Kötelező hatéves beiskolázás: Szél Bernadett kormányzati adatokkal bizonyítja, kudarcot vallott az Orbán-kormány

„A gyerekek nem számítanak a Fidesznek, csak az erőszakos központosítás, amivel mindennek nekiesnek, nem nézve a károkat, amit okoznak” – írta a független országgyűlési képviselő Facebook-oldalán, ahol közzé is tette a kikért adatokat.
Garai Szakács László

2021. december 29. 19:44

Kötelező hatéves beiskolázás: Szél
Bernadett kormányzati adatokkal bizonyítja, kudarcot vallott az
Orbán-kormány

„Hoznak egy rossz törvényt, ami rossz a gyerekeknek, szülőknek, óvodáknak, minden szereplőnek, és már adatok is igazolják, hogy romlik a teljesítmény és komoly iskolai kudarcok is vannak, a kormányt mindez nem érdekli” – írja abban a bejegyzésében Szél Bernadett független országgyűlési képviselő, amiben arról számol be, kikérte az EMMI válaszát, amit az ombudsman korábbi jelentésére küldött, és meglepő számokat talált benne.

 

Szél állítja, az adatok alapján egyértelmű: „egy év alatt közel duplájára (!) nőtt a szülők által kért évismétlések száma és több mint másfélszeresére azon iskolák száma, ahol romlott az elsősök teljesítménye!”

 

Azt is írja, „az ombudsman a jelentésében több intézkedést is kért a minisztériumtól, például hogy később is lehessen benyújtani az iskolahalasztási kérelmet, kapjanak közérthető tájékoztatást a szülők, erősítsék meg a pedagógiai szakszolgálatokat és indítsanak felmérést az iskolai tapasztalatokról.”

 

Maruzsa Zoltán oktatási államtitkárnak kellett válaszolnia az ombudsmani levélre, ami eljutott szélhez. Maruzsa komoly bajban volt, hiszen

  • nem lehetett sorosozni,
  • nem lehetett baloldalazni,
  • nem lehetett Brüsszelezni.

 

Nem volt más választás: koronavírus-járvány. Az tehet mindenről.

 

De miről is tehet az EMMI szerint a covid?

Újra Szél Bernadett posztját idézzük:

 

„11 364 fővel több elsős iratkozott be a 2020/2021-es tanévben, mint egy évvel korábban, ebből az állami fenntartású iskolákra plusz 8714 gyermek jutott. A növekedés 12 százalékos volt, az első osztályok száma 6,6 százalékkal nőtt. Az egy osztályra jutó elsősök száma 21,36-ról 22,54-re nőtt.

 

Az átalakítás első évének végén 1,7-szeresére nőtt a szülők által kért évismétlések száma, 2147-ről 3851-re, arányaiban 2,97-ről 4,76 százalékra. Emellett negyedével csökkent azon iskolák száma, ahol javult az elsősök teljesítménye és több mint másfélszeresére nőtt azoké, ahol romlott a teljesítményük.”

 

Az országgyűlési képviselő hangsúlyozza, csak részben magyarázza a romló adatokat a koronavírus-járvány: „a 2020 tavaszi iskolabezárás után nem változtak érdemben az adatok: az évismétlések száma még csökkent is, és egyszerre nőtt a javuló és a romló iskolai teljesítményt mutató iskolák száma.”

 

Szél Bernadett szerint van, lenne megoldás:

 

„a gyerekek érdeke márpedig az, hogy iskolai kudarcok nélkül kezdjék meg a tankötelezettségüket. Ez pedig nem parancsszóval fog megtörténni, erőszakkal beterelve a gyerekeket az eltérő fejlettségi szinteket kezelni képtelen iskolákba, hanem egy olyan óvodai-iskolai átmenettel, ami valóban képes az egyéni különbségek kezelésére, a személyre szabott fejlesztésre és az iskolára való felkészítésre, sok-sok megfizetett szakemberrel!”