Megkezdődtek A denevér próbái: klasszikus nagyoperettel búcsúztatja az évet a színház

Ifjabb Johann Strauss klasszikus nagyoperettjét, A denevért december 16-án mutatják be a nagyszínházban. Az előadás próbái kedden délelőtt kezdődtek. A nagyszabású produkciót vendégrendezőként a Thália Színház színész-rendezője, Vida Péter állítja színpadra. Az előadásban a teljes operatagozat mellett a prózai társulatból Szívós László, valamint a színház tánc- és énekkara is részt vesz a szegedi szimfonikusokkal együtt.
Rafai Gábor

2022. november 08. 13:38

Megkezdődtek A
denevér próbái: klasszikus nagyoperettel búcsúztatja az évet a színház

Ifjabb Johann Strauss negyvenkét nap alatt komponálta meg élete fő művét, A denevért. Az összekuszált személyazonosságok, a báltermi flörtök, a kibogozhatatlannak tűnő zűrzavar és a slágerekben bővelkedő muzsika önfeledt szórakozást ígérnek. 

 

Nem véletlen alakult ki az a hagyomány, hogy a színházak sokszor búcsúztatják az óévet ezzel a nagyoperettel.

 

– Ez lesz az évad hatodik, egyúttal az idei év utolsó bemutatója, és az évet is ezzel zárjuk. A hagyományos szilveszteri gála helyett az idén december 31-én A denevérrel búcsúztatjuk el az óévet – mondta Barnák László főigazgató a keddi olvasópróba előtt.

 

Vida Péter, a Thália Színház Jászai Mari-díjas művésze arról beszélt, hogy elsősorban színésznek tartja magát, ezért a szegedi rendezés során is erősen támaszkodik majd rájuk, ami azt jelenti, ajánlatokat vár a színészektől, milyen legyen a darab a végső formája.

 

– Százötven év alatt semmit sem változott az emberi gyarlóság. Ugyanúgy szeretünk, megcsalunk és állunk bosszút, mint Strauss korában. Társadalmi osztálytól függetlenül mindegy, ki milyen magasra kapaszkodik az uborkafára, ha van rá mód, alkalom és elég alkohol, akkor egyformán mélyre le tud alacsonyodni mindenki. Vagyis a dresszkód 1860-tól máig nem változott, ha valaki operabálba megy, és az emberi természet sem változott, ChristianLouboutin cipőben, Gucci ruhában is bele lehet hányni a Loui Button táskába, akárcsak százötven évvel ezelőtt a lépcsőn állva – mondta Vida Péter.

 

 

Hozzá tette, a hagyományokat tiszteletben tartva, de egy friss darabot szeretne színpadra állítani, ahol a férj képes a saját feleségnek udvarolni, ha nem tudja ki rejtőzik az álarc mögött.

 

Az operett története szerint ugyanis Eisenstein úgy dönt, hogy a börtön helyett inkább bálba megy, miközben felesége, Rosalinda otthonukban fogadja hódolóját, akit végül a férje helyett hurcolnak el. Közben Adél, a szobalány arra használja kimenőjét, hogy úrnőjének „kölcsönvett” ruhájában bejusson a bálba, ahol, mint színinövendék pózol. Eisenstein hevesen udvarolni kezd neki, aminek az álarcos magyar grófnőnek öltözött Rosalinda is szemtanúja lesz.

 

A történet bővelkedik vígjátéki elemekben, ami nem is csoda, hiszen szövegkönyvét Carl Hafner és Richard Genée írta Julius Roderich Benedix Das Gefängnis című színdarabja, valamint Henri Meilhac és Ludovic Halévy Le réveillon című vígjátéka alapján.

 

– Ez egy nagyon szabados operett, sok minden belefér, ugyanakkor telis- tele van ismert slágerekkel. Egy igazi operatagozatnak való meló, de a színészek is nagyon jól érezhetik benne magukat – mondta Dinyés Dániel zenei vezető.

 

 

Tóth Kázmér díszlettervező bár takarékos, de mégis elegáns, nagyvonalú díszletet tervezett a darabhoz, hiszen egy klasszikus nagyoperett nem nélkülözheti a csillogást, a pompát.

 

A három színpadkép – egy nagypolgári lakás, a bálterem és egy börtön – gyorsan átalakítható egymásba. Az utolsó felvonásban pedig a börtön díszleteit a nézők szeme láttára bontják el és alakítják át ismét bálteremmé a színpadon, ezzel is jelezve, hogy kész átverés volt a börtönbe jelenet.

 

A darabot hat heti próba után december 16-án, pénteken este 7 órakor mutatják be a nagyszínházban.