Mozizgatunk: szívfacsaró ír Oscar-jelölés, nyomasztó Trier-dráma és egy lenyűgöző vizualitású magyar animáció

Visszatértünk a megszokott hosszhoz az Oscar-dömping után, ám igyekszünk pótolni az eddig kimaradt, shortlistre felkerült alkotásokat. Az utolsó, eddig még adásokban nem tárgyalt film az ír A csendes lány volt, amit ha a végső ötös kihirdetése előtt láttunk volna, valószínűleg nem gondoltuk volna, hogy a szűkített listára is felkerül. Ez azonban véletlenül sem a film minőségére, sokkal inkább a témaválasztásra, a hangvételre értendő: Colm Bairéad mozija tiszta film, ami egy egyszerű történetet mesél el egy lányról, aki életében először tapasztalja saját bőrén mi a törődés, a szoros, kölcsönös szövetségen alapuló apa–lánya-, anya–lánya-kapcsolat.
Az apró gesztusokból építkező narratíva rengeteg, önmagában is értelmezhető szimbólummal dolgozik (például futás), illetve a természetnek és az arról készült gyönyörű felvételeknek – akár csak a Közelben – is nagy jelentősége van. Ha rajtunk múlt volna, A csendes lány kapta volna a legjobb nemzetközi filmnek járó Oscart (abból az ötből, amire szűkült a lista), de tudtuk, hogy idén a kínzóan aktuális üzenettel operáló Nyugaton a helyzet változatlantól nem lehet elvenni az aranyszobrot.
Befutott a mozikba Gauder Áron több, mint nyolc évig fejlesztett filmje, a Kojot négy lelke is, ami egy indián teremtéstörténetet mesél el elképesztő látvánnyal és kreativitással: a Disney háromdimenziós alkotásai mellett már önmagában is üde színfolt egy kétdimenziós, rajzolt animációs technika, ám a Kojot négy lelke bármely képe tökéletes háttérképként funkcionálna. Röviden kitérünk az elképesztően nyomasztó Lars von Trier által jegyzett Hullámtörésre, illetve a nemrégiben digitálisan felújított és újra mozikban vetített magyar klasszikusra, a Dögkeselyűre. András Ferenc rendezése egyszerűen nem öregszik: mondanivalója ma is érvényes, Cserhalmi György alakítása pedig a magyar filmtörténet legmagasabb polcára emeli a Simon József kálváriáját feldolgozó bűnügyi filmet.
Jövő héten maradunk a magyar filmek vonalán, illetve szemezgetünk a pár hete rendezett Frankofón Filmnapok kínálatából: ezúttal ketten vitatjuk meg a Hat hét című, a Belvárosi moziban közönségtalálkozó keretében megtekinthető drámát, A vád című francia filmet, illetve beígérjük a John Wick negyedik felvonását is.