Knezevics Viktort javasolja az SZKT élére a pénzügyi bizottság; maratoni vita az új parkolózónáról

Maratoni üléssel kezdődött szerdán reggel a július 4-i közgyűlés előtti bizottsági dömping. A pénzügyi bizottság tagjai szinte egész délelőtt vitáztak a város új parkolási rendeletéről, amely nemcsak megemelné a várakozási díjakat, de ki is bővítené jövőre a parkolási zónákat. Előtte azonban még meghallgatták a Szegedi Közlekedési Kft. vezetésére jelentkező három jelöltet.
Rafai Gábor

2022. június 29. 14:46

Knezevics Viktort javasolja az SZKT élére a pénzügyi bizottság; maratoni vita az új parkolózónáról

Szeged közgyűlése azért írt ki pályázatot a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatói posztjának betöltésére, mert a korábbi vezető, Majó-Petri Zoltán kérte a felmentését. 

 

A felhívásra összesen három aspiráns adta be a pályázatát.

 

  • Elsőként Riczel Richárdot hallgatta meg a bizottság, aki Budapestről érkezett az ülésre. A geográfus végzettségű jelölt korábban a BKV-nál dolgozott, három éve pedig a Nemzeti Közlekedési Központ alkalmazottja.
    Pályázatában elsősorban azt emelte ki, számára legfontosabb, hogy gazdaságilag stabil lábakra állítsa a szegedi céget, megbecsülje a dolgozókat, optimálisabbá tegye a menetrendet és megpróbálja felújítani az elöregedett járműparkot.
  • A szintén geográfus végzettségű Orbán Kristóf családjával jelenleg Deszken és egy kft.-nél osztályvezető.
    Ő folytatni szeretné azt a munkát, amit elődje elkezdett, mert jó iránynak tartja Majó-Petri Zoltán örökségét. Kiemelte, hosszú távon autómentes városban gondolkodik, ezért erősítené a kerékpáros és közösségi közlekedés további elterjedését. Szeretné bevonni hosszú távon a mesterséges intelligencia vívmányait is a közlekedésszervezésbe, valamint térségben gondolkodva vezetné a társaságot.
  • A harmadik jelölt, Knezevics Viktor közgazdász, a BP országigazgatói széke után aspirál a szegedi társaság vezetésére. Ő is a fenntarthatóságot tartja a legfontosabbnak a közlekedésben, de javítani szeretné a társaság brand-jét és mobilitási szolgáltatóvá kívánja fejleszteni az SZKT-t.

 

A bizottság végül úgy döntött, azt javasolja közgyűlésnek, Knezevics Viktort nevezzék ki az SZKT élére.

 

Heves vitát váltott ki ezt követően a város új parkolási rendelete. 

 

Teljesen új rendeletet léptetne hatályba ugyanis Szeged közgyűlése a parkolással kapcsolatban, mert az utóbbi években hatalmas változások zajlottak le ezen a téren, a rendelet viszont maradt a régi. 

 

– Az elmúlt években jelentős volt az infláció, a kormány elvette a gépjárműadót, a koronavírus-járvány miatt többször is ingyenes volt a parkolás az egész országban. Ezek jelentős bevételkiesést okoztak. Éppen az ingyenessé tett parkolás bizonyította be, a parkolási díjnak komoly forgalomszabályozó hatása van. Jelenleg az összes magyar nagyváros árat emel és újragondolja a parkolási rendszerét. Ezt teszi Szeged is, most hat évnyi inflációt kell beépíteni a tarifákba – mondta Nagy Sándor.

 

Az alpolgármester elmondta, fontos szempont, hogy fenntartható maradjon a szegedi közlekedés, ennek egyik fontos eszköze egy jól működő parkolási szisztéma.

 

Egy korábbi közgyűlési döntés miatt már pénteken változik a parkolás díja Szegeden, de az igazi nagy változás 2023. július 1-jén várható, ha megszavazza a közgyűlés Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester előterjesztését. 

 

A parkolási díjak emelésén túl ugyanis a tervezet szerint a nagykörúton kívül is lehetnek majd fizetőzónák és Újszeged egy részét – döntően a liget körüli utcákat, valamint a Torontál téri P+R parkolót  – is bevonnák a fizetős zónákba.

 

A vita során Chovanecz Kata fideszes képviselő többek közt azt javasolt, egy erzsébetvárosi minta alapján vegyék be a készülő rendeletbe, hogy este 6 és reggel 8 óra között legyen a lakosoknak fenntartott kizárólagos parkolási lehetőség egyes városrészekben, ahol ez indokolt.

 

Joób Márton és Szabó Bálint – bár mindketten alapjában véve egyetértettek azzal, hogy változtatni kell a parkolás jelenlegi rendszerén, azt kérték, az előterjesztést vegyék le a napirendről és halasszák el októberre, közben pedig egyeztessenek az érintett területeken élőkkel.

 

A bizottság végül szavazott: közgyűlési tárgyalásra alkalmasnak találta a többség a rendelettervezetet.