Knezevics Viktort javasolja az SZKT élére a pénzügyi bizottság; maratoni vita az új parkolózónáról

Szeged közgyűlése azért írt ki pályázatot a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatói posztjának betöltésére, mert a korábbi vezető, Majó-Petri Zoltán kérte a felmentését.
A felhívásra összesen három aspiráns adta be a pályázatát.
- Elsőként Riczel Richárdot hallgatta meg a bizottság, aki Budapestről érkezett az ülésre. A geográfus végzettségű jelölt korábban a BKV-nál dolgozott, három éve pedig a Nemzeti Közlekedési Központ alkalmazottja.
Pályázatában elsősorban azt emelte ki, számára legfontosabb, hogy gazdaságilag stabil lábakra állítsa a szegedi céget, megbecsülje a dolgozókat, optimálisabbá tegye a menetrendet és megpróbálja felújítani az elöregedett járműparkot. - A szintén geográfus végzettségű Orbán Kristóf családjával jelenleg Deszken és egy kft.-nél osztályvezető.
Ő folytatni szeretné azt a munkát, amit elődje elkezdett, mert jó iránynak tartja Majó-Petri Zoltán örökségét. Kiemelte, hosszú távon autómentes városban gondolkodik, ezért erősítené a kerékpáros és közösségi közlekedés további elterjedését. Szeretné bevonni hosszú távon a mesterséges intelligencia vívmányait is a közlekedésszervezésbe, valamint térségben gondolkodva vezetné a társaságot. - A harmadik jelölt, Knezevics Viktor közgazdász, a BP országigazgatói széke után aspirál a szegedi társaság vezetésére. Ő is a fenntarthatóságot tartja a legfontosabbnak a közlekedésben, de javítani szeretné a társaság brand-jét és mobilitási szolgáltatóvá kívánja fejleszteni az SZKT-t.
A bizottság végül úgy döntött, azt javasolja közgyűlésnek, Knezevics Viktort nevezzék ki az SZKT élére.
Heves vitát váltott ki ezt követően a város új parkolási rendelete.
Teljesen új rendeletet léptetne hatályba ugyanis Szeged közgyűlése a parkolással kapcsolatban, mert az utóbbi években hatalmas változások zajlottak le ezen a téren, a rendelet viszont maradt a régi.
– Az elmúlt években jelentős volt az infláció, a kormány elvette a gépjárműadót, a koronavírus-járvány miatt többször is ingyenes volt a parkolás az egész országban. Ezek jelentős bevételkiesést okoztak. Éppen az ingyenessé tett parkolás bizonyította be, a parkolási díjnak komoly forgalomszabályozó hatása van. Jelenleg az összes magyar nagyváros árat emel és újragondolja a parkolási rendszerét. Ezt teszi Szeged is, most hat évnyi inflációt kell beépíteni a tarifákba – mondta Nagy Sándor.
Az alpolgármester elmondta, fontos szempont, hogy fenntartható maradjon a szegedi közlekedés, ennek egyik fontos eszköze egy jól működő parkolási szisztéma.
Egy korábbi közgyűlési döntés miatt már pénteken változik a parkolás díja Szegeden, de az igazi nagy változás 2023. július 1-jén várható, ha megszavazza a közgyűlés Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester előterjesztését.
A parkolási díjak emelésén túl ugyanis a tervezet szerint a nagykörúton kívül is lehetnek majd fizetőzónák és Újszeged egy részét – döntően a liget körüli utcákat, valamint a Torontál téri P+R parkolót – is bevonnák a fizetős zónákba.
A vita során Chovanecz Kata fideszes képviselő többek közt azt javasolt, egy erzsébetvárosi minta alapján vegyék be a készülő rendeletbe, hogy este 6 és reggel 8 óra között legyen a lakosoknak fenntartott kizárólagos parkolási lehetőség egyes városrészekben, ahol ez indokolt.
Joób Márton és Szabó Bálint – bár mindketten alapjában véve egyetértettek azzal, hogy változtatni kell a parkolás jelenlegi rendszerén, azt kérték, az előterjesztést vegyék le a napirendről és halasszák el októberre, közben pedig egyeztessenek az érintett területeken élőkkel.
A bizottság végül szavazott: közgyűlési tárgyalásra alkalmasnak találta a többség a rendelettervezetet.