Most lefelé mennek az üzemanyagárak, de hosszabb távon drágulás és hiány lehet dízelből

Bár Magyarország mentesül az újabb embargós intézkedés alól, az energiatárca szerint később hiány lehet belőle Európában, emiatt pedig drágulhat is a dízel. A töltőállomásokon egyelőre lefelé lejtenek az üzemanyag árak, és a szegedi kutaknál sem tudnak egyelőre arról, hogy az előbbi trend megfordulna.
Egy éven át sapkás üzemanyagot tankolhattunk 480 forintért, majd tavaly december 6-án késő este jelentette be a kormány, hogy vége a hatósági áras furikázásnak. Az egy év alatt volt itt minden, korlátozások, sorállások a leszippantott töltőállomások miatt. Kaotikus intézkedések során vagyunk túl, így kevés a bizalom a fogyasztók részéről. Tavaly december első napjaiban már pedzegette a kormány, hogy fontolóra veszik az akkor még hatályos hatósági ár kivezetését, majd a hónap első hétvégéjére óriási káosz alakult ki a benzinkutaknál, gyakorlatilag egy sor töltőállomáson nem lehetett tankolni. A sorok azért alakultak ki, mert elterjedt a hír, hogy napokon belül megszünteti az üzemanyagokra húzott ársapkát a kormány. Tényi István, rendszeres feljelentgető, akit 2017-ben zártak ki a Fideszből különösebb indoklás nélkül, rémhírterjesztés miatt tett bejelentést. Majd 6-án késő este kormányinfón mégis bejelentették a hatósági ár megszüntetését. Nem is lehet nagyon csodálkozni azon, ha kevéssé bíznak a kormány bejelentéseiben, ahogy ezt más, főként a napelemek vonatkozásában megtapasztaltuk.
December 5-étől az uniós tagországoknak tilos orosz nyersolajat behozni, most vasárnaptól a tilalom a finomított termékekre is vonatkozik. Magyarország, Szlovákia, Csehország mentesül az uniós rendelkezések alól, de a kormány szerint még így is begyűrűzhet a hazai piacra a drágulás, és akár hiány is kialakulhat, a MOL szerint viszont képesek lesznek a zavartalan ellátást biztosítani.
Tavaly év vége óta nagyjából helyrerázódott a piac, igaz, jelentősen magasabb árszinten, a gázolaj ára a holtankoljak.net adatai szerint február 8-ától 643 forint lesz, a 95-ös benzinért 612 forintot kell fizetni a kutakon. A holtankoljak.net február 1-jei adatai szerint Romániában a dízel 605, a 95-ös benzin 514 forintba került, Szerbiában a dízelt 656, a benzint 557 forintért lehetett tankolni. Szegedről még érdemes átgurulni Romániába tankolni, de Szerbiában közelítenek az árak a magyar kutak árszintjéhez. Németországban többe kerülnek az üzemanyagok, a dízelért itt 708, a benzinért 686 forintot kérnek, de a skandináv országokban a legmagasabb az árszint. A vasárnaptól hatályos olajszármazékokra is érvényes import tilalom hatására, elemzők szerint néhány hetet várni kell, ugyanis az uniós országok betáraztak az embargó előtt. Az Energiaügyi Minisztérium szombaton kiadott közleménye szerint ezért hosszabb távon Európában hiány, ennek következtében magas árak várhatók, ez utóbbi pedig érezhető lesz nálunk is, hiába kapjuk továbbra is csővezetékeken az orosz nyersolajat, és hiába adhatja el a MOL azt a finomítóiban feldolgozott termékként, igaz, csak abban a mennyiségben, amennyi nyersolajat nem orosz importból szerez be.
Néhány ázsiai ország már fel is készült az új helyzetre, az itteni cégeken keresztül azért majd mégis jöhet Európába az orosz olaj, de maguk az oroszok is felkészültek, már tavaly ősszel arról írt néhány nyugati lap, hogy szellem tankerekkel szerelkeztek fel, a jeltelen monstrumokból észrevétlenül fejthetik majd le az Unióba szállítók a nyersolajat. Így, vagy úgy, el fog jutni az orosz nyersolaj és a most tiltó listára került termékek is, ezért talán Európában sem lesz hiány belőle.
Nekünk persze az érdekes az, hogy itthon mire számíthatunk. A MOL most letette a nagyesküt, hogy nem kell a tavalyi évben, hullámokban kialakuló ellátási zavarokra számítani. A magyar piacon monopolhelyzetben levő MOL szerint az ársapka kivezetése után, és azzal, hogy a vasárnaptól hatályos embargós rendelkezés alól is mentességet kapott Magyarország, biztosítható a kutak ellátása. Az árról kevesen, keveset jósolnak, de ahogy az a vezess.hu cikkéből kiderül, nehéz eligazodni az árak között, ahol a MOL az irányadó. A cikk szerint szinte követhetetlen, hogy egy-egy árváltozás bejelentése után a kutaknál mennyiért lehet majd tankolni.
Míg korábban egy meghatározott összegű árváltozás bejelentését követően a bemondott mértékben írták át a kutak az ártáblákat, mostanában ez teljesen kaotikussá vált. A lapnak anonim nyilatkozó kutasok szerint a MOL töltőállomások az irányadók az árazáskor, de ezeknél is elszakadt az ár a hivatalosan bejelentett csökkenés, vagy emelés mértékétől. Egy példát is hoztak a név nélkül nyilatkozók: egy 4 forintos csökkenés bejelentése után előfordult, hogy nagy kutakon akár 20 forinttal is csökkent az ár. Vannak más főprofillal működő cégek, amelyek mellékesként üzemeltetnek kutakat, ezeknél még nagyobb is lehet az eltérés. Ember legyen a talpán, aki meg tudja mondani, hogy lesz-e árváltozás a vasárnapi embargó élesedése után, és ha igen, akkor mikor és milyen mértékű.