Megdöbbentően sokat spájzoltunk az árstoppos olajból, cukorból és lisztből

NielsenIQ Brandbank arra volt kíváncsi, hogyan befolyásolták a hazai vásárlásokat az árstopok, ezért megvizsgálta az abban érintett élelmiszerek tavalyi forgalmát, majd összevetette azzal, hogy korábban ezekből a termékekből mennyi vásároltunk.
A 24.hu-nak elküldött adatok megdöbbentőek.
A vizsgált élelmiszer-kategóriákban a legjelentősebb forgalomnövekedés két bejelentéshez köthető: az árstop első meghosszabbításhoz, tavaly áprilisban és a harmadik előtti időszakhoz, tavaly szeptemberben.
A legtöbb árstopos terméket tavaly áprilisban vásárolták a fogyasztók, akkor az előző évihez képest
- 80 százalékkal több napraforgóolajat,
- 83 százalékkal több kristálycukrot és
- 85 százalékkal több 2,8 százalékos UHT tejet
vettek le az üzletek polcairól, azaz majdnem az előző „békeévi” mennyiség dupláját.
Az árstopos tej júliusi forgalma azonban még ezt is túlszárnyalta, majdnem 140 százalékkal.
A legnagyobb növekedést főként a tartósélelmiszer-kategóriáknál érzékelték, tavaly február és december között
- 14 százalékkal nőtt a búzafinomliszt,
- 27 százalékkal kristálycukor,
- 22 százalékkal a napraforgóolaj
forgalma 2021 azonos időszakához viszonyítva.
A liszteladás így közel 9 tonnával nőtt, a napraforgóolajból 140 ezer hektoliterrel több fogyott, de kristálycukorból is 18 ezer tonnával több került le a polcokról.

Húsból a mélyhűtő szabott határt a tartalékolásnak
A tej kategória az árstop hatására szinte teljesen átrendeződött. A 2,8 százalékos tartós tej hónapról hónapra egyre nagyobb mennyiségi növekedést produkált: 2022. február és december között 82 százalékkal bővült, azaz körülbelül 20 millió literrel több fogyott. A többi típusú tej forgalma ezzel párhuzamosan folyamatosan csökkent. Az összes tejeladás összességében 3 százalékkal mérséklődött.
A felmérésből az is kiderült, az árstopos húsokból kevésbé tartalékoltunk, többek között azért, mert a bespájzolásnak határ szabott a mélyhűtőnk kapacitása.
Az árstopos friss húsoknál inkább csökkenés tapasztalható a kilogrammban mért vásárlási mennyiségben, a csirkemell forgalma például 7 százalékkal csökkent, a sertéscombé 1 százalékkal.
A kivételt a trend alól a csirkefarhát 8 százalékos forgalombővülése jelenti.