Forgalom a koronavírus-járványban: az első hullámban visszaesett, majd szép lassan újra növekedésnek indult az autós közlekedés Szegeden

Keringünk a belvárosban, keressük a parkolóhelyeket. Miközben a közösségi közlekedési eszközöket kevesebbet használjuk. Ennek a home office éppúgy az oka, mint az, hogy az iskolák áttértek az online oktatásra.

2021. április 28. 18:49

Forgalom a koronavírus-járványban: az első hullámban visszaesett, majd szép lassan újra növekedésnek indult az autós közlekedés Szegeden

A SASMob projekt keretében több mint egy éve mérik a Belvárosi híd forgalmát. Ez nem egyszerűen csak azt jelenti, hogy össze tudják számolni, egy nap hány jármű haladt át a Tisza fölött, azt is tudják, hogy trolibuszon hányan utaznak egyszerre. Az adatok szépen gyűlnek, különböző adatforrásokat használnak a projekten belül – jöjjön két nagy adatsor egymás után, tényleg nagyok lesznek, sokat kell tekerni, sőt, nagyíthatók is:

Kattintson ide, nagyítsa ki a grafikonokat!
  • a közúti forgalmat a klasszikus, kamerás módszerrel mérik,
  • wifi alapú mérések segítségével ezt még részletesebbé tudják tenni

sőt, vannak már olyan kísérleti járművek, amiken szenzorrendszerek vannak: kamerával és wifivel egyszerre számolják a forgalmat, de még mielőtt megijednének, még ott, a trolibuszon a kamera által készített képeket visszafejthetetlen számsorokká alakítják át (fel és leszállók száma), és ezeket továbbítják.

Ide kattintva kinagyíthatja a grafikonokat!

De nemcsak így számolnák minket: vannak olyan trolik, amelyek saját súlymérése része a telemetriájának, ott a tömeg változás alapján több, mint kilencven százalékos pontossággal meg tudják becsülni, mennyien utaztunk egy járművön.

– Több milliós adatsorunk van már: nagyon értékes adatbázist sikerült összerakni: tudjuk azt, egy adott időpont egy bizonyos járművön hányan voltak – mondta Bilicki Vilmos, a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Informatikai Intézet Szoftverfejlesztés Tanszékének adjunktusa.

A SASMob projekt kamerás adatszámlálásával külön tartják nyilván a Belvárosi hídon áthaladó gyalogosok, kerékpárosok, személygépkocsik, közösségi közlekedési eszközök, teherautók számát. Ezt is két éve számolják már, így a teljes projektben több, mint tizenötmillió adatsoruk van. – Ez már elegendő adat arra, hogy ezen múltbéli adatok elemzésével „megjósoljunk” jövőbeli eseményeket, azaz mondjuk azt, hogy esős időben mennyivel többen ülnek autóba. Könnyebb megbecsülni egy dugó méretét a hídon. Ilyen mély adathalmaz nem sok van a világon – jegyezte meg az adjunktus.

És ezekben az adatsorokban szépen látszanak a koronavírus-járvánnyal kapcsolatosan meghozott döntések: az ingyenes parkolás, az online oktatás bevezetése, a menetrendi változások. – Látszik az adatsorokban, hogy a diákok otthon maradtak. Ezeket a külön időintervallumokat is lehet vizsgálni, kimutathatóak ezek a változások.

Az első hullámban a kijárási korlátozások idején jelentősen lecsökkent a forgalom, manapság ez már jóval nagyobb, de még kisebb mint a vírus kezdete előtt volt. És látszik az ingyenes parkolás hatása vagy az iskolák zárása is az adatsorokban – mondta Bilicki Vilmos. A parkolással, kapcsolatosan az lesz majd érdekes, hogy látható lesz, hogyan parkoltunk, azaz lesznek hipotézisek arról is, mikor, mely időszakokban kerestük a parkolóhelyeket.

gszl