Sorban csődölhetnek be az üzletek, és akár 40 százalékos élelmiszer-infláció is jöhet

Az energia nagyarányú drágulása miatt egyre több üzlet lesz kénytelen bezárni.
Cservenák Zoltán

2022. augusztus 28. 11:25

Sorban csődölhetnek be az üzletek, és akár 40 százalékos élelmiszer-infláció is jöhet

2005 óta – a gépjármű-kereskedelmet nem számítva – 158 ezer kiskereskedelmi üzletből tavaly már mindössze 112 ezer működött Magyarországon. Ez brutális, közel 30 százalékos csökkenés. Ha azt nézzük, hogy 2012-ben még közel 145 ezer üzlet működött, akkor a 2021-es 112 ezres adat még inkább szembetűnő, 33 ezres csökkenés.

 

A Portfolio azt írja, a minimálbér és garantált bérminimum 20 százalékos növelése már eleve megnehezítette a kisboltok helyzetét, amin a nehézkes árubeszerzés, és a hatalmas drágulás sem könnyített. Akik ennek ellenére – főként áremelésekkel enyhítve a helyzetükön – talpon tudtak maradni, most megint izgulhatnak: a brutális energiaárak miatt további tömeges bezárások jöhetnek.

 

A lap azt is megjegyzi, hogy a választási osztogatások elköltése miatt a boltok könnyebben emelhettek árakat, hiszen az embereknek volt miből kifizetni, de ennek vége. 

 

A szakértők a kiskereskedelmi forgalom csökkenésére számítanak, ez viszont azt is jelenti, hogy a boltoknak nincs tartalékuk, mozgásterük árakat emelni annak érdekében, hogy képesek legyenek kigazdálkodni a megdráguló rezsit. Kiváltképp a kicsiknek, ahol karcsú a termékpaletta.

 

Forrás: Portfolio

 

A Portfolio arról számolt be, hogy vannak boltok, amik 4–5, mások 8–10-szeres rezsiáremelkedésre számíthatnak, ez éves szinten több millió forintos többletkiadást jelent az üzletek üzemeltetőinek.  

 

Az Országos Kereskedelmi Szövetség már azt számolgatja, miként tudnának spórolni az energián az üzletek. Az ajánlásaik között szerepel például

  • az üzletek világításának racionalizálása,
  • a díszkivilágítások lekapcsolása,
  • ajtók felszerelése a hűtőkre,
  • a túlhűtés és túlfűtés megakadályozása.

 

A hatósági árazás is nehezíti a kicsik helyzetét, mivel a nagyok könnyen ellensúlyozzák az ársapkás termékeken elszenvedett veszteségeiket más árucikkek megdrágításával, addig a kicsik a hiányt sokkal kevesebb terméken tudják visszakeresni. Ők a költséghatékonysági hátrányuk miatt egyébként is drágábbak a nagyoknál, most viszont még nagyobb arányban kellene árakat emelniük.

 

A Portfolio által megkérdezett szakértő szerint emiatt is a vásárlók egyre tudatosabban keresik a diszkontokat és az akciózó hipermarketeket.