Fejlett kerékpáros infrastruktúra, elégedett munkavállaló: ez lenne a mobilitás sikerreceptje?

Hogyan lehet jól megtervezni egy cég munkavállalóinak a mobilitását? Egyáltalán: miért van erre szükség? Mit lehet nyerni vele? A SASMob projektben hét különböző méretű cég hét különböző, de bevált, működő terve szolgálhat mintául más munkáltatóknak, érdemes ezzel az első ránézésre akár marginálisnak is nevezhető dologgal foglalkozni: hogyan, mivel járjon munkába a munkavállaló?
Garai Szakács László

2021. november 17. 19:20

Fejlett kerékpáros infrastruktúra,
elégedett munkavállaló: ez lenne a mobilitás sikerreceptje?
  • Mobilitásmenedzser kinevezése, mobilitásmenedzsment megalakulása.
  • Telephelyi felmérés és kérdőív a munkavállalók mobilitási szokásairól.
  • Mobilitási terv elkészítése.
  • Megvalósítás – infrastrukturális beavatkozásokkal és soft intézkedésekkel.

 

A munkavállalói terv megismétlése és a mobilitási terv frissítése.

Ez az az öt pont, ami megegyezett a SASMob projekt keretében együttműködő cégek – Szeged önkormányzata, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nkft., az SZTE Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ, a Pick, a Deutsche Telekom IT Solutions, az evosoft és a Griffsoft – mobilitási tervében. Szabó Noémi, a Mobilissiumus Kft. településtervező mérnöke a SASMob projektnek a Szent-Györgyi Albert Agóra Informatóriumában megtartott zárókonferenciáján arról beszélt, mindegyik cégnél kulcsszerepe volt a mobilitásmenedzsernek, aki az egész mobilitási tervet, annak lebonyolítását koordinálta. De miről is van valójában szó, amikor ilyen hangzatos(nak tűnő) titulusokkal dobálózunk? A mobilitásmenedzsernek többek között az is a feladata volt, hogy felmérje,

 

Szabó Noémi

 

  • hogyan, mivel járnak munkába a dolgozók,
  • hány parkolóhely van a cégnél, a cég környékén,
  • mennyi kerékpártárolója van a cégnek,
  • azok milyen állapotban vannak,

ezek mennyire vannak kihasználva. Az említett kérdőív elkészítése, kitöltetése is fontos feladat volt, volt olyan cég, ahol korábban egyáltalán nem foglalkoztak ilyesmivel, bele sem gondoltak abba egyik oldalon sem, hogy észrevétlenül, minimális befektetéssel mekkora előrelépéseket lehet valójában tenni.

 

Indulási állapotok a SASMob-projektben részt vevő cégeknél, 1. rész: ezek voltak a mobilitásmenedzserek első felmérésének eredményei. Azt lehet látni az ábrákon, hogy az egyes cégek munkavállalói százalékos arányban hogyan járnak dolgozni. Mindkét grafikon nagyítható; forrás Szabó Noémi előadása

 

A felmérések alapján azután a kisebb infrastrukturális beavatkozásokon túl szemléletformáló kampányokat, tréningeket tartottak.

 

Indulási állapotok a SASMob-projektben részt vevő cégeknél, 2. rész: ezek voltak a mobilitásmenedzserek első felmérésének eredményei

 

De mégis, milyen kézzelfogható dolgok történtek?

  • A Deutsche Telekom IT Solutionsnél kerékpártárolókat építettek, sőt, szervizállomásuk is van és arra is figyeltek, hogy a kapcsolódó kerékpárutakat és járdákat kiépítsék. Van öt, bérelhető céges kerékpárjuk. És arra is odafigyeltek, hogy nem árt, ha van egy tusoló, öltöző, ahol fel lehet frissülni, át lehet öltözni, és nem kell, izzadtan, csatakosan elkezdeni dolgozni.
  • Az önkormányzat az épületek belső udvarán mobil kerékpártámaszokat tett ki, itt is figyeltek a vizesblokk fejlesztésére, és náluk is vannak bérelhető kerékpárok. Ezen kívül kerékpáros reggeliket szerveztek és a SASMob projekten belül megvalósított applikációk használatára ösztönözték a dolgozóikat
  • Az evosoftnál a cég méretéhez képest hatalmas céges kerékpárosflotta van, sőt, elektromos rollereket is használhatnak a munkavállalóik. Aktívan részt vesznek a Bringázz a Munkába!-kampányokban, és náluk sem volt kérdés, hogy bővítik a kerékpártároló kapacitásukat, illetve, hogy telepítenek egy szervizállomást.
  • A környezetgazdálkodásnál nem egyszerűen csak bővítették a kerékpártárolókat, és kölcsönözhető kerékpárokat vásároltak, hanem pótszabadsággal is jutalmazták azokat, akik rendszeresen biciklivel jártak dolgozni.
  • A Picknél a kerékpáros infrastruktúra javításán túl a járdáikat is felújították, biztonságosabbá tették, és a parkolóhelyeiket is újrafestették, sőt, racionalizálták is azokat. Emellett kértek az SZKT-től egy jegy- és bérletautomatát, így a dolgozóik ott, gyáron belül is meg tudják venni a bérletüket.
  • A Griffsoftnál évente egyszer ingyen átnézethetik a dolgozók a kerékpárjaikat. Ők is fontosnak tartották, hogy applikációt fejlesszenek és hogy használják azt a dolgozóik.
  • A klinikai központ, mint a legnagyobb munkáltató, a huszonhét telephelyén mindent csinált, amit csak tudott, és amire lehetősége volt: a kerékpáros infrastruktúrát éppúgy fejlesztették, mint a parkolóhelyeket. Náluk sem volt kérdés, hogy kell egy bérletautomata. Elektromos autóknak töltőállomást is telepítettek, sőt, ők voltak olyan nagyok, hogy az SZKT-val egyeztettek a menetrend módosításáról is, hogy még többen használhassák a dolgozóik közül a közösségi közlekedési eszközöket.

 

A SASMob zárókonferenciájának korábbi előadása: