Nagy Sándor a SASMobról: Szeged nem lenne az, ami, ha nem környezettudatosan, fenntarthatóan fejlesztenénk

A Brüsszel által közvetlenül támogatott projektben szereplő cégek nemcsak egyszerűen részt vettek ebben az összefogásban, és fejlesztették, támogatták saját maguknál a fenntartható közlekedési formákat, bevonták munkavállalóikat – sokkal többet tettek ennél.
Garai Szakács László

2021. december 02. 07:49

Nagy Sándor a SASMobról: Szeged nem
lenne az, ami, ha nem környezettudatosan, fenntarthatóan
fejlesztenénk

– Szeged ma mobilitás szempontjából ennek a közös munkának köszönhetően sokkal jobban áll, mint az ország hozzá hasonló nagyvárosai. Folyamatosan dolgoztunk ezen az ügyön, ennek is köszönhető az is, hogy a koronavírus-járvány alatt sem romlott sokat a helyzet. Az elmúlt években egy olyan ösztönző, támogató tevékenységet tudtunk kifejteni, ami infrastruktúrában, kommunikációban is megjelenve, végig a felszínen tartotta a SASMob projektet – mondta Nagy Sándor a Szent-Györgyi Albert Agórában megtartott zárókonferencián.

 

A városfejlesztési alpolgármester hangsúlyozta, a munkát szeretnék folytatni. A projektnek szerves része volt az a forgalomszámlálás, amit szenzorok, kamerák segítségével a Belvárosi hídon kezdtek el.

 

– Ha ismerjük a szegediek utazási szokásait, akkor tudunk előre lépni, jobb szolgáltatásokat nyújtani. Az is világos volt, hogy teljesen mások az utazási, mobilitási szokásai a belvárosban dolgozóknak, mint a gyárakban, ipari munkahelyekben dolgozóknál. Azt is be kell látni, hogy a közösségi közlekedés biztosítása az utóbbiaknak szociális szolgáltatás is: egyszerűen nem tudnának máshogy eljutni a munkahelyükre – hangsúlyozta Nagy Sándor, aki ezután arról is beszélt, a SASMob projekttel a viselkedés formálására is törekedtek.

 

(fotó: Iványi Aurél)

 

A városfejlesztési polgármester kijelentette, az autóforgalom növekedése egy idő után önmagát fogja megszüntetni: egyszerűen nincs több helyünk a városban, ezt föl kell (végre) ismerni.

 

– Tudjuk azt, hogy az autóhasználat ma bizonyos esetekben kvázi elkerülhetetlen. De közben azt szeretnénk kérni, és ez is a viselkedésformálás része, hogy mindenki gondolkozzon el, hogy mindig szükség van-e arra, hogy autóval menjünk mindenhova – mondta Nagy Sándor.

 

De a SASmob projekt kompetenciákat is épített. A résztvevő cégekben munkahelyi mobilitással foglalkozók ma már hozzáértő, kiképzett, kompetens kollégákká váltak. 

– Folyamatosan épül a tudás, a szemlélet, az egyetemen, a GTK-n már ott van a tudományos háttere is ennek. Bízom abban, hogy egyre több, sőt, minden munkahelyen lesz valaki, aki a fenntartható mobilitással foglalkozik. A jövő ez. Ezen kell tovább dolgoznunk – hangsúlyozta a városfejlesztési alpolgármester, aki megerősítette, a befejeződő SASMob projekt tovább él: Szeged jövő évi költségvetésében szerepel az a bizonyos alap, amiből a fenntartható munkahelyi mobilitással kapcsolatos programokat finanszírozzák majd.

 

A SASMobban történtek arról is szóltak, hogy a városrehabilitáció, a fenntartható, zöld, környezettudatos város építése egy idő után rendre komplexé válik: több különböző hatást szeretne érvényesíteni Szeged ezekben a munkákban. A helyi mobilitás fejlesztése is ebben a szellemben folyik tovább.

 

– Az Oskola utcánál is láttuk, akkora volt a beavatkozás, hogy úgy kellett megcsinálni, hogy városrehabilitáció legyen. Ha valaki végignézi az elmúlt évtizedek ehhez hasonló fejlesztéseit, akkor azt is láthatja, ezek mind mobilitási fejlesztések is voltak. Minden eztán megvalósuló projektben is érvényesíteni kell a fenntartható mobilitást. Azzal is tisztában vagyunk, ezeknek bizonyos aspektusai rendre kiváltanak majd társadalmi ellenállást is. Közben meg nagyon sok szövetségesünk lett. Ezek a szövetségek azt is jelentik, hogy egyre többen állnak ki mellettünk, a fejlesztések mellett akár a Facebook kommentcsataterén is. Ez így van rendjén. Lesznek még ilyen fejlesztéseink, és tudjuk, hogy mindig lesznek ilyen reakciók.

 

A SASMob zárókonferenciájának korábbi előadásai