Rangos városfejlesztési elismerést, Hild-díjat kapott Szeged

Az alapító Magyar Urbanisztikai Társaság 2022-ben 38. alkalommal adományoz települési Hild János-díjat a céltudatos, fenntartható, integrált, stratégiai településfejlesztés terén kimagasló eredményeket elért önkormányzatoknak. Idén a bírálóbizottság Szeged pályázatát ítélte a legjobbnak. Az elismerést október 21-én a társaság pécsi Országos Urbanisztikai Konferenciáján adják át.
Dombai Tünde

2022. szeptember 30. 17:31

Rangos városfejlesztési elismerést,
Hild-díjat kapott Szeged

Szeged a Belvárosi híd térségének megújításával pályázott, ami három uniós támogatással és önkormányzati önrésszel megvalósult projekt eredményéből tevődik össze. Ezek a Zöld Város Belváros projekt, a Múzeum és a Vár felújítása, valamint a Stefánia, a Belvárosi hídfő, a Híd utca és az Oskola utca átépítése. A fejlesztések három év alatt készültek el bruttó 4,12 milliárd forint értékben. Ebből uniós forrás 2,26 milliárd forint, önkormányzati saját forrása 1,86 milliárd forint.

 

A szegedi történelmi belvárost érintő Zöld Város projekt megvalósítási helyszínei a Tisza-part a Stefánia, a Móra park és a Roosevelt tér. A rehabilitáció elsődleges célja a műemléki védelem alatt álló városi közterületek környezettudatos, család- és klímabarát megújítása, az általános környezeti állapot javítása, a társadalmi integritás erősítése volt.

 

(fotók: Szabó Luca)

 

Az építészeti, várostörténeti, kulturális és természeti örökség megőrzése érdekében alkalmazott megoldások ötvözik a régmúlt iránti tiszteletet (például az utcabútorok megjelenése, az egykori várkapu megjelenítése a burkolatban, tanösvény kialakítása) a modern formavilággal, illetve technológiával. Az elsősorban védelmi célokat szolgáló, 2015-ben átadott partfalberuházást követően lehetőség nyílt a csatlakozó közterületek megújítására. A Zöld Város projekt kivitelezése 2019 szeptemberében kezdődött, megvalósult parkrekonstrukció a Stefánián, játszóterek bővítése, átalakítása a Stefánián és a Roosevelt téren, új szökőkút építése a Móra parkban, a szökőkút rendezvénytérként is funkcionál, a sétautak nyomvonalának optimalizálása, vízáteresztő burkolattal történő építése, kerékpáros átvezetések, kerékpártámaszok kialakítása, a Móra Ferenc Múzeum kiszolgálására alkalmas út megépítése, a Belvárosi híd alatti vendéglátóhely számára infrastruktúra kiépítése. A Stefánia, a Móra park és a Roosevelt tér zöldfelületeinek rekonstrukciója az előzetesen felmért lakossági igényekkel összhangban, fenntartható módon, a meglévő funkciók erősítésével és fejlesztésével történt meg.

 

 

Ebben a környezetben található a Móra Ferenc Múzeum, Vár és Kőtár, valamint az ehhez kapcsolódó Várkert is, amelyek külső-belső felújítása és interaktív turisztikai célú fejlesztése szintén megvalósult. Felújították a homlokzatot és a gépészeti elemeket, valamint a Vár előtti teret és a környező zöldfelületeket. Megújultak az állandó kiállítások és új, a város történetéhez szorosan kötődő elemekkel is bővült a kínálat (így a boszorkányperek, betyárok, nagyárvíz és várostörténet, Móra Ferenc munkásságának bemutatása. A korszerűsített kiállítóterek nagyszabású időszaki kiállítások feltételeinek is eleget tesznek. Új attrakcióként a tetőn kilátópontot alakítottak ki. Akadálymentesítettek is: a Vár akadálymentesen megközelíthetővé vált, valamint a kiállítótereket is projektarányosan akadálymentesítették.

 

 

Az Oskola utca, a Stefánia és a Belvárosi híd szegedi hídfőjének környéke az egyik legtöbb közlekedés-biztonsági konfliktussal terhelt belvárosi terület volt. Itt vezet át több tömegközlekedési útvonal, élénk az autóforgalom és az ország egyik legforgalmasabb kerékpárútja is itt található. Egy felmérés szerint a Roosevelt tér sarkán is baleseti góc alakult ki a kerékpárosok és az autóforgalom találkozásánál. Ezek összehangolására átépült az Oskola utca–Belvárosi híd szegedi hídfő–Stefánia kerékpáros tengely. Kerékpáros nyomok kerültek kialakításra a Híd utcában, a Széchenyi téren a Feketesas utcáig, valamint a környező egyirányú utcákban. Az Oskola utcában fákat telepítettek, bővült a gyalogosfelület és a vendéglátóhelyek teraszainak alkalmas terület.

 

 

Átalakították a Belvárosi híd szegedi hídfőjének csomópontját is. A fejlesztés a Deák Ferenc utca–Victor Hugo utca irányú forgalom folyamatosabbá tételét is szolgálja az Újszegedről Alsóváros felé. A kerékpáros közlekedés biztonságának növelése érdekében irányhelyes kerékpársávok kialakításával a kerékpáros és gyalogosforgalom szétválasztásra került. A közösségi közlekedés előnyben részesítése érdekében (troli)busz-kerékpársáv létesült a Stefánián a Híd utca irányába, valamint kiépült a Móra Ferenc Múzeum megálló párja. A fenti munkálatokhoz kapcsolódóan az Oskola utca, a szegedi hídfő, valamint a Stefánia ivóvízvezetékének rekonstrukcióját is elvégezték. Ennek a projektnek a projektnek a záróünnepségét 2022. június 18-án tartották az Oskola utcán.

 

 

Az alapító Magyar Urbanisztikai Társaság Hild János-díjat a céltudatos, fenntartható, integrált, stratégiai településfejlesztés terén kimagasló eredményeiért kapja Szeged. Az elismerést október 21-én a Magyar Urbanisztikai Társaság pécsi Országos Urbanisztikai Konferenciáján adják át.

 

Hild-díjat Szeged egyszer, 1979-ben, a nagy árvíz századik évfordulóján kapott a nagyarányú fejlődéséért.