Szabó Sándor nem hiába kérdezett többször is a szegedi vonatokról: valódi fejlesztés várható a távolsági vasúti közlekedésben is

Új intercityflotta beszerzését kezdi meg a MÁV: a friss kormányhatározat szerint harminckilenc plusz opcionálisan tíz új, korszerű, vezérlőkocsival együtt legalább hét kocsis távolsági szerelvény és ötven, elsősorban ezekhez való, de más vonatokban is használható Siemens Vectron mozdony beszerzéséről döntött az idén megkötött keretszerződés terhére. Ilyen ingavonatok járhatnak Szegedre is. Már csak ki kell várni, hogy megérkezzenek. Ne feledjük, a MÁV jellemzően késik...
Garai Szakács László

2022. szeptember 08. 09:28

Szabó Sándor nem hiába kérdezett
többször is a szegedi vonatokról: valódi fejlesztés várható a
távolsági vasúti közlekedésben is

Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkár posztolt arról a Facebook-oldalán, hogy a MÁV beszerzése „az összes hazai távolsági vonalon megoldja a távolsági járművek problémáját, úgy, hogy nemzetközi forgalomban is be lehet majd őket vetni.

 

Az elképzeléseink szerint a Budapestről Miskolcot, Nyíregyházát, Debrecent és Szolnokot felfűző kör-IC-ben, Pécsre, Kecskeméten át Szegedre, Győrön át az ÖBB vonataival vegyesen Bécsbe, a Balaton déli partjára és az északi parti vonal villamosítása után az északi partra, Prágába, Varsóba, Belgrád és a jövőben tovább akár a Balkán déli államai felé ezek az új, zárt ingavonatok járnak majd, a többi, kisebb kapacitást igénylő irányba pedig olyan vonatok, amelyek tisztán a hasonló színvonalú szolgáltatást jelentő (IC+-, CAF-) kocsikat tartalmazzák” – írta az államtitkár.

 

Vitézy azt is közölte a bejegyzésben, „a közbeszerzési eljárást még idén meg kell indítani a 39+10 szerelvényre, ami összesen több mint 380 kocsit jelent majd. Ez a teljes MÁV-Start IC távolsági flottánk bő kétharmadának cseréjét jelenti.”

 

Az ingavonati közlekedés azt is jelenti, megszűnik majd Szegeden a mozdonyok mozgása, nem kell átállni a szerelvények egyik végéről a másikra. A szerelvények a vezérlőkocsit is beleértve legalább hét kocsiból állnak majd, szolgáltatásaik mindenben megfelelnek a mai utasigényeknek, hosszú távra is kényelmes ülések, korszerű utastájékoztatás, klímaberendezés, 1. és 2. osztály, étkezőkocsi is lesz a vonatokban.

 

Pont ezekről kérdezte a kormányt kétszer is Szabó Sándor, Szeged MSZP-s képviselője írásban. Előbb a parlamentben tett fel a szegedi vasútvonallal kapcsolatos kérdéseket Palkovics Lászlónak, aki helyett Koncz Zsófia próbálta megválaszolni, nem túl sok sikerrel. Szabó Sándor ezután a MÁV-hoz fordult, elküldte a kérdéseit Pafféri Zoltán elnök-vezérigazgatónak is, aki helyett végül Vitézy Dávid válaszolt. Abban a levélváltásban az volt olvasható, hogy már az idei menetrendváltáskor érezhető lesz a színvonal javulása, megérkeznek ugyanis a szegedi vasútvonalra is az első IC+-kocsik. Már ezek is nagy fejlesztést jelentenek, de ha valóban megérkeznek majd a fönt említett távolsági ingák, akkor Szegedre is megérkezik – hatalmas képzavarral élve – a vasúti űrkorszak.

 

A beszerzés kicsit sokba lesz. A Magyar Közlönyben benne van az is, hogy a MÁV, csak a részben ezeket a szerelvényeket vonatót ötven új mozdonyra,

 

„az EUROFIMA Európai Vasúti Gördülőállomány-finanszírozási Társaságtól legfeljebb 70 milliárd forintnak megfelelő összegű – jelen kormányhatározat megjelenésének napján érvényes MNB euró-középárfolyam alapján átszámított – euróban denominált hitelt vegyen fel.”

 

Nyitóképünk Vörös Attila, az Iho fotósának felvétele. A fotó Ausztriában készült a semmeringi vasúton a Krausel viaduktnál 2018. január 27-én a Cseh Vasutak egyik Railjet/Cityjetjéről. Ehhez hasonló ingavonatok közlekedhetnek majd Szeged felé is. A képen a 8-as vezérlőkocsi viszi a vonatot Semmering felé, és az is megfigyelhető, hogy itt a menetirány szerinti bal oldalon közlekednek a szerelvények

Címlapon

mutasd mind