Hász Róbert: Rabja vagyok a történetnek – kötetbemutató a Móra Szakkollégiumban

Önmagában is figyelemre méltó, ha íróként sikerül az a bravúr, hogy regénytrilógiát tegyen le az asztalra valaki. Hász Róbert hét-nyolc egészen más témájú regénnyel a háta mögött alkotta meg a zombori Fábián Marcell alakját, és adta ki Fábián Marcell pandúrdetektív tizenhárom napja című kötetét 2018-ban.
A regény kifejezetten kedvező fogadtatásra talált, ám ennek ellenére akkor még nem merült fel a szerzőben, hogy újabb regényt írjon a zombori rendőrről. Nem véletlenül jegyezte meg a szerda esti, Móra Szakkollégiumban tartott esten, hogy amennyiben ír az ember, akkor ne tervezzen. És valóban: minden máshogyan alakult.
Bár az előre eltervezettség hiányzott, mégis egy évvel később kijött Fábián Marcell és a táncoló halál című regény, és tavaly ennek a regénysorozatnak a legújabb darabja, a Fábián Marcell és a Hét nővér. Kovács Krisztina irodalomtörténész, moderátor kérdésére elmondta: ijesztő volt számára az elhatározás, hogy megírja az első kötet folytatását. Egyfelől, ilyet még soha nem tett, másfelől eleinte nem volt világos, hogyan oldható meg ez a feladat.
Az első Fábián Marcellről szóló regénnyel krimiíróként is debütált, magának és az irodalmi közéletnek is meglepetést okozott azzal, hogy olyan műfaji területre merészkedett, ahol még nem járt, és korábban nem tervezte, hogy ellátogat ide.
Saját bevallása szerint az írás neki mindig rejtélyeket jelent, és ha ez így áll, akkor ehhez remek terep a detektívregény. A huszadik század legelején a Bácskában, Zomborban játszódó történet cselekményidejét az utolsó emberléptékű évtizednek nevezte a beszélgetésben Hász Róbert, amikor a világ technicizáltsága még nem lépett át egy kritikus határt.

Nem tudom, hogy dicséret vagy sértés, ha a Fábián Marcell-regényeket Agatha Christie-regényeihez hasonlítom – fogalmazott a beszélgetőtárs Kovács Krisztina, aki a történetbonyolítás, a titok megfejtésének mesteri módját kívánta ezzel kiemelni a kortárs író esetében, hozzátéve:
nyilvánvaló, hogy Hász prózája szépirodalmi igényű, ellentétben az angol szerzővel.
Az író gyermek- és fiatalkorát Zomboron töltötte, a pontos helyismeret sokat segített a regények megírásban, valamint az 1880-as évek elejétől az első világháború végéig megjelent Bácska című lap olvasása, ami kifogyhatatlan ismeretanyaggal segítette a regények megírását – derült ki az esten.
A történetekben sok a valós, de még több a kitalált alak. Az előbbiek táborához tartozik a jelentős századfordulós prózaíró, Gozsdu Elek, aki Zombor ügyésze volt 1905-ig. A regényekben rendre feltűnik.
A történetet kellett kitalálni, a regényfigurák a korabeli sajtóból „érkeztek” – árulta el Hász Róbert, aki ennek kapcsán arról is beszélt: a detektívregények kétharmadáig íróként maga sem tudja, hogyan zárul a regény, addig nagy szabadságfok mellett ír, a kötöttségekkel innentől kezdve kell megbirkóznia.

– Rabja vagyok a történetnek, a regényfigurák maguk építik fel a világukat – fogalmazott az író, érzékeltetve, hogy a regényírásában kevesebb a tudatosság, mint azt a kívülálló gondolná. Kitért arra is, hogy a három detektívregény más-más elbeszéléstechnikával készült, egyszerűen, mert íróként másodjára unalmas volna ugyanúgy írni, ahogyan korábban.
A monarchiabeli bácskai kisvilágát és annak atmoszféráját szerette volna a Fábián Marcell-regényekben megteremteni, irodalmi mintákkal és előképekkel ennek kapcsán keveset foglalkozott, leszámítva az 1909 és 1995 között a Vajdaságban élő Herceg János írásmódját – árulta el az író, aki postai kihordóként ismerkedett meg a Zomboron élő idős irodalmárral.
A közönség rákérdezett: nem tervezik-e a Fábián Marcell-történetek megfilmesítését. Kiderült, az ehhez szükséges jogokat egy produceriroda megvette. A filmterv nem kapott támogatási összeget, és ez az opció hamarosan lejár, ami így visszakerül az íróhoz. Bíztató hír, hogy egy másik filmescsapat komoly érdeklődést mutat a filmjogok megszerzése iránt.
Kovács Krisztina moderátor, egyetemi adjunktus felkészültsége és beszélgetésvezetése imponálóan magas színvonalú volt.
Ugyancsak a Hász Róbert krimijeinek sikerességét jelzi, hogy a Fábián Marcell tizenhárom napja című regény harmadik kiadása nemrégen került a könyvesboltokba. Mutatja ez azt is, hogy a kortárs irodalom adott esetben sikeres is lehet. Nocsak, nocsak.