Ezer sebből vérzik az oktatásügy – fórum Grand Caféban

Mindezekről a STEP – Szegedi Tanárok Együttműködési Platformja és Egységes Szülői Front – Szeged szervezésében nyílt fórumot esett szó szerdán este a Grand Caféban közvetlenül a Dugonics téri és Széchényi téri több száz fős demonstráció után, ami a hazai oktatás mára teljesen ellehetetlenülő helyzetére szerette volna újból ráirányítani a figyelmet.
Az Egységes Diák Front, a VVL – Veritas Virtus Libertas, az Egységes Szülői Front, a Szegedi Tanárok Együttműködési Platformja és a Motiváció Műhely képviselőinek részvételével zajló fórumát Erdélyi Eszter, a szegedi Deák-gimnázium tanára moderálta.
A fórum meghívottjai úgy látták, hogy nem ők, hanem a kormányzat tette politikai kérdéssé az oktatásügy megváltoztatásért indított tiltakozásokat.
Ennek kapcsán arra hívták fel a figyelmet, hogy még a hazai középosztály sem tudja, hogyan lehet egy ilyen helyzetben aktivistává válni. Ha pedig ez így áll, akkor ez nem lehet elvárás az alacsonyabb társadalmi státuszban élőkkel szemben. A fórumon részt vevő szervezetek képviselői úgy látták, hogy
a társadalmat tudatosan nevelte le a jelenlegi hatalom a demokráciáról, ennek egyik látlelete, hogy a diákok szüleinek jelentős része félelemben él, nem mer megnyilatkozni az oktatást érintő kérdésekben, még akkor sem, ha ez gyerekét érinti.
A diákok szülei az alapvető jogaikat sem ismerik az oktatással kapcsolatosan, ezen a téren áttörést kellene elérni. Példaként hangzott el, hogy nem kérdeznek rá olyan alapvető fontosságú ügyekre sem, minthogy
egy-egy tantárgyat miért nem szakos tanár tanít gyerekének.
A magas iskolai óraszámok, az esztelenül nagy követelmények miatt a diákok közül sokan már tizennégy éves korukra kiégnek és motiválatlanná válnak. A gondot nehezíti, hogy így érkeznek meg a középiskolába, ahol az ilyen gyerekkel nem nagyon lehet mit kezdeni.
Rosszak az állami tankönyvek, irreálisan nagy tudásanyagot foglalnak magukba, de nélkülözni sem lehet azokat, mert a követelmények elsajátítását a tanárnak kell biztosítani. Tankönyv nélkül ez szinte lehetetlen.
Az oktatás problémáinak sokaságát mutatja, hogy a két órásnál is hosszabb fórumon nem a pedagógusbérekről beszélgettek a Grand Caféban.
A különböző szervezetek többször hangsúlyozták, hogy az eredményes fellépés összefogással valósítható meg, amire helyben megvan az akarat és a szándék. A tanárok jobb érdekképviseletének egyik legalapvetőbb feltétele az, hogy radikálisan megerősödjenek a pedagógus szakszervezetek. Ezért
azt javasolják a tanároknak, hogy tömegesen lépjenek be a szakszervezetekbe.