Kétnapos színházpedagógiai alkotótér nyílt tanároknak a nagyszínházban

Kétnapos műhelymunka kezdődött ma délelőtt a szegedi színházban, ahol húsz középiskolai magyar tanár tekinthet be a színházpedagógia változatos módszer- és formavilágába. A cél, hogy később minél több diákot neveljenek színházszerető és -értő felnőtté.

2020. augusztus 28. 18:29

Kétnapos színházpedagógiai alkotótér nyílt tanároknak a nagyszínházban

A szegedi teátrumban három évvel ezelőtt indult színházpedagógiai alkotótér azért jött létre, hogy olyan színházi nevelési programokat hívjon életre, melyek segítségével

sikerül elérni azt, hogy az érdeklődők nem pusztán nézői az egyes előadásoknak, hanem résztvevőivé válnak a színházban zajló művészeti folyamatoknak.

A cél, hogy együtt alkotó és gondolkodó, a színházi kultúrát értő és formáló közösségeket hozzanak létre. 

– A Kooperáló elnevezésű színházpedagógia programsorozatunkban többek között felkészítjük a fiatalokat egy-egy színházi előadásra, majd azt követően egy interaktív foglalkozás keretében közösen fel is dolgozzuk a látottakat. Fontos cél, hogy értőbb és tudatosabb nézőket neveljünk. Ehhez nyújt nagyon fontos segítséget az alkotóműhely. Ez a kétnapos tréning is a segítségről szól, de

most a pedagógusoknak szeretnénk segítséget nyújtani ahhoz, hogy később, a tanórákon is alkalmazni tudják majd azokat a drámapedagógiai fogásokat, amiket itt most elleshetnek

– mondta a foglalkozások előtt Kállai Ákos színházpedagógus.

Nézőnevelők: Kallai Ákos és Almádi Róbert (fotók: Szabó Luca)

Az ötlet egy makói magyartanáré, Almádi Róberté volt:

– Korábban már több élménypedagógiai továbbképzésen is részt vettem, de azok olyan rövidek voltak, hogy képtelenség volt ellesni a módszertant. Azért kerestem meg a szegedi színházat, hogy szervezzünk közösen egy olyan kétnapos workshopot, ahol megtanítjuk a pedagógusokat arra, hogyan alkalmazhatják a drámapedagógiai módszereket a tanításban. Elsősorban magyar tanárokat hívtunk, hiszen az irodalom egyik alkalmazott területe a színház.

Húsz középiskolai pedagógus el is jött a kétnapos programra, elsősorban Szegedről, de jöttek tanárok Makóról, Mindszentről, Hódmezővásárhelyről és Kiskunhalasról is. 

A két nap alatt a nagyszínházban először önálló játékokat mutatnak be a pedagógusoknak, majd másnap egy-egy irodalmi műhöz kapcsolódva olyan ötleteket, amellyel a tanórákon is könnyebben fel lehet majd dolgozni egy adott irodalmi művet. 

– Fontos, hogy a színház képes nyitni az iskolai oktatás felé, a pedagógusok pedig az oktatás oldaláról közelítik meg a módszertani problémákat, így a közös fegyvertárral eredményesebbek tudunk majd lenni az oktatásban is – mondta Almádi Róbert.

– Most hasonló jellegű foglalkozásokkal, játékokkal várjuk a tanárokat, mint amivel a diákjaikat az előadások előtt és után. Így elsajátítva a módszert, később ők maguk, a saját iskolájukban is tudnak majd hasonló színházpedagógia órákat tartani – mondta el Kállai Ákos.

Jó hangulatban megy a legjobban a műhelymunka

A pedagógusokat köszöntő Barnák László főigazgató pedig arról beszélt, hogy a három éve elindult Kooperáló programmal a színház művészi működését igyekeznek kitágítani.

Barnák László elmondta, a céljuk, hogy a pedagógusokkal együttműködve minél több fiatal számára tegyék vonzóvá a színházat. Tavaly közel 30 ezer diákot láttak vendégül a teátrumban.

A program az idén is folytatódik, többek között a két új bemutatót – az 1984-et és a Sirályt – is bevonják a programba, azaz előadások előtt és után is beszélgetnek majd a diákokkal az új produkciókról.

– A tanulás lehet játék, de a játék mindig tanulás is. Azt szeretném, ha erről szólna ez a két nap! – mondta bevetőként Kállai Ákos, majd játékra hívta a tanárokat. 

Első nap koncentrációs és energetikai játékok vártak rájuk, holnap pedig konkrét színházi előadásokat és irodalmi műveket fognak elemezni, de azt is megtapasztalhatják, hogy milyen Nyinaként felvenni egy pulóvert úgy, hogy az a Sirály jelentéstartalmaival van felruházva.

rag

Tovább olvasom