Lakossági fórum a gyálai Holt-Tiszáról: tiszta vizet öntött a pohárba a kivitelező, elmondták, mi lesz a szennyezett iszappal

Hogy kommunikációs szempontból nem könnyű délutánra készült az uniós forrásból, közel 5 milliárd forintos projektet megrendelő Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF), jelezte, hogy a korábban televíziós Teszári Nórát, az OVF szóvivőjét delegálta a lakossági fórum moderátori szerepére.
Teszári Nóra arra kérte a megjelenteket, hogy hallgassák meg a kivitelező Békés Drén Kft. vezetőjének, Barkász Sándor előadását, és kérdéseiket azt követően tegyék fel. Eleinte nehezen lehetett érvényt szerezni a kérésnek, mert egy helybeli állandó közbeszólásaival folyton megzavarta az előadást, számon kért, hangosan bekiabált, majd fennhangon telefonált a teremben, amíg ki nem vezették.
A lakossági fórum a kínosnak számító percek után már viszonylag ütemesen folytatódott. Barkász Sándor elmondta, hogy a most zajló, és 2023. november végén záródó projekt két részre bomlik.

Gyála 2: víz a holtágba
Kezdte a kevésbé problémással, a Gyála 2-projekttel, amit vízgazdálkodásinak nevezett a kivitelező cég vezetője. Itt a munka végeztével nem csak arra lesz lehetőség, hogy a holtágon keresztül a belvizet a Tiszába vezessék. Megteremtik annak feltételeit, hogy a folyóból vizet vezessenek a holtágba, ami ma nem lehetséges. Ez utóbbi az aszályos időszakokban lesz fontos.
Gyála 1: kármentesítés
Ennél összetettebb a másik feladat (Gyála 1-projekt) elvégzése, a gyálai Holt-Tisza kármentesítése. Ezt a holtágat évtizedeken át szennyezték, ezért az iszap közel harmadát tisztítani kell. Mivel a vízben és víz alatt a szennyezett iszap nem kármentesíthető, ezért ki kell kotorni és a felszínen kell megtisztítani.
A szennyezett iszap döntő részét nem szállítják el teherautóval, hanem kialakítanak egy olyan 900 méter hosszú, 22 méter széles és 2,5 méter mély csatornát, ahova zárt csövön szivattyúzzák át. Erre azért van szükség, mert az iszapot a kármentesítéséhez szárítani kell. A kivitelező cég részéről megerősítették: értelemszerűen szigetelik azt a holtágszakaszt, ahová csövön keresztül kármentesítésre szállítják a szennyezett iszapot.
Kevésbé szennyezett, mint gondolták
A szerdai lakossági fórumon kiderült, hogy a gyálai Holt-Tisza bár szennyezett, de nem olyan mértékben, ahogyan az a köztudatban él. Döntő mértékben olajszármazékoktól szennyezett az iszap, mivel jelentős mennyiségű gázolaj került a holtágba, ami az iszapban ülepedett meg. Mérgező fémet viszonylag keveset mutattak ki a mérések az iszapban.

Hová viszik az iszapot?
A hallgatóság egyebek mellett arra volt kíváncsi: hova szállítják a kármentesítésre szánt iszapot.
Amit nem tudnak helyben semlegesíteni, az a Békés megyei Ecsegfalvára kerül – válaszolta a Békés Drén Kft. ügyvezetője. Vagyis szó sincs arról, hogy helyben, Gyálarét vagy Klebelsberg-telep közelében deponálnák. Azt azonban most a még nem tudni, mekkora lesz az elszállítandó iszap mennyisége.
Újdonságként hangzott el, hogy a leginkább szennyezett iszap elszállítására kizárólag azért lesz szükség, mert a projektet 2023 november végén kötelező befejezni. Ha hosszabb idő állna rendelkezésre a kármentesítésre, akkor helyben is elvégezhető volna ez a feladat.
18 és fél kilométert tisztítanak meg
Amennyiben elkészült a beruházás, akkor 18,5 kilométeres szakaszon válik újra tisztává a Holt-Tisza és onnantól reverzibilis lesz a holtág, magyarul vizet lehet belőle továbbítani a Tiszába, és vizet lehet belé engedni a Tiszából.
Kérdésként merült fel a szerdai Klebelsberg-telepen megtartott fórumon, hogy Homokhátság vízutánpótlásával összefüggésbe hozható-e a most zajló két projekt, amire a szakemberek úgy válaszoltak, hogy szoros kapcsolat nem áll fenn a kettő között.

Már nem szennyezi a Holt-Tiszát a Floratom
Többen érdeklődtek arról, hogy a helyben tevékenykedő Floratom Kft. szennyezi-e még a Holt-Tiszát, amire a Katasztrófavédelem jelenlévő képviselője úgy válaszolt, a kármentesítés megkezdés óta a cég semmilyen szennyezőanyagot nem engedhet a holtágba.