Ez ám a magyar virtus! – Kutnyik Pál olvasói levele

2023-tól nem a magyar állami közútfenntartó, hanem a NER-milliárdosok által dotált úgynevezett magántőkealapok felelnek az állami autópályák fenntartásáért.
Szegedi Tükör

2022. augusztus 27. 13:22

Ez ám a magyar virtus! – Kutnyik Pál
olvasói levele

A választások után a Rogán-féle fideszes hivatal harmincöt évre a Themis Magántőkealap és más tőkealapok alkotta konzorciumra bízta a munkát. Ezek az ideiglenes tőkeszövetkezések hihetetlenül nagy pénzt tesznek zsebre. Azaz közvetlenül vesznek át állami feladatot a NER-milliárdosok, és ehhez a hosszú távra tervezett munkához magántőke szolgál garanciával. Az érintett cégek – állítólag – a legjobb ajánlatot adták.

 

Mint fentebb utaltam már rá, a magántőkealap jogintézményét a Fidesz hozta létre annak érdekében, hogy a NER-milliárdosok ezen keresztül névtelenül köthessenek üzleteket. Ugyanis a magántőkealap valódi birtokosai nem megismerhetők a nyilvánosság számára. Elhiszi-e bárki is, hogy ez a legjobb megoldás, és hogy nincs mögötte sundám-bundám? Alig hihető, hogy egyes fideszes politikusok nem fogják megszedni magukat.

 

A sztrádafelújítási és -fenntartási pénzeket – ma úgy tűnik – harmincöt éven keresztül kapják a nyertesek. A Népszava által végzett számítások alapján a munkában részt vevők 6-7 milliárdot fizetnek be a költségvetésbe, ám mindezért és az elvégzett munkáért mintegy 8000 milliárd forintot vesznek ki abból.

 

Mellesleg Mészáros Lőrinc cégei nemcsak az autópálya-fenntartásból kapnak száz-, esetleg ezermilliárdokat, hanem a Budapest–Belgrád-vasút építéséből is. Erre a munkára a jövő esztendőben elkészülő költségvetés „csekély” 205 milliárd forintot szán. Mindezt kínai hitelből. Természetesen a beruházás minden részletét titkosította korábban a kormány. A nép persze törleszt, de fogalma sincs, hogy kinek és mennyit kell fizetnie. Ez ám a magyar virtus! Mert ugye a hitelt illik visszafizetni. Hogy aztán jó kormányunk miatt kit vágnak meg ezért, és kinek a gondolata volt ez a kolosszális terv? A tisztelt olvasó kettőt találgathat, biztos telitalálat lesz.

 

Hogy ezekből a „csúsztatott milliárdokból” kik gazdagodnak vagy lesznek még gazdagabbak, az – merem remélni – kiderül, és ráfáznak a csalók. Merthogy az is szédítő, hogy a minden magyar nagyvárost elkerülő vasútvonal felújítása és újjáépítése mintegy 2400 év múltával térülne meg.

 

Kutnyik Pál