Nyáron folytatódik a „ráncfelvarrás” a 4-es villamos pályáján: két trolival és két autóbusszal gyarapodott a SZKT flottája

– Szegeden a helyváltoztatások 36 százaléka közösségi közlekedéssel történik. Naponta közel hetvenötezer utazást teljesítenek a szegediek, amihez 43 trolibusz és 25 villamos áll folyamatosan szolgálatban. Ehhez jó állapotú járműparkra van szükség, ezért évente legalább három-négy új trolibuszt és két-három új villamost kellene üzembe helyezni. Erre azonban a városnak nincs megfelelő forrása, ráadásul Magyarországon a helyi közösségi közlekedés finanszírozásából az állam szinte teljesen kivonult, ezért Szegeden, a közlekedési társaság szakemberei használt járművek felújításával igyekeznek biztosítani az elöregedő járműpark cseréjét – mondta Nagy Sándor alpolgármester szerdán azon a sajtótájékoztatón, ahol a társaság frissen vásárolt négy járművét mutatták be.
Az alpolgármester elmondta, utoljára 2013-ban, a közlekedési nagyprojekt keretében szerezhetett be a város új járműveket, akkor 13 trolibuszt és 9 Pesa villamost vásároltak.
A nagyprojekt befejezése óta több mint nyolcszázharminc millió forintból újítottak fel az SZKT munkatársai 12 trolibuszt. Háromszáz millió forint ráfordítással felújítottak 8 villamost és több mint 80 millió forintért vásároltak és állítottak forgalomba hét autóbuszt.
Idén pedig 42 millió forintot biztosított az önkormányzat két használt autóbusz vásárlására, a társaság saját forrásból 9 millió forintért két használt trolibuszt is beszerzett.
Felújított buszok szállítják majd az utasokat nyáron a 4-es villamos vonalán
A 4-es villamosvonal teljes rekonstrukcióját 2013 óta szeretné megvalósítani a város.
Korábban kormányzati támogatás is lett volna rá, de a programot még az építkezés megkezdése előtt törölte a kabinet mondván, elektromos autóbuszokat vásárol helyette.
Becslések szerint 4-es villamos közel hat kilométer hosszú nyomvonalának teljes felújítása ma már közel 3 milliárd forintba kerülne, ennyi saját forrással pedig nem rendezik az önkormányzat, marad a darabonkénti „ráncfelvarrás”.
2020-ban több mint 200 méter hosszan a Szabadkai út és a Vám tér között újították fel a villamospályát, az idén pedig – június 15. és augusztus vége között – a Szivárvány kitérő és a Vám tér közötti 400 méteres szakaszon kell lezárni a pályát felújítás miatt.
Ezen a részen több mint ötszáz vasbeton keresztalj fabetétet cserélnek ki tartósabb, műanyag betétre, a régi sínek helyére pedig újakat építenek be. Ezzel a pályahibák megszüntethetővé válnak, és a sebességkorlátozásokat is feloldhatják.

Megújul 14 kapukihajtó burkolata is, valamint a Szivárvány utcai átjáró kockaköves burkolatát lebetonozzák.
A munkát külső támogatás hiányában az önkormányzat által idén erre a célra biztosított 40 millió forintos keretből a Szegedi Közlekedési Kft. saját pályafenntartási munkatársai végzik.
A tervek szerint a következő években szakaszosan folytatódik a 4-es villamospálya rekonstrukciója. A teljes – Dugonics tér és Kecskés közötti – szakasz előreláthatólag 2025-ben, nyár végére készül el.
A 4-es vonal Anna kút és Kecskés közötti szakaszán idén nyáron villamospótló autóbuszok fognak közlekedni.
Többek között ehhez szerzett be két volt müncheni csuklós Citaro buszt a közlekedési társaság.

Majó-Petri Zoltán, az SZKT ügyvezető igazgatója elmondta, a járművek 2009-es évjáratúak, és jó állapotban vannak. A két busz beszerzési költsége szállítással együtt nettó 35 millió forint volt. Mára honosították is azokat, felszerelték az utastájékoztató és kommunikációs eszközöket, a fedélzeti jegyautomatákat, és átalakították a leszállásjelző rendszert is, így hamarosan forgalomba állhatnak.
Két új szóló trolibusz állhat forgalomba még az idén
Rendkívül kedvező áron jutott hozzá a Szegedi Közlekedési Társaság két Solaris trolibuszhoz a lengyelországi Tychy városából. Ennek típusnak öt példánya 2019-ben jelent meg Szegeden, az utasok hamar megszerették.
A két ex-Tychy trolibusz szállítással együtt mindösszesen nettó 6 és millió forintba került.
A tizenhét és tizennyolc éves, alacsonypadlós szóló trolibuszok az SZKT állományába jól illeszkedő hajtásrendszerrel működnek, így fenntartásuk hosszú távon biztosított.
A két trolibuszt saját műhelyében fogja klimatizálni, majd a szegedi flotta piros színével ellátni a társaság. Előreláthatólag az év végén fognak forgalomba állni, idősebb járműveket váltanak majd ki.