Középiskolai felvételi: előnyben a jómódú szülők gyerekei a magyartanárok egyesületi tagja szerint

A felvételi többnyire azoknak ment jobban, akiket a pénzes különórákon rátréningeztek a feladatsorra. A megkérdezett tanár szerint a feladatok többségéből nem derül ki, hogy a diákok miként boldogulnának egy hat- vagy nyolcosztályos, esetleg egy tehetséggondozó gimnáziumban.
Cservenák Zoltán

2022. január 23. 17:28

Középiskolai felvételi: előnyben a jómódú szülők gyerekei a magyartanárok egyesületi tagja szerint

Olyan volt a szombati középiskolai felvételi magyar tantárgyból, mintha a feladatsor összeállítói nem tudnák, mi történt a magyar oktatási rendszerben a járvány miatt – mondta az Eduline.hu-nak Schiller Mariann, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájának angol-magyar szakos tanára.

 

Schiller Mariann szerint a felvételi feladatsor pont olyan volt, amire számítottak, így azok, akiknek volt pénzük, különórákon tréningezhették a gyerekeiket.

 

A Magyartanárok Egyesületének választmányi tagja úgy fogalmazott: „A szombati felvételin is azok voltak előnyben, akiknek a szülei megengedhetnek egy előkészítőt, vagy akik olyan általános iskolába járnak, ahol erre a vizsgára alaposan felkészítették őket. A hat- és nyolcosztályos gimnáziumokban ez nagyon súlyos szociális kérdés”.

 

Schiller Mariann állítása általában véve nem újdonság, hiszen a jómódú szülők gyerekei egyre inkább előnyben vannak a frusztrált és agyonterhelt pedagógusokat fémjelző magyar oktatási rendszerben. Aki ki tudja fizetni a gyerekei különóráit – közvetett módon –, sokkal nagyobb eséllyel „juttatja” jobb jegyekhez és nyelvvizsgákhoz a gyerekét, hiszen a magán tanórákon több figyelem jut a diákra, mint az iskolákban.

 

A megkérdezett szaktanár szerint a hatodik osztályosok szövegértési feladatai jók voltak, de könnyűk, ezért inkább a lexikális tudást mérő feladatok fogják eldönteni, ki szerepel majd jobban. Ez viszont azoknak kedvez, akiket jobban felkészítettek a felvételire.

 

Schiller Mariann azt mondta az Eduline.hu-nak ezzel kapcsolatosan, hogy 

 

„ez egy verseny, tehát a feladatoknak szórniuk kell. Ez azért probléma, mert ha a jó feladatok nem szórnak, akkor a buta feladatoknál dől majd el, hogy ki szerez több pontot”.

 

Sőt, a magyartanár úgy látja, több olyan feladat is volt, ami nem az adott korosztálynak való vagy „nem mér semmit”.

 

Egy budapesti iskolában hazaküldték a gyerekeket a felvételiről

 

Egy intézményben találtak szabálytalanságot a középfokú felvételi vizsgák alatt – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma szombaton.

 

Szombaton írta meg a középfokú felvételi vizsgát a 9. évfolyamra, a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumokba, továbbá az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett Arany János Tehetséggondozó Programba jelentkező mintegy 73 ezer tanuló.

 

Hozzátették, hogy a vizsgák az előző évben már bevált járványügyi előírások betartása mellett, rendben zajlottak.

 

A vizsgák szabályszerű lebonyolítását a vizsgahelyszínek mintegy húsz százalékánál ellenőrizte a fenntartó vagy a kormányhivatal.

 

A közlemény szerint egy intézményben jelentős szabálytalanságot találtak, itt a magyar feladatlapokat idő előtt felbontották, ami alkalmat biztosíthatott a visszaélésre, így az adott vizsgahelyszínen a magyar írásbeli vizsgát az érintett mintegy 160 tanulónak a pótidőpontban kell megírnia.