Nyáron folytatódik a „ráncfelvarrás” a 4-es villamos pályáján: két trolival és két autóbusszal gyarapodott a SZKT flottája

Lengyelországból két használt, de jó állapotban lévő trolibuszt, Németországból pedig két húszéves autóbuszt vásárolt a Szegedi Közlekedési Társaság. Utóbbi kettőt a 4-es villamos kiváltására is „bevetik” majd június közepétől. A Szivárvány kitérő és a Vám tér között ugyanis folytatódik a villamospálya „ráncfelvarrása”. Két és fél hónapig az Anna kút és Kecskés között villamospótló autóbuszok fognak közlekedni.
Rafai Gábor

2022. május 25. 14:33

Nyáron folytatódik
a „ráncfelvarrás” a 4-es villamos pályáján: két trolival és két autóbusszal
gyarapodott a SZKT flottája

– Szegeden a helyváltoztatások 36 százaléka közösségi közlekedéssel történik. Naponta közel hetvenötezer utazást teljesítenek a szegediek, amihez 43 trolibusz és 25 villamos áll folyamatosan szolgálatban. Ehhez jó állapotú járműparkra van szükség, ezért évente legalább három-négy új trolibuszt és két-három új villamost kellene üzembe helyezni. Erre azonban a városnak nincs megfelelő forrása, ráadásul Magyarországon a helyi közösségi közlekedés finanszírozásából az állam szinte teljesen kivonult, ezért Szegeden, a közlekedési társaság szakemberei használt járművek felújításával igyekeznek biztosítani az elöregedő járműpark cseréjét – mondta Nagy Sándor alpolgármester szerdán azon a sajtótájékoztatón, ahol a társaság frissen vásárolt négy járművét mutatták be.

 

Az alpolgármester elmondta, utoljára 2013-ban, a közlekedési nagyprojekt keretében szerezhetett be a város új járműveket, akkor 13 trolibuszt és 9 Pesa villamost vásároltak. 

 

A nagyprojekt befejezése óta több mint nyolcszázharminc millió forintból újítottak fel az SZKT munkatársai 12 trolibuszt. Háromszáz millió forint ráfordítással felújítottak 8 villamost és több mint 80 millió forintért vásároltak és állítottak forgalomba hét autóbuszt. 

 

Idén pedig 42 millió forintot biztosított az önkormányzat két használt autóbusz vásárlására, a társaság saját forrásból 9 millió forintért két használt trolibuszt is beszerzett.

 

 

Felújított buszok szállítják majd az utasokat nyáron a 4-es villamos vonalán

A 4-es villamosvonal teljes rekonstrukcióját 2013 óta szeretné megvalósítani a város. 

 

Korábban kormányzati támogatás is lett volna rá, de a programot még az építkezés megkezdése előtt törölte a kabinet mondván, elektromos autóbuszokat vásárol helyette. 

 

Becslések szerint 4-es villamos közel hat kilométer hosszú nyomvonalának teljes felújítása ma már közel 3 milliárd forintba kerülne, ennyi saját forrással pedig nem rendezik az önkormányzat, marad a darabonkénti „ráncfelvarrás”.

 

2020-ban több mint 200 mé­­ter hosszan a Szabadkai út és a Vám tér között újították fel a villamospályát, az idén pedig – június 15. és augusztus vége között – a Szivárvány kitérő és a Vám tér közötti 400 méteres szakaszon kell lezárni a pályát felújítás miatt. 

 

Ezen a részen több mint ötszáz vasbeton keresztalj fabetétet cserélnek ki tartósabb, műanyag betétre, a régi sínek helyére pedig újakat építenek be. Ezzel a pályahibák megszüntethetővé válnak, és a sebességkorlátozásokat is feloldhatják. 

 

 

Megújul 14 kapukihajtó burkolata is, valamint a Szivárvány utcai átjáró kockaköves burkolatát lebetonozzák.

 

A munkát külső támogatás hiányában az önkormányzat által idén erre a célra biztosított 40 millió forintos keretből a Szegedi Közlekedési Kft. saját pályafenntartási munkatársai végzik. 

 

A tervek szerint a következő években szakaszosan folytatódik a 4-es villamospálya rekonstrukciója. A teljes – Dugonics tér és Kecskés közötti – szakasz előreláthatólag 2025-ben, nyár végére készül el.

 

A 4-es vonal Anna kút és Kecskés közötti szakaszán idén nyáron villamospótló autóbuszok fognak közlekedni.

 

Többek között ehhez szerzett be két volt müncheni csuklós Citaro buszt a közlekedési társaság. 

 

 

Majó-Petri Zoltán, az SZKT ügyvezető igazgatója elmondta, a járművek 2009-es évjáratúak, és jó állapotban vannak. A két busz beszerzési költsége szállítással együtt nettó 35 millió forint volt.  Mára honosították is azokat, felszerelték az utastájékoztató és kommunikációs eszközöket, a fedélzeti jegyautomatákat, és átalakították a leszállásjelző rendszert is, így hamarosan forgalomba állhatnak.

 

Két új szóló trolibusz állhat forgalomba még az idén

Rendkívül kedvező áron jutott hozzá a Szegedi Közlekedési Társaság két Solaris trolibuszhoz a lengyelországi Tychy városából. Ennek típusnak öt példánya 2019-ben jelent meg Szegeden, az utasok hamar megszerették. 

 

A két ex-Tychy trolibusz szállítással együtt mindösszesen nettó 6 és millió forintba került. 

 

A tizenhét és tizennyolc éves, alacsonypadlós szóló trolibuszok az SZKT állományába jól illeszkedő hajtásrendszerrel működnek, így fenntartásuk hosszú távon biztosított.

 

A két trolibuszt saját műhelyében fogja klimatizálni, majd a szegedi flotta piros színével ellátni a társaság. Előreláthatólag az év végén fognak forgalomba állni, idősebb járműveket váltanak majd ki.