Hogyan tudja a szalámigyár meggyőzni a dolgozóit, érdemes fenntartható módon munkába járni? Könnyebben, mint gondolnánk – és nem is állnak le

Lehet-e a disznót vágni home office-ban? Ipari mennyiséget nyilván nem. De nemcsak otthoni irodáról szól az élet, a fizikai munkavállalók esetében is a fenntarthatóság, a mobilitási újdonságok legalább olyan fontosak, mint az irodai dolgozóknál. Ezeknek a szemlélet is formáló közlekedési formáknak egész garmadája megvalósult a Pick Szeged Zrt.-nél.
Garai Szakács László

2021. november 25. 20:41

Hogyan tudja a szalámigyár meggyőzni
a dolgozóit, érdemes fenntartható módon munkába járni?
Könnyebben, mint gondolnánk – és nem is állnak le

Három nagy „témakör köré csoportosították” a Pick Szeged Zrt.-nél a SASMob projekt keretében megvalósított közlekedési, mobilitási, fenntarthatósági fejlesztéseket. Ezekről beszélt a Szent-Györgyi Agórában megtartott SASMob projekt zárókonferenciáján Kónya-Ormándi Anna és Kékes-Szabó Marietta, a cég projektmenedzserei.

 

A Picknél évek óta nagyon fontos a környezetvédelem, a környezettudatos, fenntartható működés, ezek szellemében is fejlesztik folyamatosan a gyártási technológiát – mondta Kékes-Szabó Marietta, majd rögtön átadta a szót kollégájának. Kónya-Ormándi Anna ezután arról beszélt, a Picknél is a helyzetértékeléssel kezdődött a SASMob projektben a munka, felmérték a munkavállalók mobilitási szokásait, azaz, hogy kik, hogyan járnak dolgozni, majd a kiértékelések után határozták meg, merre induljanak el.

 

– Nálunk is a legfontosabb a szemléletformálás volt, hogy minél több munkavállalónk fenntartható módon járjon dolgozni. A vállalati mobilitási tervünk ehhez volt egy akcióterv. Volt egy alapvető képünk arról, mit szeretnénk megvalósítani. Szerencsére a munkavállalói javaslatok passzoltak ehhez – sorolta Kónya-Ormándi Anna. A Picknél a Szabadkai úti telephelyen az autóparkolókat éppúgy fejlesztették, mint a kerékpáros infrastruktúrát. Utóbbi azt is jelentette, hogy a tárolókat felújították és újakkal is bővítették kerékpáros parkolási lehetőségeket, sőt, saját kerékpárműhelyük is lett. Fontos volt az autós parkolásnál, hogy sorompóval védik a saját vállalati parkolójukat, csak azok állnak ott meg, akik tényleg a cégnél dolgoznak.

 

Odafigyeltek a közösségi közlekedés vonzerejének további növelésére is: ennek kapcsán a legfontosabb intézkedésük az volt, hogy megkérték az SZKT-t, telepítsen jegy- és bérletautomatát, a dolgozóik így már a gyáron belül is megvásárolhatják bérleteiket, menetjegyeiket. De tartottak érzékenyítő tréningeket is a Pick dolgozóinak. A mobilitási változás elsősorban a kerékpáros közlekedésben érhető tetten, de Kónya-Ormándi Anna azt is megjegyezte, a koronavírus-járvány miatt a szokások módosulásáról egyelőre nincs még igazán pontos képük.

 

Ami meglepte a két projektmenedzsert az a közös együttműködés: egyáltalán nem számítottak arra, hogy ennyi pozitív tapasztalatot, javaslatot kapnak a SASMob projekt többi szereplőjétől.

 

Az irodai alkalmazottaknál, amikor arra szükség volt, home office-ban dolgoztak, ennek kapcsán két kérdést tettek fel a projektmenedzserek, ezek eredményei itt látható:

 

 

Annak nagyon örülnek a Picknél, hogy a home office nem zilálta szét a csapatmorált és nem ment a hatékonyság rovására az otthoni munkavégzés. És az irodai dolgozók közül a home office-időszak végén sokan kerékpárral kezdtek munkába járni. A munkavállalók informálására egy dolgozói tájékoztató rendszert hoztak létre, ebbe a Szabadkai úti telephelyen a televíziók beüzemelése éppúgy beletartozik, mint a területenként info percek bevezetése – ez a legfrissebb akciójuk, szeptemberben vezették be.

 

A jövő évre is vannak már terveik, amiket a SASMob inspirált:

  • 2022 a Picknél az egészség éve lesz,
  • azt is tervezik, hogy 2022 kilométert tekernek – ez lesz az első ilyen jellegű kerékpáros kihívásuk.

 

Emellett éves kerékpár-szervizelést szerveznek, sőt kerékpáros reggeliket is rendeznek majd.

 

A SASMob zárókonferenciájának korábbi előadásai: