Milyen gyakran kell olajszűrőt cserélni?

Az olaj tisztaságát, ezzel együtt a motor megfelelő működését biztosító olajszűrő – a motorolajhoz hasonlóan – nagyjából 10–15 ezer kilométerig bírja, így ekkora távolság megtétele után mindenképp cserélni kell. Bizonyos gyártók ennél nagyobb, 20–30 ezer kilométeres távval számolnak, tekintettel arra azonban, hogy a legtöbb autó városi forgalomban fut, érdemes gyakrabban sort keríteni az olajszűrő cserére. Ajánlott szervizben elvégeztetni, de otthon is bátran megpróbálkozhatunk a feladattal. Mutatjuk, hogyan! SZPONZORÁLT TARTALOM
Szeged.hu

2022. január 03. 11:25

Milyen gyakran kell olajszűrőt
cserélni?

Az olajszűrő meghibásodásának esetei

Az olajszűrőt tehát a motorolajjal együtt bizonyos időközönként vagy akkor kell lecserélni, ha az elromlik. Az olajszűrő meghibásodására gyanakodhatunk, ha:

  • ég az olajnyomást jelző lámpa a műszerfalon,
  • túlmelegedik az autó,
  • nő a motorolaj fogyasztása,
  • megnő a szűrőház térfogata
  • vagy kenőanyag jelenik meg a motor alatt.

 

Az olajszűrő meghibásodását okozhatja a nem megfelelő zsiradék vagy szűrő használata, az alkatrészek idő előtti cseréje vagy az alkatrészek nem megfelelő használata. Problémát okozhat továbbá, ha szakszerűtlenül kerül beszerelésre az olajszűrő vagy nem megfelelő típust választottunk, a rúgó túl feszes vagy elhasználódott az alkatrész, esetleg megsérültek a tömítések. Ezeken kívül az olajszűrő meghibásodását okozhatja az is, ha a hideg motort nagy fordulatszámon járatjuk.

 

A leggyakrabban fellépő hibák, hogy a szűrő beszennyeződik, az alkatrész valamilyen mechanikai hatás következtében megsérül vagy a túlfolyószelep beragad. Ha a szűrőn külső sérüléseket fedezünk fel, ellenőrizni kell a motor kenőrendszerének, valamint működésének egészét is. Meghibásodás esetén vagy az említett, megtett kilométerszám után azonban az olajszűrőt mindenképpen cserélni kell. A legtöbbször a motorolaj és az olajszűrő cseréje egyszerre történik meg.

 

Így történik az olajszűrőcsere

Az olajszűrő nem javítható, a cserét pedig érdemes szakemberre bízni. Ám aki bátor vagy egy kicsit is konyít az autószereléshez, otthon is megpróbálkozhat vele. Minden esetben fontos, hogy az új olajszűrő azonos típusú (vagy legalábbis kompatibilis) legyen a régivel.

 

Első lépésként készítsünk elő minden szükséges szerszámot és húzzunk kesztyűt, hiszen az olajszűrő cseréje igencsak piszkos meló. Ezt követően nyissuk fel a motorháztetőt, majd távolítsuk el az olajsapkát, hogy a fáradt olaj könnyebben távozhasson. Ha ezzel megvagyunk, ideje az akna fölött álló megemelt, vízszintes helyzetben álló autó alá menni. Itt az olajteknő alján meg kell keresnünk az olajleeresztő anyát, majd meglazítani a csavart. Helyezzünk alá egy legalább tíz literes tálat, amibe folyhat a fáradt olaj!

 

Kicsit bonyolultabb feladat az olajszűrő eltávolítása, mely a motortérben található. Ehhez érdemes olajszűrő kulcsot használni. Az olajszűrő eltávolítása után vegyük ki a tömítést is. Mozdulataink gyorsak és pontosak legyenek! Ezt követően visszahelyezhetjük az olajszűrő csavart, amit ha tudunk, nyomáskulccsal erősítsünk meg, majd rakjuk vissza a tömítést is.

 

Az olajszűrő csere legfontosabb pillanata az új olajszűrő behelyezése. A szélét kenjük be egy kis olajjal és rakjuk be a helyére. Végül az olajbeöntő nyíláson töltsük be a kocsi használati utasításában meghatározott mennyiségnek először csak a háromnegyedét, majd pedig a teljes mennyiséget. A használati utasítás tartalmazza a pontos mennyiséget és az olaj egyéb paramétereit is. Ha végeztünk, a motorolaj szintjét a leülepedés után ellenőrizzük egy nívópálcával. Az olaj mennyisége abban az esetben megfelelő, ha a szintje az olajpálca minimum és a maximum értéke között helyezkedik el. (A kettő között egyébként nagyjából egy liter a különbség.)

 

Ha minden rendben van és egy szerszámot se hagytunk a motortérben, csavarjuk vissza az olajbeöntő fedelét. Ellenőrzés gyanánt indítsuk be a motort, járassuk egy percig. Jó esetben az olajszintet jelző lámpa kialszik a műszerfalon. Miután leállítottuk a motort, ellenőrizzük, hogy nem folyik-e a motorolaj. Tizenöt perc elteltével arra lehetünk figyelmesek, hogy az olaj szintje csökkent. Ez azonban nem probléma, abszolút normális folyamat, hiszen az olaj egy része a szűrőre és a kenőrendszerre kerül.

 

+1: A fáradt olaj leadása

Fontos, hogy a fáradt olajat semmiképpen se öntsük a lefolyóba, ugyanis óriási mértékben szennyezi a környezetet. Egy csepp olaj akár ezer liter édesvizet is fogyasztásra alkalmatlanná tehet. A tartályba vagy műanyag flakonba gyűjtött, használt olajat adjuk le az erre szolgáló gyűjtőállomásokon. Ilyet találhatunk a legtöbb benzinkúton, de az interneten is tájékozódhatunk róla, hogy hol van a legközelebbi gyűjtőpont.

 

 

(X)

Tovább olvasom

Címlapon

mutasd mind