La Traviata a Szabadtérin: szerelemről és halálról szól Verdi operája – Stahl Judit az alkotókkal beszélgetett a REÖK-ben

Szerelem és halál – eredetileg ez lett volna a címe a Verdi La Traviata című operájának, de a szerző végül másképp döntött. A világ egyik leghíresebb operáját pénteken és szombaton láthatja a közönség a Szabadtérin színpadán.
Bod Péter

2022. július 27. 12:55

La Traviata a Szabadtérin: szerelemről és halálról szól Verdi operája – Stahl Judit az alkotókkal beszélgetett a REÖK-ben

Bár a rendezői szerepkörben nem először mutatkozik be, azért Juronics Tamás, a Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetője a REÖK Zöld Szalonjában Stahl Judittal folytatott beszélgetésben hangsúlyozta: mesterségét tekintve koreográfus, aki örömmel rendez.

 

A hamarosan színpadra kerülő opera rendezője mellett három énekessel beszélgetett a korábbi televíziós újságíró. A szerteágazó és egyben jól kézben tartott beszélgetésen Kolonits Klára, László Boldizsár és Alexandru Agache válaszolt az opera mostani színre vitelére vonatkozó kérdésekre.

 

A legrutinosabb La Traviata-szereplőnek Alexandru Agache román származású bariton számít a mostani szereposztásból, aki egy erre irányú kérdésre elmondta, hogy Giorgo Germont szerepét a többi között London, Hamburg, Budapest, Chicago és Bécsben operaházaiban is énekelte már.

 

Juronics Tamás tavaly a Szöktetés a szerájból című Mozart-operát rendezte meg, amit Debrecenben, Győrben és Szegeden is bemutattak. Igaz, ezzel kapcsolatban elhangzott, hogy a két rendezésnek és az két operaválasztásnak nem sok köze van egymáshoz. A La Traviáta kapcsán úgy fogalmazott a keddi beszélgetésen, hogy kivételes alkotópartnerekkel futhatott neki idén ennek a feladatnak.

 

A Violetta Valéry szerepét éneklő Kolonits Klára azt emelte ki, hogy személyes élettapasztalata sokat segít neki a szerepmegformálásban. Szerepe női sorskérdéseket sűrít magában. Ezt László Boldizsár, Alfredo Germont megformálójaként azzal egészítette ki, hogy operai szerepében egy olyan vidékről a fővárosba került fiatalembert kell alakítania, aki elnyeri egy korabeli celeb szerelmét, ám ezt követően minden hibát elkövet, amit férfi nővel szemben elkövethet. 

 

Ma eszünkkel szinte felfoghatatlan, hogy a Szegedi Szabadtéri Játékokon az 1960-1970-es években a zenés műfajok esetében sem alkalmaztak hangosítást, mert technikailag ez megoldhatatlan volt. László Boldizsár szerint ma a hangosítás nem egyszerűen technikai lehetőség, hanem a népesség romló hallása miatt elengedhetetlen. 

 

Próba a Szegedi Nemzeti Színház nagyszínpadán

 

Stahl Judit kitért arra, hogy László Boldizsár harmincnyolc évesen lett operaénekes, Ennek kapcsán az énekes érdekes történetet idézett fel. Énektanára, az akkor kilencvenöt éves Sík Olga egyszer így fordult hozzá: „Ígérd meg, hogy egyszer operaénes leszel!” A többit tudjuk.

 

Verdi eredetileg Szerelem és halál címet szánta készülő operájának, utóbb döntött a La Traviata mellett, ami hevenyészett fordításban az útról való letérést jelenti. Nyilván többfajta értelemben. 

 

A három felvonásos operát Szegeden két felvonásban mutatják be, a zenekart Dinyés Dániel dirigálja.

Címlapon

mutasd mind