Sok hűhó semmiért: több mint egymilliárd forintot költött el az ellenzék a kampány ötven napja alatt a Facebookon

A Fidesz persze majdnem a dupláját 1 milliárd 800 milliót.
Kékes Viktória

2022. április 08. 13:18

Sok hűhó semmiért: több mint egymilliárd forintot költött el az ellenzék a kampány ötven napja alatt a Facebookon

A Telex összesítette, hogy mennyi pénzt költöttek el a Facebookon a pártok. E szerint a hivatalos kampányidőszak 50 napján 3 milliárd forint ment el politikai hirdetésekre.

 

Miből áll össze ez a hatalmas összeg?

1, Hivatalos reklámok, vagyis azok a hirdetések, amik a pártok vagy az egyéni képviselőjelöltek neve alatt futnak. Ezek az egyedüli átlátható és ellenőrizhető költések, így ezek esetében oda is figyeltek arra a pártok, hogy ne lépjék túl a hivatalos, jelöltenkénti 6 milliós összeget. Így alakultak a számok:

 

  • a Fidesz–KDNP (+Fidelitas): 349,4 millió forintot,
  • az Egyesült ellenzék (+99 Mozgalom): 348,3 millió forintot,
  • a Mi Hazánk: 87,6 millió forintot,
  • a Megoldás Mozgalom: 120,4 millió forintot,
  • a Kétfarkú Kutya Párt: 9,7 millió forintot költött el.

 

2, A választási törvényen kívül eső hirdetések, amelyek nem közvetlenül a pártokhoz, hanem olyan (elvileg) tőlük független szereplőkhöz köthetőek, akik az ő üzeneteiket közvetítik.

 

Ide sorolható a kormánypárti influencereket tömörítő Megafon Központ, amely véletlenül sem közpénzből költött el 567,8 milliót. A Fidesz üzeneteinek másik nagy közvetítője, a többek között 19 megyei lapot magába tömörítő KESMA-birodalom, amely csak ezen médiumok online kiadásában 172 millióért hirdette az igét. De ide tartozik még

 

  • az Origo, 143,8 millióval,
  • a Mandiner, 118,9 millióval,
  • a Magyar Nemzet, 98 millióval,
  • a Metropol, 50,4 millióval,
  • a Ripost, 43,3 millióval,
  • a Bors, 21,5 millióval,
  • a Hír TV, 8,4 millióval,
  • a 888.hu, 6,6 millióval,
  • valamint az egyéb, Mediaworkshöz tartozó kiadvány 73 millióval.

 

A KESMA-birodalmon túl találunk még 60,3 millió forintnyi hirdetést kormánybarát oldalak számláján. Ennek zömét a TV2 Tények (18,3 millió), a Bennfentes (15 millió), a Hirado.hu (11,8 millió), és a Pestisrácok/Pesti TV (11,5 millió) adja. De ide tartoznak a különféle kormányközeli kutatóintézetek (Alapjogokért, Századvég stb.) 6 milliós költései is. Mindezen felül volt még 54,2 millió a kormány saját hirdetésein, és további 36,4 millió az ellenzéki jelöltek személyre szabott lejárató oldalai mögött. 

 

Ezt az összesen 1,461 milliárd forintot hivatalosan nem a Fidesz állta, de mégis a kormánypárt üzeneteit erősítették fel vele.

 

Az ellenzék esetében az Ezalényeg oldal (208,6 millió), és a belőle kinövő egyéb mellékágak összesen 380,8 milliót költöttek el. Ide sorolható az Erősítő (179 millió) és még pár kisebb szereplő - Nerpédia és környéke (40,3 millió), az Ez Kell (22,7 millió) és az Elegünk Van (16,2 millió). 

 

Összesítve az ellenzék ilyen formában 663,7 milliót költött el.

 

Ha az első és második típusba tartozó hirdetéseket összeadjuk, akkor arra jutunk, hogy a

 

  • Fidesz: 1,810 milliárd forintot,
  • Ellenzék: 1,012 milliárd forintot,
  • Megoldás Mozgalom: 120,4 millió forintot,
  • Mi Hazánk: 87,6 millió forintot,
  • Kutyapárt: 9,7 millió költött el politikai hirdetésekre a kampány 50 napja alatt.

 

Arányaiban ez azt jelenti, a Fidesz a három milliárdos összeg 60, míg az ellenzék 33 százalékát égette el.