Sok helyen már piaci áron sem lehet üzemanyaghoz jutni

Pletser Tamás olaj- és gázipari elemző az RTL Fókusz című műsorában azt mondta, a hatósági ár miatt kódolva volt, hogy Magyarországon előbb-utóbb hiány alakuljon ki. A karácsony előtti időszakban egyénként is többet tankolnak az emberek és rosszkor jött a Mol időszaki leállása is, a kettő együtt okozhatta a hiányhelyzetet.
Tovább rontott a helyzeten az is, hogy a benzinhiány hírének hallatán pánikvásárlás kezdődött. Annak ellenére is tankoltak, vagy többet tankoltak az emberek, hogy arra nem lett volna azonnal szükségük. Most pedig már azok sem tudnak tankolni, akiknek muszáj lenne.
A holtankoljak.hu ügyvezetője, Bujdos Eszter arról beszélt, hogy egyre gyakrabban találkozhatnak az autósok kiürült benzinkutakkal, ahol már semmilyen üzemanyagot nem lehet tankolni.
„Az emberek már nem foglalkoznak az árral, akinek tényleg dolga van, és tényleg autózni szeretne, az már a magasabb áron tankolható, prémium termékeket is választja”.
További problémát okozott, hogy hosszú ideje csak 55 százalék körüli kapacitáson üzemel a Mol százhalombattai finomítója, miután egy tervezett karbantartási folyamat közben olyan meghibásodást észleltek, ami miatt újabb javításokra volt szükség. Ez további csúszást okozott. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára most azt mondta, a műszaki hibát kijavították, a finomító kapacitása folyamatosan emelkedni fog, néhány napon belül visszaáll a 100 százalékos termelési kapacitásra. Ugyanakkor:
„Az ellátás másik fontos eleme, az import azonban még mindig hiányzik. Normál piaci körülmények között a finomító mintegy 70 százalékban látja el a piacot üzemanyaggal, 30 százalékot az importőrök biztosítottak. Ez a 30 százalék nagyon hiányzik”.
Hétfőn, december 5-én lépett életbe az Európai Unió által elfogadott olajembargó, azaz, hogy az uniós országok nem vásárolhatnak orosz nyersolajat. Ez azonban csak a tengeren szállított energiahordozót érinti, a csővezetékes szállításra nem vonatkozik a tiltás, tehát Magyarország mentesül a döntés alól. Szintén most lépett érvénybe az EU és a G7 országok közös szankciója, az orosz olajra kivetett ársapka: ez alapján a tengeri szállítás folyamatát biztosító nyugati vállalatok nem kezelhetnek 60 dolláros hordónkénti árnál drágább orosz nyersolajat.
Pletser Tamás szerint ennek az intézkedéssorozatnak még a nyertesei is lehetünk:
„Valószínűleg nőni fog az orosz kőolaj kínálata, hiszen kevesebb lehetőségük lesz az oroszoknak ezt a kőolajat eladni, ezért elképzelhető, hogy a felénk történő értékesítés ára csökkenni fog”.
Az üzemanyagokra vonatkozó itthoni ársapkák december 31-éig vannak érvényben, arról egyelőre nem döntöttek, hogy ezeket meghosszabbítják-e. Amennyiben igen, a szakértő szerint elképzelhető, hogy egyes régiókban továbbra is számíthatunk a jelenlegihez hasonló benzin- vagy gázolajhiányra. Ha eltörlik a hatósági árat, az ellátási problémák megszűnhetnek, viszont sokkal drágább lehet az üzemanyag:
„El tudom képzelni azt, hogy Magyarországon lesz a legmagasabb üzemanyagár adók és járulékok nélkül. Egyszerűen azért, mert ez az ársapka intézkedés gyakorlatilag a független kutak jelentős részét tönkretette, ergo jóval kisebb verseny lesz ezen a piacon, a kisebb verseny pedig mindig magasabb árakat eredményez”.