Nem indít vizsgálatot a Reklámszövetség a bombás nemzeti konzultációs hirdetések miatt

Először azt mondták politikai hirdetés, aztán azt hogy társadalmi célú hirdetés. Akárhogyis nem vizsgálják, mert ha vizsgálnák, és esetleg még el is ítélnék végül a bombás hirdetéseket, a kormány ezt nyugodtan figyelmen kívül hagyhatná.
Kékes Viktória

2022. november 09. 11:10

Nem indít vizsgálatot a Reklámszövetség a bombás nemzeti konzultációs hirdetések miatt

Nincs hatásköre, ezért nem is indít reklámetikai vizsgálatot a Magyar Reklámszövetség, amely így nem lép fel a jelenleg is zajló, a „brüsszeli szankciók„ elleni nemzeti konzultációt népszerűsítő hirdetések ellen, noha számos kritika érte a kormányzati hirdetéseket  – írja a hvg.hu.

 

A reklám miatt korábban a Demokratikus Koalíció feljelentést is tett rémhírterjesztés és közveszéllyel fenyegetés miatt. A Momentum pedig amellett, hogy országszerte átmatricázza a kormányzati plakátokat, a Magyar Reklámszövetségnél is próbált fellépni, ám Gelencsér Ferenc pártelnök kétszer is lepattant a szervezetről. Először október 17-én tett panaszt a Facebookon politikai hirdetésként megjelenő reklámok miatt, ám a Reklámszövetség akkor azzal utasította el őt, hogy politikai reklámot nem is vizsgálhatnak a Reklámetikai Kódex szerint.

 

Közben azonban a kormány elkezdte – a kedvezményes díjszabása miatt amúgy olcsóbb – társadalmi célú hirdetésként feladni a sajtóban a bombás reklámot, ilyen típusú reklámot pedig már vizsgálhatna a szövetség. Erre hívta fel a figyelmüket Gelencsér egy újabb panaszban, ám ezzel sem jutott messzebbre, mert a Reklámszövetség meglepő és kreatív indoklással utasította vissza ismét a reklámetikai vizsgálatot.

 

A hvg.hu kérésére a Momentum elküldte a Reklámszövetség válaszát, amelyben azt írják: 

 

“Az MRSZ fenntartja a korábbi véleményét, miszerint a „nemzeti konzultáció a brüsszeli szankciókról” kampány minden médiatípusban (social media, nyomtatott sajtó, közterület, televízió stb.) publikált hirdetése egyértelműen politikai reklám, mivel a kormány népszerűsítését szolgáló ill. a politikai programjának támogatására ösztönző reklám, így a Reklámetikai Kódex hatálya arra nem terjed ki.”

 

A Momentum elnökének küldött november 7-i válaszában Fülöp Szilvia, a Reklámszövetség főtitkára kiemelte: 

 

attól, hogy a kormány társadalmi célú hirdetésnek állítja be a bombás reklámot, az még politikai hirdetés, így nem tudnak vele mit kezdeni. 

 

Válaszában egyébként a főtitkár arra is felhívta a figyelmet, hogy valójában teljesen mindegy, minek minősíti a Reklámszövetség a hirdetést, és indít-e reklámetikai vizsgálatot, mert ha indítana, és esetleg még el is ítélné végül a bombás hirdetéseket, a kormány ezt nyugodtan figyelmen kívül hagyhatná.