Kovács Tamás: 1 milliárd 165 millió forintos tartalékkeretet hoz létre Szeged az energiaválság miatt

Szeged idén még kedvező helyzetben van, jól szerződött le villamosenergiára a város. A keretet nagyobb részt az önkormányzati cégek, intézmények gázszámláinak a kifizetésére hozzák létre, ha a közgyűlés elfogadja az előterjesztést.
Garai Szakács László

2022. szeptember 30. 17:07

Kovács
Tamás: 1 milliárd 165 millió forintos tartalékkeretet hoz létre
Szeged az energiaválság miatt

– Közel hétszeres áron, de megkötöttük a gázszerződésünket. A tavalyi 500 millió forintos gázköltségünk, a fogyasztástól függően 3,5 milliárd forintra is növekedhet. A villamosenergia-közbeszerzésünk még tart, várhatóan október közepére kapunk olyan ajánlatot, ami szerződéskötésre alkalmas, ezután tudunk pontos üzleti tervet és költségvetést készíteni a jövő évre vonatkozóan – mondta Szeged gazdasági alpolgármestere.

 

Kovács Tamás azt is elmondta, Szegednek csak a gázszámlája idén közel 1 milliárd forinttal nő. Éppen ezért a következő október 7-i közgyűlésen tárgyalnak arról a képviselők Botka László polgármester vezetésével, hogy Szeged hozzon létre egy energiaválság-keretet. – Ha a közgyűlés elfogadja, akkor az intézmények és a cégek fordulhatnak a Pénzügyi és Vagyongazdálkodási Bizottságához plusz forrásért a tartalékkeretből – közölte Kovács Tamás.

 

A gazdasági alpolgármester hangsúlyozta, Szeged villamosenergia-szerződése december 31-éig nagyon kedvező. – A jól megkötött szerződésünknek köszönhetően a közvilágítás és a tömegközlekedési költségeink több milliárd forinttal kerülnek kevesebbe, mintha a napi tőzsdei árak szerint kellene fizetnünk. Nagyon sok olyan település van az országban, ahol már most hét-nyolcszoros áron kapják az áramot, mert nem kötöttek szerződést. Helyette rábízták magukat az államra és egyetemes szolgáltatási díjakon vásárolták a villamosenergiát, amely védett árat a kormány egyik napról a másikra megszüntette, így lehetetlen helyzetbe hozva a településeket. Szeged nem ezt az utat választotta, közbeszerzést írtunk ki, így garantált mennyiséget és kötött áron tudunk vásárolni egészen az év végéig, ami ezáltal jelentősen kedvezőbb.

 

Január 1-jével nekünk is új szerződést kell kötnünk, most arra várunk, hogy lássuk, milyen közbeszerzési ajánlatot tesz az MVM, mint egyetlen állami szolgáltató. A korábbi évektől eltérően idén nem számítunk külső piaci szereplő ajánlatára. A villamosenergia piacon az MVM-nek monopol helyzetet teremtettek. Ilyen körülmények között nehéz jó árat kiharcolni, hiszen rá vagyunk utalva az MVM árképzésére, akik versenytárs hiányában harminc százalékos jutalékkal is képesek megterhelni minden egyes kilowattóra árát. Ilyen világpiaci árak mellett viszont eltúlzott és indokolatlan, hogy egy száz százalékos állami tulajdonban levő cég hét-nyolcszoros jutalékot számítson fel ugyanazon munkáért, mint egy évvel korábban. Az így kialakult árra az MVM jelentősen megemelt rendszerhasználati díjat és további járulékokat is felszámít, amelyet az állam jövedéki adóval és áfával is terhel. Az így kialakuló bruttó díj fele tehát nem szorosan vett villamosenergia költség, hanem a válságon nyerészkedő állam tiszta nyeresége. Nem beszélve arról, hogy a gázzal ellentétben a villamosenergia jelentős részét nem importáljuk, hanem itthon termeljük meg a Paksi Atomerőműben, 12 forintos kilowattóra áron. Álláspontom szerint éppen ezért is védhetetlen és tisztességtelen, hogy az állam olyan kötelező önkormányzati közfeladaton, mint a közvilágítás vagy a tömegközlekedéshez szükséges vonóáram ilyen mértéktelen módon nyerészkedjen.

 

Miből állhat össze ez a bő 1 milliárd forintos keret?

Igyekszünk a városi működésen spórolni, a saját közvetlen költségeinket csökkenteni. Elhalasztunk feladatokat a Szegedi Rendezvény és Médiaközpont Nonprofit Kft.-nél. Csökkentjük a Polgármesteri Hivatal költségvetését, de kevesebb jut városmarketing, városi programokra és turisztikai feladatokra is. A beruházásoknál el kell halasztanunk egyes játszóterek felújítását, a csapadékvíz-elvezetési munkákat, kerékpárutak felújítását, az intézmények és városi terek felújítását és a gyalogos átkelőhelyek karbantartását, továbbá uniós támogatásokkal összefüggő előkészítő és tervezési munkákat.

 

A szociális kiadásokhoz viszont nem nyúl a város. Sőt a tűzifa program kibővítésével több mint 600 rászorulónak biztosítsunk téli tüzelőt és döntünk arról is, hogy az árvaellátásra, valamint a rehabilitációs járadékra jogosultakat is részesítsük a városi segélyezési alapból, amelyre idén a város 1,2 milliárd forintot különített el.

 

A 2023-as költségvetésünk azon múlik, hogy hajlandó-e engedi a kormány a hatalmi arroganciájából és képes-e pénzügyi vonatkozású döntéseket meghozni az önkormányzatok érdekében. Gulyás Gergely által is elismerten, egyelőre semmilyen segítséget nem terveznek nyújtani, sőt egyetlen település kivételével szóba sem álltak a városok vezetőivel, amely magatartás más európai országban, felelős minisztériumok esetében megengedhetetlen lenne.

 

Ennek is köszönhető az, hogy nagyon sok önkormányzat már most kénytelen bezárni az intézményeiket. Szeged viszont egyelőre jól áll, az idei évet biztosan ki tudja gazdálkodni a város. Október közepén lesz abban a helyzetben Szeged, hogy látja, hogyan alakulhat a 2023-as év energiaköltsége. – Bízunk abban, addigra a kormány is kidolgoz valamilyen tervet, vagy legalább lekompenzálja azt az extraprofitot, amelyet a beszerzési eljárásokon felszámít, mert ennek hiányában sokkal nehezebb pénzügyi év elé nézünk jövőre – mondta Kovács Tamás.

Címlapon

mutasd mind