Korunk népbetegségei között vannak a gerincproblémák

Sajgó vagy beállt, főleg reggel merev, nem hajló derék. Fájó, nehezen forduló nyak. Gyengülő vállak, fájdalom hátunk közepe tájékán vagy a lapockák közt. Zsibbadás a fenékben, a comb hátsó oldalán. SZPONZORÁLT TARTALOM
Szeged.hu

2022. március 01. 14:19

Korunk népbetegségei között vannak
a gerincproblémák

Egy szakmai körökben keringő mondás szerint kétféle ember létezik: aki porckorongsérves és aki az lesz. És még ha ez így persze túlzás is, érdemes egy pillanatra komolyan venni ezt a mondatot.

 

A fenti tünetek mindegyike arra utal ugyanis, hogy gerincünkkel nincs minden rendben. Az emberi testet nem tétlenségre és főleg nem ülésre tervezték. Az életkor előrehaladtával csökken gerincünk tartóereje, rugalmassága, ezzel párhuzamosan a testünk megtartásában kulcsszerepet játszó izmok ereje is. De életmódunkkal, célzott mozgással sokat tehetünk gerincünkért.

 

Mi a gerincsérv?

A porckorong sérvesedése (közkeletű nevén a gerincsérv) leggyakrabban a lumbális, azaz a gerinc alsó szakaszán jelentkezik. Ilyenkor a két csigolya közti porckorong valamely irányban kitüremkedik, kiboltosul. Ez a kiboltosulás nyomhatja a mellette kilépő ideggyököket, ami fájdalmat és a mozgásterjedelem beszűkülését okozza. Kezeletlen állapotban a tünetek súlyosbodhatnak, egyre gyakoribbá válik a lábak zsibbadása. Legszélsőségesebb esetén a folyamat vége akár bénulás is lehet.

 

De mi okozza ezt? Több tényező is hozzájárul, de az biztos, hogy a mozgásszegény, ülő életmód hatása kiemelkedik ezek közül. Gyermekkorunktól kezdve ülünk: az iskolapadban, a buszon, az autóban. Aztán sokan közülünk végigülik a munkahelyükön töltött éveket. Ülünk a konyhaasztalnál, a TV előtt, a sportcsarnokban. A sok üléstől gerincünk alsó szakaszára extrém teher nehezedik. A helytelen üléspozíció miatt természetes S alakja C alakúvá válik. A törzs támasztásában – és így a gerinc tehermentesítésében – kulcsszerepet játszó mélyizmok ellustulnak, gyengülnek. Más izmaink megnyúlnak és így erejükből veszítenek. A statikus pozícióban rögzült izmok és ízületek befeszülnek, mozgásterjedelmük csökken.

 

 

Célzott megelőzéssel tehetünk ellene

Fel kell készítenünk izmainkat (az úgynevezett core vagy mélyizmokat), hogy besegítsenek gerincünknek, levéve róla a teher egy részét. Az Első Szegedi Gerincstúdióban erre a célra elsősorban a core erősítő tornát ajánljuk. Itt megtapasztaljuk, hogy azok az izmok is el tudnak fáradni, amelyeknek eddig a létezéséről sem tudtunk.

 

Fontos a kisízületek rugalmasságának helyreállítása és az izmok regenerálása is. Ennek a célnak elsősorban a nyújtáson, angol szóval stretchingen alapuló mobilizáló torna felel meg legjobban. Az ülőmunkát végzőknek pedig a gerinc ágyéki szakasza mellett a nyaki gerincre és a csípő, medence környékére is fokozott figyelmet fordító ülőmunka tornát ajánljuk.

 

De ne feledje: a legtöbbet akkor teszi gerince egészségéért, ha rendszeresen mozog, sportol. Munkahelyén is álljon meg és álljon fel néha. Óránként öt percet szánjon rá, hogy kinyújtózzon, de telefonálás közben is sétálgasson, ha lehet.

 

Az odafigyelés és az Első Szegedi Gerincstúdió kiscsoportos, maximum öt fős, gyógytornász által vezetett órái együttesen biztosítják gerince megfelelő állapotát, életminősége fenntartását.

 

(X)

Címlapon

mutasd mind