Nyílt nap a Wesleyben: Ahol minden gyerek lehet király

Várólistás az iskola, rendre jóval többen jelentkeznek a Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium csoportjaiba, mint ahány gyermeket képesek befogadni a tantermeikbe. Kinőtték az épületet, de ezen egyelőre nem tudnak változtatni, pedig a február 7-én szervezett nyílt napon is dugig voltak a tantermek a szülőkkel. Javarészt a Pedagógia Szakszolgálat javaslatára esett a családok választása az iskolára, volt autizmussal érintett, vagy más sajátos nevelésű gyermek édesanyja, vagy édesapja az érdeklődők között. A beiratkozások áprilisban lesznek, addig csak tájékozódnak a családok.
Tizenhat évvel ezelőtt alapította a Magyar Evangéliumi Testvérközösség a szegedi intézményét, akkor Hattyason, a Klebelsberg iskola épületében indultak el az első osztályok. Itt a sajátos nevelési igény területén, az autizmus, a beilleszkedési - magatartási-tanulási nehézségek, a részképesség-zavarok, illetve a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek nevelése és oktatása területére koncentrálódott a munka, és az integráció és a tolerancia, ugyanakkor pedagógiailag pedig az élmény alapú oktatás és nevelés elvei és gyakorlata körül kezdett kirajzolódni. Néhány költözés után végül 2014-ben került az intézmény a jelenlegi helyére, az Osztrovszky utcába. Közel kétszázan tanulnak az utóbbi tanévekben az intézményben, beleértve az óvodai nevelést, és a gimnáziumi oktatást is.
A keddi bemutató órákon az kiderült, hogy itt minden gyerek figyelmet kap, egy tízfős második évfolyamos osztályban egy fejlesztő pedagógus, és egy asszisztens ugrott be azonnal, amikor azt látták, hogy a kisdiák elakad a feladatok megoldásában. Varró Anna egy matematika órán egyszerre tornáztatta a gyerekek lábát, és gondolkodását, de a jutalmazás sem maradt el. A gyors matekverseny legjobbja még papírkoronát is kapott, egy másik játékban pedig a számolási feladványok megfejtői telitalálatosok lehettek a lottón. A tanóra végére kicsit kihűlt a terem, de a gyerekek ebből aligha éreztek valamit.

Az intézmény igazgatója szerint túl vannak egy kritikus időszakon, amit a fenntartó Iványi Gábor vezette egyház vegzálása okozott. Ormándiné Nógrádi Erika úgy tapasztalja, hogy egyáltalán nem kötik össze a szülők a botrányokat az intézményben folyó munkával. Pedig volt bőven részük a zaklatott napokban, egy évvel ezelőtt a fenntartó fővárosi szervezetét az adóhatóság nyomozói rohanták le, de a MET egyházi státusza, adószáma technikai száma is veszélyben volt, azokat felfüggesztették, és az országszerte működtetett szociális és oktatási intézményeik normatív támogatásait is megnyirbálták. 2021 augusztusában, a szegedi iskolában is a NAV munkatársai jártak, bőven jutott az izgalmakból. Az igazgató szerint ezektől az eseményektől függetlenül a nevelési-oktatási munka nyugodtan ment a megszokott kerékvágásban, és ugyan akadtak olyan munkatársak, akik inkább vették a kalapjukat, a pedagógusok többsége maradt, ők a végsőkig elkötelezettek a főként magatartás tanulási zavarral küzdő gyermekek mellett.
A Wesley kilóg a sorból, mivel itt magasabb a SNI gyermekek száma a többi szegedi köznevelési intézményhez képest. Ennek oka az lehet az igazgató szerint, hogy a fenntartó, minden nehézség ellenére, a jogszabályokban előírtaknál is magasabb létszámban biztosítja a pedagógusok munkáját támogató gyógypedagógusokat, és gyógypedagógiai asszisztenseket, amely magasabb szintű ellátást biztosít. Az iskolában integráló nevelési program szerint folyik az oktatás, tehát a sajátos nevelési igényű gyermekek együtt tanulnak a nem sajátos nevelésű igényű tanulókkal. Az intézményben a többségi nevelési terv, tanterv szerint haladnak ugyanúgy, mint más köznevelési intézményekben.
