Pintér Sándor teljesítményértékelést akar bevezetni a közoktatásban is

Azok a tanárok, akik ezen rosszul teljesítenek, pénzt veszítenek.
Kékes Viktória

2023. január 04. 09:00

Pintér Sándor teljesítményértékelést akar bevezetni a közoktatásban is

Az egészségügy után az oktatás területén is teljesítményértékelést akar bevezetni a belügyminiszter, legalábbis ez derül ki a Népszava birtokába került dokumentumból. E szerint 

 

rendszerszintű, éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a kormány az oktatási–nevelési intézményekben, amivel a pedagógusok és az intézményvezetők munkateljesítményét vizsgálnák.

 

A folyamat a „személyes teljesítménycélok kijelölésével” kezdődne. Ezekre az igazgatóknak augusztusban, a tanároknak szeptemberben kell javaslatot tenniük. Megvalósulásukat pedig a tanév végén, egy összetett szempontrendszer alapján értékelnék. 

 

A cél a pedagógusok ösztönzése a „minőségi munkavégzésre”: az átlag feletti teljesítményt nyújtó tanárok pluszpénzt kaphatnak, ugyanakkor akik átlag alatt teljesítenek, azoknak akár csökkenthetik is a fizetésüket.

 

A tanárok számára sorvezetőt is megfogalmaz a belügy, csak hogy világos legyen pontosan mire gondolnak, milyen teljesítménycélokat találnak megfelelőnek:

  • ilyen lehet, hogy az adott tanár legalább tíz diákját indítsa el országos tanulmányi versenyen,
  • a tanév során szervezzen legalább hat, szellemi és testi fejlődést szolgáló külső programot az osztályának,
  • vagy legalább öt, a „magyar nemzeti kulturális hagyományokhoz kapcsolódó” eseményt.

 

Ami az intézvényvezetőket illeti, tőlük elvárás lehet, 

  • hogy a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulóik arányát két százalékkal csökkentsék az adott tanévben,
  • vagy hogy a 9–11. évfolyamos tanulóik legalább 40 százalékának legyen nyelvvizsgája.

 

A koncepció általános elvárásokat is megfogalmaz arról, milyen az „ideális” pedagógus vagy intézményvezető. 

 

Az eszményi tanár

  • a nevelést és az oktatást közszolgálatnak tekinti, amely célja a „nemzet fejlődése, gyarapodása”,
  • viselkedésével pedig az intézmény és „a magyar köznevelés jó hírét” erősíti.

 

A tökéletes igazgató pedig az általános szabályokhoz, a fenntartói elvárásokhoz igazodva tervezi, koordinálja iskolája munkáját. 

 

A személyes teljesítménycélok elérése mellett a pedagógusoknak tíz, az intézményvezetőknek nyolc kompetenciaterületen is meg kell majd felelniük.

 

A tanárok „osztályozásánál” szempont lenne

  • az eredményesség/hatékonyság,
  • a terhelhetőség,
  • a pedagógiai és szakmai minőség,
  • a tanulók megfelelő és rendszeres értékelése,
  • a munkafegyelem,
  • a kommunikáció, szakmai együttműködés,
  • a tehetséggondozás, felzárkóztatás,
  • a kapcsolat a szülőkkel, családokkal,
  • a motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás,
  • az egyedi intézményi értékelés.

 

Az igazgatóknál egyebek mellett 

  • az iskola eredményessége és fejlesztése,
  • a gazdálkodás hatékonysága,
  • a vezetői kommunikáció és az irányítás,
  • a motiváció,
  • valamint a szülőkkel, családokkal és a fenntartóval ápolt jó kapcsolat a szakmai eredményesség mutatója.

 

Az értékelés során a pedagógusok és az intézményvezetők is 100 pontot szerezhetnek összesen. A tanároknál az átlag feletti teljesítményt a legjobb 20 százalék érheti el (ők kaphatnak plusz anyagi elismerést), az alsó 20 százalék teljesítményét pedig átlag alattinak értékelnék (tőlük akár pénzt is elvonhatnak).

 

Miközben a kommunizmus legsötétebb időit idézik a belügyminisztérium elvárásai, most is tart a tanárok tudásmenete. A magyar oktatás és a tanárok helyzete miatt folytatott tüntetéssorozat évnyitó akciója során hat nap alatt 180 kilométert gyalogolnak a demonstrálók. Törley Katalin, a Tanítanék mozgalom vezetője a 444-nek azt mondta, a menet célja, hogy erőt adjanak a tiltakozóknak a folytatáshoz, mert nincsen okuk abbahagyni. Az egyes államosokon a tanárokat sokan várták, volt ahol üdítőt, volt ahol Túró Rudit vittek nekik az emberek, de olyan is előfordult, hogy vacsorát főztek nekik. Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke ugyanakkor elmondta, hogy egyre többen tartanak attól, hogy nyíltan felvállalják a szolidaritásukat a tanártüntetésekkel. A Tudásmenet utolsó napja szombaton lesz, ekkor érkeznek meg a tanárok Budapestre. A fővárosban több helyen lehet majd csatlakozni a vonulókhoz, majd a Kölcsey Gimnáziumnál lesz a zárórendezvény, ahová több ezer embert várnak.