre nézve. 

 

A diákok aktív, a történet cselekményét és gondolatiságát befolyásoló résztvevőivé válnak az előadásnak. A színészek szinte végig interaktívan tartják velük a kapcsolatot, hogy a kölcsönös párbeszéden keresztül alaposabban megérthessék a kialakult helyzeteket és kérdéseket.

 

A Farkas Attila és Kállai Ákos által rendezett darab dramaturgja Lengyel Zoltán.

 

A népszerű osztálytermi előadássorozat folytatódik a következő tanévben, jelentkezni a kooperalo@szinhaz.szeged.hu email címen lehet folyamatosan.

 

 

Az évad során több mint ötezren vettek részt a Kooperáló programban

A színház 2018/2019-es évadában indult Kooperáló célja olyan színházi nevelési programok megvalósítása, melyek által a fiatal és felnőtt érdeklődők résztvevőivé válnak a színházban zajló művészeti folyamatoknak, amikben együtt alkotó és gondolkodó, a színházi kultúrát értő és formáló közösséget alkothatnak.

 

Ennek érdekében többek között osztálytermi előadásokat szerveznek szegedi iskoláknak, színházik alkotóműhelyeket hoztak létre, felnőtteknek a tanulás vagy munka utáni szabadidejük eltöltésére közösségi játékteret működtetnek, valamint felkészítő és feldolgozó foglalkozásokat szerveznek általános- és középiskolai osztályoknak a színházi évadban futó darabokkal kapcsolatban. 

 

A 2021–22-es színházi évadban a Kooperáló Színházpedagógiai Alkotótér előadásain, illetve kreatív workshopjain több mint ötezren vettek részt, ezzel a Szegedi Nemzeti Színház pedig az egyik legsokoldalúbb színházpedagógiai alkotótérrel rendelkezik a magyar kőszínházak között.

Címlapon

mutasd mind