Nehezen átlátható, a fizetőképes családokat helyezheti előtérbe, növelheti a különbséget a szerzett diplomák értéke között az új egyetemi felvételi rendszer

2024-től átalakítja a kormány a felsőoktatási felvételi rendszert. Ez most leginkább a tizenegyedikes tanulókat érinti, hiszen rájuk már vonatkozni fognak az új szabályok. Ők úgy érzik „átláthatatlan a rendszer, senki nem tudja mi lesz”.
Kékes Viktória

2022. október 12. 07:47

Nehezen átlátható, a fizetőképes családokat helyezheti előtérbe, növelheti a különbséget a szerzett diplomák értéke között az új egyetemi felvételi rendszer

Július végén derült ki, hogy a kormány jelentősen átalakítaná a felsőoktatási felvételi rendszert. 

 

Az egyik legfontosabb változás, hogy az összesen gyűjthető 500 pontból 100 pont sorsáról az egyetemek saját hatáskörükben dönthetnek. 

 

Akár szakonként is más követelményeket szabhatnak meg, ezzel nagyobb autonómiát kapnak a felsőoktatási intézmények a bemeneti szűrésben.

 

Budai Marcell, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának sajtófőnöke a Telexnek azt mondta: a változtatások nem forgatták fel az érettségi rendszert, de nagy kérdés, hogy az átláthatóságot hogyan tudják garantálni majd az egyetemek:

 

„Az átláthatóság ott tud megkérdőjeleződni, ha emberi tényező jön be a rendszerbe, például a szóbeli elbeszélgetés, vagy az, hogy mit fognak elfogadni önkéntességnek.”

 

Az átláthatatlanságot két tizenegyedikes diák (őket érinti most elsősorban a változás)  is megerősítette. Ők arról számoltak be, hogy senki nem tudja mi lesz, teljes a bizonytalanság a felvételire készülő diákok körében.

 

Egy gimnáziumi tanár több problémát is felvázolt a változtatásokkal kapcsolatban:

1. Nehezen lehet megtalálni az egyetemek eltérő követelményeit. Nincs egy központi összegző felület, amelyen a diákok összehasonlíthatják, hogy a különböző intézmények ugyanarra a szakra milyen követelményeket támasztanak.

2. Az új helyzet a fizetőképes családokat helyezheti előtérbe, így ez csorbítja az egyenlő esélyeket.

3. A vidéki és a presztízsegyetemek eltérő felvételi követelményei miatt jelentősen megnőhet a különbség a szerzett diplomák értéke között.